ecommerce

Sklepy internetowe bardzo dobrze zdają sobie sprawę z korzyści, które można uzyskać dzięki sprawnie przeprowadzonej kampanii rabatowej. Dla polskich klientów jednym z najważniejszych kryteriów w trakcie zakupów są ceny, dlatego atrakcyjny rabat może być czynnikiem przesądzającym o ich decyzji. Planując taką kampanię, należy przemyśleć kilka ważnych aspektów, od których zależy jej opłacalność. Zostaną one opisane w tym artykule!

Dokładnie przemyśl budżet
Bardzo ważnym aspektem kampanii jest ustalenie budżetu. Dlatego na początku będziemy musieli określić kanały promocyjne, które mamy zamiar wykorzystać. Każdy z dostępnych kanałów wiąże się z innymi nakładami finansowymi i dopiero po określeniu kosztów promocji będziemy mogli obliczyć, ile produktów możemy sprzedać po obniżonej cenie tak, by nie zejść poniżej progu rentowności.

Przyjrzyjmy się zatem części dostępnych kanałów:

media społecznościowe – warto je wykorzystać, jeżeli mamy zamiar dotrzeć do ściśle określonej grupy docelowej,
serwisy polecające rabaty – pobierają prowizję, jednak pozwalają na dotarcie do dużej ilości klientów,
newsletter – kanał charakteryzujący się niskimi kosztami i wysokim współczynnikiem konwersji.

Oczywiście konieczność opracowania precyzyjnego budżetu nie oznacza, że musimy z reguły wybierać najtańsze opcje. Wszystko zależy od celu kampanii – czy zależy nam na pozyskaniu leadów, zwiększeniu obrotów czy promocji marki? Każdy z tych celów wymaga użycia innych środków, jednak jedno jest pewne – na pewno nie chcemy wyjść na minus!

Jakie rodzaje rabatów warto wykorzystywać?

Wspomnieliśmy powyżej, iż kampanie rabatowe mogą być skoncentrowane na osiąganiu bardzo różnorodnych celów. Oznacza to przemyślany wybór nie tylko kanałów promocyjnych, ale i samych rabatów. Spójrzmy na kilka rodzajów rabatów, które powinny znaleźć się w „arsenale” każdego sklepu internetowego:

rabat na pierwsze zakupy, który może być dobrym sposobem na uczynienia nowego klienta naszym lojalnym konsumentem;
rabat oferowany klientom opuszczającym stronę, który możemy im zaprezentować np. w postaci pop-upów; to świetny sposób, by zawalczyć o niezdecydowanych klientów,
rabat za newsletter, dzięki któremu możemy uzyskać dane bardzo przydatne w remarketingu,
rabat proponowany klientom, którzy porzucili koszyk,
rabat za polecenie sklepu, który może bardzo pomóc w budowaniu świadomości marki,
rabat sezonowy w okresie wakacyjnym lub świątecznym.

Jak widać, rodzajów rabatów jest naprawdę wiele! Warto dokładnie przemyśleć wykorzystanie wszystkich każdego z wymienionych powyżej typów, ponieważ wszystkie pozwalają uzyskać atrakcyjne korzyści.

Najczęściej popełniane błędy

Przygotowując kampanię rabatową, warto zapoznać się także z często popełnianymi błędami. Należą do nich:

brak dbałości o szatę graficzną – ofertę należy zaprezentować w wizualnie atrakcyjny sposób, by przyciągnęła uwagę klienta,
oferowanie nieatrakcyjnych produktów – wiele sklepów oferuje rabaty na asortyment, którego chcą się pozbyć, jednak jest to działanie bardzo krótkowzroczne, ponieważ w rezultacie klienci mogą zacząć kojarzyć sklep z asortymentem pośledniej jakości.

W przygotowaniu artykułu pomogła strona terdeals.com.