Polacy coraz częściej sięgają po nowe technologie. Zakupy online, urządzenia smart, aplikacje mobilne czy korzystanie z przeróżnych automatów stało się codziennością. Okazuje się, że dostęp do technologii znacząco zmienia nawyki Polaków, którzy chcą żyć mądrze i sprytnie. Nowe światło na te zagadnienia rzuca niedawno opublikowany raport pt. „Smart Living. Czy Polacy prowadzą mądre i sprytne życie? Portret Smart Polaka”.
Polacy nie tylko chętnie korzystają z nowych technologii, ale przede na bieżąco śledzą ich rozwój. Aż 49 proc. badanych wyraża zainteresowanie nowymi technologiami i uważa, że mają one pozytywny wpływ na ich życie. Najczęściej informacje czerpiemy z portali internetowych (45 proc.), reklam (38 proc.) i specjalistycznych programów telewizyjnych i radiowych (36 proc.). Okazuje się również, że technologia stała się istotnym elementem codzienności w takich obszarach jak zakupy, zdrowie czy sport.
Lubimy smart urządzenia
Smartfon, tablet i laptop okazują się najczęściej wykorzystywanym urządzeniami smart przez Polaków, którzy korzystają średnio z dwóch urządzeń́ podłączonych do sieci, a deklarują chęć używania kolejnych dwóch. Dużym zainteresowaniem cieszą się także automaty, dzięki którym możliwa jest realizacja usług, m.in. bankowych czy gastronomicznych. W efekcie z bankomatów i automatów z kawą skorzystało już ponad 40 proc. Polaków. Z kolei o 10 proc. mniej badanych do przesyłek wykorzystało już paczkomat. Najczęściej nowe rozwiązania technologiczne zyskują największe grono sympatyków wśród osób między 19 a 34 rokiem życia. Głównymi atutami są całodobowa dostępność, lokalizacja i brak kolejek.
Jesteśmy prawdziwymi smart shopperami
Internet sprawił, że wykorzystanie technologii do zakupów stało się nie tylko proste, ale coraz popularniejsze. Na podstawie badania „Smart Living. Czy Polacy prowadzą mądre i sprytne życie? Portret Smart Polaka” aż 89 proc. konsumentów można uznać za smart shopperów. Co istotne, aż 25 proc. z nich podczas zakupów korzysta z opinii innych, a 20 proc. dzieli się własnym zdaniem w sieci. Podobna liczba porównuje oferty, a 11 proc. badanych wykorzystuje promocje i kupony. Polacy chętnie korzystają z aukcji internetowych. Okazuje się, że z usług takich skorzystało przynajmniej 38 proc. Polaków, a 18 proc. używa ich regularnie. Nieco mniej osób preferuje nowoczesne przejazdy pasażerskie (np. BlaBlaCar), rezerwację usług przez internet (np. wizyta u dentysty) czy pokojów hotelowych. Badani oczekują również nowych możliwości. Najczęściej wskazywali na oglądanie produktów w wersji 3D. Deklaruje to aż 31 proc. z nich.
Jesteśmy zapracowani, ale uprawiamy sport
Polacy są przemęczeni i zapracowani. Niespełna 30 proc. badanych odpoczywa więcej niż 5 godzin dziennie, nie licząc snu. Tylko16 proc. Polaków deklaruje, że w ciągu dnia na relaks nie przeznacza więcej niż 60 minut. Z kolei sport uprawia 35 proc. badanych. Jednak tylko 8 proc. robi to codziennie. Okazuje się jednak, że aż 80 proc. badanych, uprawiających sport, przyznaje, ze używa inteligentnych urządzeń podczas aktywności fizycznej. Najczęściej są to odtwarzacz muzyki (31 proc.), opaska fitness (20 proc.) i mobilne aplikacje do kontrolowania własnej aktywności (19 proc.).
Czy Polacy prowadzą mądre i sprytne życie?
Na to pytanie odpowiedzi poszukiwali autorzy raportu. Okazało się, że, przyjmując definicję osoby, która realizuje przynajmniej jedną podstawową aktywność w najważniejszych obszarach życia (tj. technologie, zakupy, praca, zdrowie i life hacking), w Polsce żyje 22 proc. Smart Polaków, a 5% można uznać za prawdziwych innowatorów. I choć bycie smart to nie tylko technologia, to jest ona niezbędnym elementem idei smart living, a więc mądrego, bystrego i sprytnego życia – Technologia staje się dla nas codziennością, w związku z tym zmieniają się nawyki Polaków. Korzystamy z inteligentnych urządzeń, automatów czy aplikacji, które mają nam ułatwić codzienne funkcjonowanie. Nauczyliśmy się żyć w otoczeniu technologii, jednak w dalszym ciągu jest spora grupa „wykluczonych”. Przygotowany przez nas raport pokazuje zmiany, jakie zachodzą w stylu życia Polaków i może być wskazówką dla dostawców usług i produktów w zakresie upowszechnia nowych rozwiązań – mówi Rafał Staszkiewicz z Hi’Shine.
Autor: Mateusz Domagała