Mówi się, że konsumenci kupują oczami. Czy kupują też nosem?

Często mawia się, że kupujemy oczami. Podczas zakupów pakujemy do wózka to, czego tak naprawdę nie potrzebujemy. Zachęcają nas do tego różnego rodzaju promocje, ładny wygląd i ciekawe opakowanie. W przypadku niektórych produktów i usług możemy powiedzieć, że kupujemy nosem – w większości za sprawą marketingu zapachowego.

Na pewno każdemu z nas choć raz w życiu zdarzyło się kupić coś, czego nigdy nie używał. Ubrania, obuwie, gadżety elektroniczne, kosmetyki czy płyta DVD, często mimo upływu lat wciąż leżą w szafie lub stoją zakurzone na półce. Gdy przypominamy sobie moment ich zakupu, wracają wspomnienia dotyczące ładnego opakowania i bardzo atrakcyjnej wtedy promocji, na którą akurat trafiliśmy. Kupowanie oczami ma więc dość długą tradycję.

Odwiedzając sklepy, galerie handlowe, punkty gastronomiczne podejmujemy decyzje zakupowe nie tylko na podstawie naszych potrzeb. Jesteśmy również kuszeni przez zapachy, które nieustannie do nas docierają. Czy kupujemy też nosem? Oczywiście, że tak, choć często nie zdajemy sobie z tego sprawy.

Dlaczego kupujemy to, co ładnie pachnie?

Węch jest tak samo ważnym sposobem pozwalającym postrzegać świat, jak dotyk, wzrok czy smak. Różnego rodzaju aromaty docierają do naszego mózgu znacznie szybciej niż chociażby bodźce smakowe. Dzięki temu jesteśmy w stanie szybko określić to, co jest dla nas przyjemne. Zapachy, które lubimy:

– relaksują nas,
– pozwalają redukować stres,
– sprawiają, że czujemy się bardziej szczęśliwi,
– przywołują miłe wspomnienia, np. z dzieciństwa, domu rodzinnego, spotkań ze znajomymi,
– wywołują w nas określone stany emocjonalne,
– wpływają na decyzje zakupowe,
– sprawiają, że lubimy przebywać tam, gdzie ładnie pachnie.

Ładny, przyjemny dla nas zapach potrafi wywołać uczucie pragnienia, a co za tym idzie zaspokojenia swoich potrzeb, dlatego kupujemy nie tylko to, co ładnie wygląda, ale również to, co kusi nas swoim zapachem.

Skuteczny marketing zapachowy

Dzięki zastosowaniu specjalnych aromatyzatorów pomieszczeń można sprawić, że klienci skuszeni atrakcyjnym zapachem chętniej zajrzą do naszego sklepu lub restauracji. Zadaniem aromatyzatorów, które instaluje firma EMKA S.A. Jest po pierwsze zbudowanie bardziej pozytywnego wizerunku firmy, a po drugie zachęcenie klientów do korzystania z różnego rodzaju usług. Dzięki zapachom spożywczym, cytrusowym, kwiatowym, orientalnym, zielonym lub wodnym możemy zachęcać klientów do skorzystania z usług:

– lokali gastronomicznych,
– piekarni, cukierni, ciastkarni, kawiarni,
– gabinetów kosmetycznych i fryzjerskich,
– salonów SPA oraz medycyny estetycznej,
– hoteli i pensjonatów,
– różnego rodzaju punktów sprzedaży.

Dzięki marketingowi zapachowemu możemy w prosty i co najważniejsze dyskretny sposób zachęcać potencjalnych klientów do skorzystania z naszych usług. Plusem jest brak dodatkowych kosztów (zatrudnianie pracowników do sprzedaży), oszczędność czasu (aromatyzatory są praktycznie bezobsługowe) oraz naturalność.

Źródło: AromaEmka – Marketing zapachowy

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj