Dzisiejsze symbole i elementy graficzne oparte bazują na wielu technikach badanych i wdrażanych w ciągu ostatnich dwóch stuleci. Od motywów kwiatowych i artystycznych po minimalistyczne i płaskie wzory, metody projektowania logo stopniowo ewaluowały. Czy podoba Ci się logo Apple, Coca-coli lub Starbucksa? Logo dla firmy może przekazać więcej niż tysiąc słów.
Jakie są podstawowe cechy dobrego logo?
Logo to znak, symbol, znak towarowy lub znaczek, który prezentuje tożsamość lub własność produktu, firmy, kampanii lub koncepcji. Zwróć uwagę na to, aby projekt logo był unikalny. Dzięki temu wyróżnisz się od konkurencji. Co ważne, logo może być użyte w wielu różnych formach, rozmiarach i kontekstach.
Logo dla firmy powinno być proste. Wtedy możesz zachować przejrzystość projektu w różnych kontekstach. Będzie też szybszy do odczytania i łatwiejszy do zapamiętania, a co za tym idzie, lepszy do zidentyfikowania. Logo “I Love New Jork” Miltona Grasera, jedno z najpopularniejszych projektów w historii, ilustruje większość wymienionych cech.
Historia logo Coca-Coli
Frank Mason Robinson zakończył projektowanie logo Coca-Coli w 1885 roku. Tym samym rozpoczął nowoczesną erę projektowania logo. Coca-Cola jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek na świecie. Robinson chciał, by logo miało unikalny, efektowny i wyrazisty styl. Eksperymentował ze skomplikowanym pismem spencerskim, charakterystyczną dla tego okresu formą pisma.
Flaga olimpijska
W 1914 roku Pierre de Coubertin zaprojektował flagę olimpijską. W ten sposób wrócił do korzeni logo, czyli identyfikacji plemiennej i komunikacji kulturalnej. Podkreślił, że projekt logo nie jest jedynie znakiem handlowym, ale ma głębsze znaczenie kulturowe. Pokazał, że można myśleć o nim w inny sposób.
Era kreatywnego i przemyślanego projektowania logo
W 1956 roku Paul Rand zaprojektował kultowe, piktogramowe logo IBM z ludzkim okiem i pszczołą. Większość ekspertów postrzega to logo dla firmy jako punkt zwrotny w historii projektowania.
Gdy przedsiębiorcy zdali sobie sprawę z tego, jak duży wpływ mają symbole, zaczęli odchodzić od zwykłych, utylitarnych projektów. Ważna stała się świadoma identyfikacja wizualna firmy.
Obecnie marki muszą dostosowywać się do swoich logo. Dawno minęły już czasy, kiedy jedna wersja działała 20-30 lat. Teraz firmy muszą regularnie aktualizować swoje logo.
Czym powinna się charakteryzować dobra ulotka?
Pamiętaj, że projekt ulotki powinien pasować do kolorów marki i logo. Wykorzystaj taką samą paletę kolorów. Dzięki temu identyfikacja wizualna firmy będzie spójna. Ulotka powinna się wyróżniać. Ma dostarczać niezbędnych informacji potencjalnym klientom. Profesjonalny projekt ulotki może pomóc w stworzeniu dobrego wrażenia na odbiorcach. Dlatego warto poświęcić trochę czasu.
Kieruj się zasadą “mniej znaczy więcej”. Nikt nie chce czytać ulotki, która jest pełna tekstu. Przygotowując projekt ulotki, wykorzystaj całą powierzchnię. Nie koncentruj się tylko na jednym rogu lub środku. Jeśli chcesz dołączyć zdjęcia, pamiętaj, by były wysokiej jakości. Zachęć klientów do działania.