Zabierając do sklepu torbę wielokrotnego użytku, ludzie kupują więcej ekologicznych, ale i śmieciowych produktów. Klienci sklepów spożywczych, którzy biorą ze sobą własną torbę, kupują towary organiczne i inne zdrowe pokarmy. Zachowując się w odpowiedzialny ekologicznie sposób, czują się jednak cnotliwi, przez co łatwo przekonują się, że w nagrodę powinni sobie sprawić przyjemność w postaci ciastek, chipsów czy innych produktów z dużą ilością tłuszczu, soli albo cukru – wyjaśniają Uma R. Karmarkar z Uniwersytetu Harvarda i Bryan Bollinger z Duke University.
Między majem 2005 a marcem 2007 r. psycholodzy zbierali dane dotyczące właścicieli kart lojalnościowych pewnej kalifornijskiej sieci. Porównywali listę zakupów tych samych osób w sytuacji, gdy brały i nie brały ze sobą własnej torby. Dane pochodziły z jednego sklepu. Dodatkowo rekrutowano ochotników online. Losowano ich do 2 grup: jedna zabierała na zakupy torbę, a druga nie. Po zaprezentowaniu pewnego scenariusza i planu sklepu należało wskazać 10 najbardziej prawdopodobnych zakupów.
Ustalono, że gdy badani mieli własne torby, byli bardziej skłonni kupować zarówno ekologiczne, jak i niezdrowe pokarmy. Obie tendencje traciły na sile, gdy klienci mieli małe dzieci. Wg Amerykanów, ludzie musieli wtedy równoważyć własne preferencje i motywację wynikającą z roli rodzica.
Źródło: kopalniawiedzy.pl