Własny dom jest dla kobiet nie tylko spełnieniem marzeń, ale również tematem silnie związanym z emocjami. Potwierdzają to pierwsze w Polsce badania dotyczące zaangażowania kobiet w budowę domu, przeprowadzone na zlecenie marek SILKA i YTONG.
Wniosek z badań jest jednoznaczny: kobiety chętnie angażują się w budowę domu i chcą aktywnie uczestniczyć nie tylko w procesie wyboru jego projektu, ale również konkretnych materiałów budowlanych.
Kobiety coraz częściej decydują się na wybór zawodów, które jeszcze kilka dekad wcześniej były zarezerwowane jedynie dla mężczyzn. Coraz mniej dziwi nas obecność kobiety za sterami samolotu czy kierownicą autobusu miejskiego. Równie często panie wiążą swoją karierę zawodową z branżą budowlaną, dlatego wiele z nich piastuje na przykład stanowiska inspektorów budowlanych. Jednak nie tylko droga zawodowa wiąże kobiety z branżą budowlaną. Również prywatnie kobiety chętnie angażują się w proces budowy domu. Najczęstszym powodem, dla którego decydują się na ten krok, według badań przeprowadzonych na zlecenie marek SILKA i YTONG, jest dążenie do większego komfortu zamieszkania oraz posiadania swobody i przestrzeni. Aż 27% ankietowanych stawia tę potrzebę na pierwszym miejscu. Jedna na pięć badanych wskazuje także na chęć posiadania własnego azylu, zaś 13% pań podchodzi do budowy domu czysto racjonalnie i traktuje go jako inwestycję na przyszłość.
Pragnienie posiadania własnego domu
Kobiety są przekonane, że realizacja marzenia o własnym domu przełoży się na bliższe relacje w rodzinie, wolność od niewygód związanych z bliskością sąsiadów, a także możliwość organizowania spotkań dla przyjaciół i rodziny. Dlatego kobiety tak chętnie uczestniczą w całym procesie budowy domu.
– Przejawianie aktywności w tej dziedzinie jest postrzegane przez kobiety jako coś naturalnego i oczywistego. Szczególnie silnym motywatorem jest fakt, że spoczywa na nich odpowiedzialność za organizację i jakość codziennego życia rodziny. Im dom bliższy ideałowi, tym lepsze życie wszystkich domowników – komentuje wyniki badania socjolog z Uniwersytetu Warszawskiego, dr Tomasz Sobierajski. – Dla wielu kobiet ważnym motywem aktywnego zaangażowania się w budowę domu jest też naturalna ciekawość i chęć poznania nowych obszarów, z którymi dotychczas się nie stykały – dodaje dr Sobierajski.
Wizyta Polki na budowie
Zaangażowanie kobiet podczas samego procesu budowy wymarzonego domu jest ogromne. Ponad dwie trzecie ankietowanych kobiet deklaruje, że będzie odwiedzać lub odwiedzała budowę swojego domu codziennie. Kilka razy w tygodniu czyniło to lub będzie czynić 14% z nich, a zaledwie 13% rzadziej niż raz na tydzień. – Zauważamy, że Panie chętnie odwiedzają budowę. Nie tylko razem ze swoim mężem czy partnerem, ale również samodzielnie doglądają postępujących procesów budowy swojego własnego domu. Kobiety są coraz bardziej wyedukowane w dziedzinie budownictwa, zadają wiele pytań i oczekują od ekip budowlanych fachowych odpowiedzi – mówi ekspert budowy SILKA YTONG, Danuta Piotrowska, właścicielka firmy Twoja Budowa z Olsztyna.
Budowa domu a podejmowanie decyzji
Polki chętnie angażują się w wybór projektu domu. Aż jedna na pięć ankietowanych kobiet podejmuje decyzję dotyczącą wyglądu domu samodzielnie. Co niezwykle ciekawe, panie podejmują osobiście również tak strategiczne decyzje, jak wybór materiału, z którego zbudowane będą ściany domu. W jednej czwartej przypadków decyzję o tym podejmują wspólnie partnerzy, a jedna na dziesięć ankietowanych kobiet przyznaje się do samodzielnego podejmowania tak ważnej decyzji. Dla kobiet zaangażowanych w proces budowy domu, najważniejszym parametrem przy wyborze materiału budowlanego jest jego energooszczędność.
Trudności, jakie napotykają kobiety na budowie
Najpoważniejszym problemem dla Polek nadzorujących budowę własnego domu jest wybór lojalnej i uczciwej ekipy budowlanej. Jedna na cztery spośród ankietowanych kobiet miała kłopot z jej znalezieniem. Co ciekawe, zaledwie 8% respondentek nie było poważnie traktowanych przez członków ekipy budowlanej, co wskazuje potrzebę dalszej edukacji kobiet w dziedzinie budownictwa, aby czuły się pewniej w tematach, które są dla nich początkowo zupełnie nowe. Prawie połowa ankietowanych nie wskazała natomiast żadnych problemów podczas budowy domu, a w przypadku kobiet mieszkających w metropoliach było to aż 65,6%. Jest to bardzo pozytywny wynik, który ilustruje, że proces budowy domu w opinii ankietowanych Polek nie jest aż tak trudny, jak mogłoby się wydawać.
– Badania wykonane na zlecenie marek SILKA i YTONG są początkiem działań naszej firmy skierowanych do Polek. Aż 27% kobiet poszukuje fachowej wiedzy dotyczącej budowy domów w prasie i poradnikach oraz na stronach www producentów. Aby pomóc kobietom w pozyskaniu niezbędnej wiedzy i zaspokoić potrzebę edukacji, zaplanowaliśmy specjalny słowniczek terminów budowlanych pisanych zrozumiałym językiem, porady i konsultacje z ekspertami oraz wiele podpowiedzi i rozwiązań, jak zaplanować i zrealizować budowę domu – podsumowuje Monika Mychlewicz, Dyrektor ds. Marketingu firmy Xella Polska Sp. z o.o., do której należą marki SILKA i YTONG.
Zapraszamy do lektury komentarza do wyników badania Polka na budowie, przygotowanego przez dr Tomasza Sobierajskiego, socjologa z Uniwersytetu Warszawskiego, pt. Zbudowana Polka, a także do zapoznania się z prezentacją dotyczącą wyników badania, załączoną poniżej.
Informacje o badaniu
Badania zostały przeprowadzone w listopadzie i grudniu 2010 roku metodą o charakterze ilościowym i jakościowym. Badania ilościowe zostały przeprowadzone przez Instytut Badania Opinii Homo Homini na losowo wybranej reprezentatywnej grupie 1067 Polek za pomocą standaryzowanych wywiadów CATI. Badania jakościowe przeprowadził Dom Badawczy Maison za pomocą czterech zogniskowanych wywiadów grupowych (fokusów) realizowanych w Warszawie i Piotrkowie Trybunalskim.
Firma XELLA Polska Sp. z o.o. oferuje produkty marki YTONG, YTONG MULTIPOR, YTONG ENERGO i SILKA, stosowane w budownictwie mieszkaniowym. Produkcja materiałów odbywa się w 11 nowoczesnych zakładach na terenie całej Polski. Sprzedaż firma Xella prowadzi poprzez sieć dystrybucji na terenie całego kraju oraz w krajach takich jak: Litwa, Łotwa, Ukraina, obwód Kaliningradzki. W grupie zatrudnionych jest około 700 osób.