Mondial Assistance opublikował wyniki badania dotyczącego planów wakacyjnych Polaków. Ponad 7,4 mln osób (40 proc., wzrost o 3,2 mln) wybiera się za granicę, a ponad 11 mln (60 proc., spadek o 1,2 mln) zamierza zorganizować swój wypoczynek w kraju. Na letni wyjazd wakacyjny planów nie ma 36 proc. Polaków.

W tegorocznym sezonie urlopowym zdecydowanie zmniejszyła się grupa osób, która nie wie gdzie pojedzie i nie wie w jakim terminie. To niespełna 1,6 mln Polaków, czyli o 1,8 mln mniej niż w 2017 roku. Spośród osób, które nie planują letniego wyjazdu wakacyjnego lub odbyły już główny wyjazd wypoczynkowy (36 proc.) nie wie dokąd jedzie 10 proc. (to o 9 p.p., mniej niż w 2017 roku) – wyniki badania komentuje Tomasz Frączek, prezes Mondial Assistance.

Jak podaje 38 proc. badanych głównym powodem rezygnacji z wyjazdu są inne obowiązki (wzrost o 11 p.p. w porównaniu do zeszłorocznego badania). Na drugim miejscu respondenci podają brak pieniędzy na wyjazd 28 proc. (spadek o 7 p.p.), na trzecim stan zdrowia własnego lub najbliższej rodziny 16 proc. (spadek o 1 p.p.).

Słoneczna Hiszpania i Wyspy Kanaryjskie wciąż najpopularniejsze

Tak jak w poprzednich latach największą popularnością wśród badanych cieszy się Hiszpania i należące do niej Wyspy Kanaryjskie (14 proc.). Na drugim miejscu utrzymuje się Chorwacja (12 proc., spadek o 2 p.p.). Trzecie zajmuje Grecja (10 proc., spadek o 1 p.p.), a czwarte Włochy (9 proc., spadek o 2 p.p.). W pierwszej dziesiątce najpopularniejszych krajów z powrotem znalazły się Egipt (4 proc.), Tunezja (4 proc.), a także Turcja (3 proc.).

Ponad połowa Polaków wyjedzie na wakacje z biurem podróży 

Na pytanie o sposób organizacji zagranicznego wyjazdu wakacyjnego 51 proc. Polaków (wzrost o 7 p.p., czyli o 2 mln) deklaruje, że skorzysta z usług biura podróży. Samodzielnie zorganizuje swój wyjazd 49 proc. Mimo, że nastąpił spadek o 7 p.p. w porównaniu do 2017 roku, to o 1,2 mln wzrosła liczba osób organizujących wyjazd w ten sposób.

Wybór biura podróży jako organizatora wyjazdu Polacy tłumaczą najczęściej tym, że nie muszą martwić się o formalności i organizację/wygodę (77 proc., wzrost o 4 p.p.).  Respondenci wybierający biura podróży podkreślają, że te w swojej ofercie posiadają dodatkowe  świadczenia (31 proc., wzrost o 23 p.p.) a także proponują atrakcyjne ceny (21 proc., wzrost o 7 p.p).

Osoby korzystające z biur podróży najczęściej wybierają biuro, z którego usług już korzystali (33 proc., wzrost o 4 p.p.), oraz największe na rynku (24 proc., spadek o 9 p.p.).
Zwolennicy samodzielnej organizacji wyjazdu wakacyjnego wybór takiego sposobu organizacji tłumaczą możliwością samodzielnego decydowania o własnym czasie (63 proc., wzrost o 25 p.p.) oraz ceną (27 proc., wzrost o 2 p.p.).

74 proc. planujących wyjazd kupi ubezpieczenie

Liczba osób zamierzających nabyć dodatkowe zabezpieczenie w postaci polisy turystycznej rośnie z roku na rok. W najbliższych miesiącach ponad 5,5 mln Polaków planuje skorzysta z ofert ubezpieczycieli. W porównaniu do 2017 roku nastąpił wzrost o 1 p.p. i obecnie wynosi 74 proc.

W 2013 roku tylko 58 proc. planujących zagraniczne wakacje zamierzało wykupić takie ubezpieczenie dlatego cieszy nas fakt, że coraz więcej osób docenia rolę posiadania ubezpieczenia w trakcie zagranicznej podróży. Zakup odpowiedniej polisy turystycznej zapewni nam dostęp również do prywatnych placówek medycznych, ograniczy do minimum formalności oraz zagwarantuje pełne pokrycie kosztów, a w razie potrzeby transport medyczny do kraju, który szczególnie z odległych zakątków świata może być potężnym kosztem – dodaje Tomasz Frączek.

Turyści planujący wykupić ubezpieczenie to przede wszystkim osoby pomiędzy 30 a 49 rokiem życia (55 proc., wzrost o 16 p.p.), posiadające dochód na gospodarstwo domowe powyżej 3 500 zł (68 proc., wzrost o 10 p.p.), wykształcenie wyższe (59 proc., spadek o 7 p.p.) i zamieszkujące największe miasta (24 proc. spadek o 2 p.p.).

Celem badania było poznanie preferencji i zwyczajów wakacyjnych. Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Mondial Assistance przez Ipsos Polska w dniach 4–17 maja 2018 roku. Badanie odbyło się w terminie zbliżonym do realizacji w poprzednich falach badania. To dało możliwość rzetelnej analizy trendów i zmian w zachowaniach Polaków planujących wakacje. Maj nie przez przypadek został wybrany na czas realizacji badania – w maju  większość Polaków nie tylko planuje wyjazdy wakacyjne, ale też podejmuje niezbędne formalności związane z tymi wyjazdami.

Badanie zostało przeprowadzone za pomocą wywiadów ilościowych techniką CATI (wspomagany komputerowo wywiad telefoniczny) na ogólnopolskiej próbie reprezentatywnej ze względu na płeć, wiek i wielkość miejscowości. Wielkość próby badawczej (N) to 2000.






Pełny raport z badań można uzyskać, kontaktując się z biurem prasowym Mondial Assistance: agnieszka.staniszewska@mondial-assistance.pl


Grupa Mondial Assistance: interwencja co 2 sekundy w każdym miejscu świata
Jesteśmy międzynarodowym liderem rynku assistance, ubezpieczeń turystycznych i osobistej opieki. Z usług Grupy, świadczonych na wszystkich kontynentach, korzysta 250 milionów ludzi, tj. 4% światowej populacji. To część naszego know-how, które uzupełnia doświadczenie z ponad 10 lat istnienia w Polsce. Od lat pracujemy na sukces wielu znanych Ci firm – również tych największych.

Mondial Assistance
press box