Nieterminowa wypłata wynagrodzenia za pracę może być powodem do rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracodawcy.
Jeżeli dojdzie do takiego rozwiązania umowy o pracę, pracownik może domagać się wypłaty odszkodowania. Gdy pracodawca ciężko naruszy obowiązki wobec pracownika, musi zapłacić odszkodowanie. Pracownikowi należy się odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia za okres wypowiedzenia. W przypadku umowy na czas określony lub na czas wykonania określonej pracy, pracownikowi przysługuje odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia za okres 2 tygodni.
Podstawą rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia ze względu na ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków wobec pracownika i uzyskania odszkodowania (art. 55 § 11 Kodeksu pracy) jest umyślna wina bądź też niedbalstwo pracodawcy. Niewypłacenie pracownikowi w terminie wynagrodzenia za pracę narusza podstawowy obowiązek pracodawcy wobec pracownika, nawet w wypadku gdy pracodawca nie uzyskał środków finansowych na wynagrodzenia.
Sąd Najwyższy uznaje, że podstawowym obowiązkiem pracodawcy jest wypłata w terminie wynagrodzenia za pracę, nie zaś uzyskiwanie środków na wynagrodzenie.
Oświadczenie pracownika o rozwiązaniu umowy o pracę bez wypowiedzenia musi nastąpić na piśmie, wraz z przedstawieniem przyczyny, będącej uzasadnieniem rozwiązania umowy. Na rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia pracownik ma 1 miesiąc.
W wypadku gdy pracodawca nie wyraża zgody na rozwiązanie umowy o pracę bądź odmawia wypłaty odszkodowania, pracownik ma prawo dochodzić swoich roszczeń na drodze sądowej.