pracownicy

Podnoszenie kwalifikacji pracownika powinno być zaplanowane i wdrażane od pierwszego dnia pracy. Jeśli firma odpowiednio przygotuje pakiet doszkalający nową kadrę, na efekty nie trzeba będzie długo czekać.

Pierwsze dni w nowym miejscu pracy są zazwyczaj niezwykle stresującym okresem. Nowicjusze czują się zagubieni i zdezorientowani. Dodatkową barierą jest kontakt z nowopoznanymi ludźmi, którzy stanowią zazwyczaj zgrany zespół. Umiejętne zapoznanie się z nałożonymi obowiązkami i przyswojenie zasad panujących w firmie może okazać się kluczowe dla rozwoju dalszej kariery. Dlatego tak ważne jest, aby osoby odpowiedzialne za zatrudnianie potrafiły rozsądnie zaplanować rozwój pracownika od pierwszego dnia pracy. Metodą na efektywne wykorzystanie tego czasu może być przeprowadzeniu odpowiednich szkoleń dla nowej kadry. Dla zatrudnionych osób będzie to spokojny czas przeznaczony na naukę i adaptację, a dla firmy korzystna inwestycja w przyszłość zespołu. Inwestycja w nowych pracowników, którzy będą skutecznie realizowali strategię firmy, to także element budowy wizerunku całej firmy.

Podstawowym obowiązkiem, nałożonym na pracodawców przez Art. 2373§ 2 Kodeksu Pracy jest zapewnienie pracownikowi przeszkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy przed dopuszczeniem go do wykonywania obowiązków. Może być ono pominięte, jeśli osoba zajmowała takie samo stanowisko, u tego samego pracodawcy, przed nawiązaniem obecnej umowy o pracę. Szklenie powinno zostać przeprowadzone w godzinach pracy, na koszt pracodawcy.

Do pakietu podstawowych szkoleń przeprowadzanych w pierwszych dniach pracy należy także przeszkolenie z ochrony przeciwpożarowej i ochrony danych osobowych.

Następny etapem szkoleń wewnętrznych powinno być zapoznanie pracownika z programami komputerowymi, na których pracuje firma i szczegółowe przedstawienie mu zakresu obowiązków. Mile widziane jest, gdy pracodawca zapozna zatrudnionego z resztą zespołu, oraz wskaże mu jego zwierzchników. Jeśli zatrudniana jest większa liczba osób, warto pomyśleć o szkoleniu integracyjnym. Celem takiego treningu jest zapoznanie się uczestników, także od strony pozazawodowej, nawiązanie pozytywnych relacji, które będą procentowały podczas realizowania złożonych projektów. Zajęcia powinny być tak skonstruowane, aby łączyły w sobie treści merytoryczne, związane z działalnością firmy, będąc jednocześnie okazją do odpoczynku przed nowymi obowiązkami zawodowymi.

Aby utrzymać dobrą atmosferę pomiędzy pracownikami, która będzie sprzyjała wydajnej współpracy, można zaplanować szkolenie z zakresu komunikacji w zespole. Takie warsztaty uczą efektywnej komunikacji w otoczeniu zawodowym, budowania przekazów z wykorzystaniem komunikacji werbalnej i niewerbalnej, asertywności , aktywnego słuchania, precyzyjnego wyrażania poglądów i zadawania pytań. Efektem szkolenia może być nie tylko poprawa relacji w grupie, która wpłynie na jej produktywność, ale także usprawnienia kontaktów z kontrahentami i partnerami firmy.

Nikogo nie trzeba przekonywać o tym, jak istotne jest budowanie spójnego wizerunku przedsiębiorstwa. Warto zatem przeszkolić swoją kadrę z zasad prezentacji i autoprezentacji oraz technik kształtowania wizerunku i budowania pozytywnych relacji z otoczeniem firmy. Istotne może okazać się przeszkolenie kadry pod kątem umiejętności radzenia sobie ze stresem, zwłaszcza w sytuacjach kryzysowych. Dodatkowym szkoleniem dla działu odpowiedzialnego za media relations, powinny być zajęcia z psychologii wystąpień medialnych i kontaktów z dziennikarzami.

Powodzenie wielu projektów zależy przede wszystkim od umiejętnego zarządzania zespołem, odpowiedniej motywacji pracowników i ich kreatywności. Istotne jest zatem, aby kadra menadżerska nieustannie podnosiła swoje kwalifikacje z zakresu kierowania podwładnymi, rozwiązywania konfliktów oraz umiejętnego motywowania pracowników. Szkolenia dla menadżerów powinny uczyć zarządzania czasem i projektami, przeprowadzania motywujących rozmów oceniających oraz inteligencji emocjonalnej w zarządzaniu zasobami ludzkimi. W tym samym czasie podwładni mogą odbyć trening rozwijający kreatywne myślenie, który będzie motywacją do twórczej pracy.

Nieustanne podnoszenie kwalifikacji miękkich ma niewątpliwie duże znaczenia w zwiększaniu efektywności działań, budowaniu pozytywnych relacji i realizowaniu strategii firmy. Nie należy jednak zapominać o regularnym przeprowadzaniu szkoleń z zakresu kompetencji twardych. Wysoce wyspecjalizowany pracownik jest najcenniejszym dobrem firmy, dlatego warto dbać, o to od pierwszego dnia pracy.

Przeprowadzanie szkoleń nie musi być dużym obciążeniem dla firm, jeśli skorzystają z oferty Europejskich Funduszy Społecznych. Dzięki EFS pracodawcy mogą podnosić kwalifikacje swojej kadry w sposób bezpłatny, bądź przy niewielkim nakładzie kosztów własnych.

Warto wspomnieć, że od 16 lipca br. weszły w życie zmiany w Kodeksie Pracy regulujące m.in. kwestie związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych, które w nowym rozumieniu oznaczają: „zdobywanie lub uzupełnianie wiedzy i umiejętności przez pracownika, z inicjatywy pracodawcy lub za jego zgodą” . Dodatkowo wprowadzono nowe zasady przyznawania urlopu szkoleniowego , zwalania z pracy na czas odbycia kursów, przyznawania świadczeń oraz zawieranie umów szkoleniowych. Więcej na ten temat w artykule: „Zmiany w kodeksie pracy i ustawie o PIT”.

Kamila Paliwoda

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj