Z okazji Światowego Dnia Konsumenta, Provident – największa firma pożyczkowa w Polsce, przygotowała badanie o zrozumieniu reklamy produktów finansowych przez polskich konsumentów. Jak wynika z Barometru Providenta, niezależnie od wykształcenia czytelność przekazu ma bardzo duże znaczenie dla konsumentów.
Reklama jest często pierwszym kontaktem firmy z konsumentem i ma ona duży wpływ na podjęcie przez konsumenta decyzji zakupowej. Jak wynika z badania Barometr Providenta – cyklicznego badania Polaków, 53 proc. badanych ocenia, że zrozumiały sposób przekazywania informacji w reklamach firm z sektora finansowego jest ważniejszy niż w przypadku reklam firm z innych sektorów. Natomiast jedynie 6 proc. respondentów przyznaje, że zrozumiały przekaz w reklamach finansowych jest dla nich mniej istotny niż w reklamach produktów z innych sektorów.
Powodem tak wyraźnej uwagi przyznawanej reklamom z sektora finansowego jest fakt, że korzystanie z produktów finansowych wiąże się z potencjalnie dużym ryzykiem ponoszonym przez klienta – ocenia Przemysław Kasza z działu badań Provident Polska.
42 proc. badanych przyznaje, że czytelność przekazu reklamy finansowej jest dla nich najważniejsza, ponieważ dotyczy bezpośrednio bezpieczeństwa ich pieniędzy. 36 proc. respondentów konieczność przekazywania informacji w sposób zrozumiały, uzasadnia przekonaniem o trudności tematyki finansowej. Co 3 Polak uważa natomiast, że przekazywanie informacji w sposób zrozumiały ma przede wszystkim zapobiegać wprowadzaniu klientów w błąd. np. poprzez zawyżanie zysków z lokat lub zaniżanie kosztów pożyczek i kredytów.
Co ciekawe, poziom wykształcenia w niewielkim stopniu różnicuje odpowiedzi. Osoby z wyższym wykształceniem bardziej zwracają uwagę na zrozumiały przekaz, ponieważ może mieć on wpływ na ich finanse. Osoby z niższym wykształceniem (zawodowe, podstawowe) oczekują zrozumiałego przekazu, ponieważ są przekonane o skomplikowaniu tematyki finansowej – podsumowuje Przemysław Kasza.