Jak pokazują wyniki badania przeprowadzonego przez serwis Prezentmarzeń na próbie 1240 respondentów prawie 100% Polaków wręcza prezenty z okazji Pierwszej Komunii, a 78% ankietowanych uważa, że prezenty mogą budować relacje rodzinne.
Prezent na Pierwszą Komunię to nie tylko symbol duchowości i religijnej tradycji, ale także istotny element wzmacniania więzi rodzinnych. Według badanych, najskuteczniejszymi sposobami budowania relacji są wspólne obchody i interakcje (35%) oraz tworzenie wspólnych wspomnień (25%). Respondenci podkreślają, że prezenty mają moc zbliżania rodzin, przynosząc radość i poczucie wspólnoty. Warto zatem wybierać takie podarunki, które sprzyjają wspólnemu spędzaniu czasu i tworzą piękne wspomnienia na długie lata.
Najczęściej wręczanym prezentem z okazji Pierwszej Komunii są pieniądze, które wskazało 25% ankietowanych. Kolejne popularne podarunki to elektronika (20%) oraz różnorodne doświadczenia i przeżycia, takie jak vouchery na lot balonem (15%). Popularne upominki to również rower (15%). Mniej powszechne są natomiast prezenty religijne, biżuteria oraz personalizowane upominki, które wybrało odpowiednio 15% i po 5% respondentów.
Wśród preferowanych prezentów w formie przeżyć dominują rodzinne wyjazdy lub wstęp do parku rozrywki, które wskazało 35% ankietowanych. Kolejno plasują się loty w tunelu aerodynamicznym (30%) oraz różnorodne warsztaty lub lekcje, takie jak warsztaty ceramiki, nurkowanie czy tworzenie biżuterii, wybierane przez 20% respondentów. Popularne są także przejażdżki Ferrari i sesje zdjęciowe, które zadeklarowało odpowiednio 10% i 5% ankietowanych. Wyniki te świadczą, że najchętniej obdarowani chcieliby doświadczyć wspólnie coś atrakcyjnego z dawką energii, co zostanie na długo w pamięci. Według badania najchętniej wybieraną kategorią prezentów w formie przeżyć jest kategoria aktywna, którą zadeklarowało 45% respondentów. Kolejno plasują się prezenty kreatywne (30%) oraz ekstremalne (15%). Mniej popularne są relaksujące doświadczenia, które wybrało 10% uczestników. Wyniki te pokazują, że osoby szukające atrakcji wolą dynamiczne i energiczne przeżycia, które dostarczają adrenaliny i emocji. – mówi Michał Krasoń z serwisu Prezentmarzeń
Najwięcej respondentów uważa, iż prezenty komunijne symbolizują radość i świętowanie, na co wskazało 40% uczestników. Równocześnie, równie istotne jest przekazywanie wartości kulturowych oraz wzmacnianie relacji rodzinnych, które zadeklarowało po 25% osób. Nieco mniej respondentów uważa, że prezenty służą motywacji i inspiracji (10%). Wyniki podkreślają, że głównym przesłaniem prezentów jest celebracja i dzielenie się radością tego dnia w gronie najbliższych.
W badaniach największym odsetkiem respondentów wskazał, że nie wolno wręczać prezentów o negatywnym wydźwięku, co zadeklarowało 40% osób. Warto także unikać nieprzydatnych prezentów, które marnują czas (30%). Równie istotne jest aby nie wręczać przedmiotów bez wartości sentymentalnej oraz prezentów luksusowych, po 15% odpowiedzi uczestników każdego z tych wariantów. Wyniki te podkreślają, że prezenty komunijne powinny być przemyślane, pozytywne i pełne wartości, unikając elementów mogących wywołać nieprzyjemne skojarzenia lub być nieużyteczne.
Najwięcej respondentów chciałoby za pomocą prezentu komunijnego przekazać pozytywne emocje związane z miłością i radością, co zadeklarowało 40% osób. Pragną oni wywołać uczucie dumy, które wskazało 35% uczestników. Mniej popularne są emocje zaskoczenia (10%) oraz inspiracji (15%). Wyniki te pokazują, że najbardziej cenione są pozytywne i budujące emocje, które podkreślają ważność tego święta i wzmacniają więzi emocjonalne w rodzinie.
Z danych wynika, że największa grupa respondentów uważa, iż na prezent komunijny należy przeznaczyć od 500 do 1000 zł, co zadeklarowało 45% uczestników. Kolejno, 30% respondentów wskazuje zakres od 1000 do 2000 zł. Mniejsza grupa, czyli 20%, uważa, że odpowiednia kwota to do 500 zł, natomiast tylko 5% sądzi, że można wydać powyżej 2000 zł. Wyniki te wskazują na umiarkowany poziom wydatków, z przewagą na kwoty w średnim zakresie, co odpowiada powszechnie przyjętym standardom i możliwościom finansowym rodzin.
Badanie „Prezenty komunijne mogą wspierać relacje rodzinne” zostało zrealizowane przez serwis Prezentmarzeń na próbie 1240 respondentów, metodą CAWI w kwietniu 2025.
Źródło: innovationpr.pl