Zastanawiasz się, w jaki sposób podnieść dochody swojej firmy? W dzisiejszym świecie, gdzie informacja jest w zasięgu ręki, wyszkolona kadra jest jednym z kluczowych elementów prawdziwego i długotrwałego sukcesu przedsiębiorstwa na rynku. Pytanie nie powinno więc dotyczyć tego, czy warto szkolić kadrę naszej firmy, lecz raczej jak to robić właściwie.
Zamiast zwolnień
Uważasz, że praca kadry zarządzającej Twojej firmy przynosi jej zbyt mizerne efekty? Zamiast rozważać ich zwolnienie, zainwestuj w dobre jakościowo szkolenia menedżerskie dla swoich pracowników. Choć w dobie szalejącego kryzysu gospodarczego żadna firma nie może sobie pozwolić na straty, to w ostatecznym rozrachunku znacznie lepiej jest zainwestować w rozwój obecnej kadry, niż wydawać pieniądze na przystosowanie nowych osób. Tylko pomyśl – nawet, jeśli zdecydujesz się na zwolnienie nieefektywnych managerów w swojej firmie, to nie masz pewności, czy nowo przyjęte osoby okażą się bardziej skuteczne od zwolnionych specjalistów. Dodatkowo, pamiętajmy o tym, że nawet najwyższej klasy manager na początku nie będzie równie skuteczny co pracownik, który był już do firmy przystosowany. Każdy potrzebuje, bowiem pewnego czasu na wdrożenie się w rytm pracy danej firmy. Z kolei, jeśli zainwestujemy w doszkalanie obecnej kadry, to nie tylko mamy pewność, że szkolimy osoby już wdrożone do pracy w naszej firmie, lecz także budujemy prawdziwy zespół. Szkolenia pełnią całkiem ważną funkcję integracyjną dla pracowników. Uczestnictwo w tego rodzaju wydarzeniu pozwoli przeciętnemu Kowalskiemu na zwiększenie identyfikacji z zatrudniającą go firmą. Nie ulega też żadnej wątpliwości, że inwestycja w kompetencje pracowników, to również doskonały sposób na podniesienie morale zespołu. Jeśli szef inwestuje w kompetencje swoich podwładnych, oni to doceniają, dzięki czemu możemy mieć pewność, że faktycznie dbamy o rozwój swojej firmy. Krótko mówiąc, pamiętajmy o tym, że zadowolony pracownik to naprawdę dobry pracownik.
Szkolenia to inwestycja
Jeszcze niedawno wśród wielu polskich szefów panowało przekonanie o tym, że wydatki na szkolenia stanowią jedynie spory koszt, a stopa zwrotu z tego rodzaju wydatków nie uzasadnia w żaden sposób sensu ich poniesienia. Co by nie mówić, jest to błędne myślenie. W czasach gospodarki opartej przede wszystkim na usługach, nic tak bardzo się nie liczy jak wiedza właśnie. Rynek cały czas się zmienia, zatem wiedza nabyta przez Twoich pracowników jeszcze kilka lat temu mogła się nieco przecież zdezaktualizować. Można oczywiście, twierdzić, że teoria została zastąpiona doświadczeniem, lecz jak często pokazuje praktyka, nie jest to takie proste. Innymi słowy, szkolenia teoretyczne sprawdzają się zarówno w przypadku świeżych pracowników, jak i doświadczonym managerów. Głównie dlatego, że dają możliwość skonfrontowania poziomu swojej wiedzy z najnowszą teorią. Jest to szczególnie ważne w przypadku osób zarządzających zespołem – przygotowuje je na radzenie sobie z naprawdę różnymi rodzajami pracowników.