Korzystanie z zewnętrznych zasobów, powszechnie znane jako outsourcing, to od wielu lat skuteczna metoda wspierania głównej sfery działalności firmy. Wraz z postępem techniki powstają nowe formy i możliwości takich działań. Ale idea pozostaje chyba wciąż podobna. Prosta koncepcja zlecania obcym podmiotom dostarczenia projektów czy gotowych prefabrykatów składających się na finalny wyrób ewaluowała przez kolejne dekady, obejmując stopniowo coraz więcej usług na rzecz przedsiębiorstwa.
Korzystanie z zewnętrznych zasobów, powszechnie znane jako outsourcing, to od wielu lat skuteczna metoda wspierania głównej sfery działalności firmy. Wraz z postępem techniki powstają nowe formy i możliwości takich działań. Ale idea pozostaje chyba wciąż podobna.
Wsparcie z zewnątrz
Prosta koncepcja zlecania obcym podmiotom dostarczenia projektów czy gotowych prefabrykatów składających się na finalny wyrób ewaluowała przez kolejne dekady, obejmując stopniowo coraz więcej usług na rzecz przedsiębiorstwa. Obecnie outsourcing jest wykorzystywany w bardzo wielu branżach i na różnych poziomach prowadzenia biznesu. Możliwości korzystania z wiedzy, technologii i doświadczenia konkretnych firm specjalizujących się w danym obszarze sprawiają, że przedsiębiorcy widzą realne korzyści współpracy ze sobą. Głównym argumentem jest oczywiście ograniczenie wydatków potrzebnych na sprzęt, technologię, wykwalifikowaną kadrę, administrację i wszystkie inne zasoby niezbędne do wytworzenia danego produktu czy usługi. Outsourcing jest więc dziś bardzo szerokim zagadnieniem, które polega na powierzaniu zewnętrznym podmiotom wykonania różnorodnych zadań potrzebnych do funkcjonowania i rozwoju klienta (logistyka, produkcja, doradztwo, informatyka). Coraz większy udział i pole do popisu ma przy tym branża IT.
Nie tylko produkty
Obsługa w zakresie informatyki to swoisty znak czasu we współczesnym biznesie. Pomaga organizować całość pracy i ma bezpośredni wpływ na sprawne funkcjonowanie firmy. Jej specyficzny, niematerialny charakter sprawia, że niektórym osobom trudno wyobrazić sobie możliwości zastosowania poszczególnych rozwiązań. – Dzięki rozwiązaniom IT możemy skutecznie wspierać przedsiębiorców w skomplikowanych, ale niezbędnych procesach, jak raportowanie, dystrybucja informacji zarządczych, planowanie, budżetowanie, prognozowanie, konsolidacja sprawozdań finansowych czy przeprowadzanie symulacji menedżerskich – wskazuje Marek Madej z IMS, specjalista od wdrażania narzędzi informatycznych dla biznesu – W efekcie chodzi o to, by odpowiednie narzędzia służyły mierzeniu, analizowaniu oraz poprawianiu efektywności pracy. Aby to osiągnąć, muszą one być dobrze dopasowane do specyfiki firmy. Istotne jest także, by podmiot świadczący tego typu usługi, był rzeczywiście profesjonalistą w swojej dziedzinie i opierał się na sprawdzonych systemach.
Standard i źródło korzyści
Można przyjąć, że outsourcing systemów informatycznych ma bardzo wiele wspólnego z bardziej tradycyjnymi i „namacalnymi” formami współpracy zleceniodawców ze zleceniobiorcami. Specjalista z danej branży powinien profesjonalnie wykonać określoną pracę, udostępniając swoje zasoby, wiedzę czy technologię. Pozwala to usprawnić funkcjonowanie przedsiębiorstwa klienta, przy jednoczesnym zmniejszeniu jego wysiłku organizacyjnego oraz oczywiście kosztów. Osobną kwestią pozostaje podział odpowiedzialności za jakość i skuteczność podjętych działań. Tak jak w każdej dziedzinie, również w tym przypadku wiarygodność firmy można stosunkowo łatwo ocenić, w oparciu o jej ofertę, portfolio i narzędzia, których używa. Korzystanie ze wsparcia z zewnątrz to już pewnego rodzaju standard, a nawet konieczność, uwarunkowana sytuacją rynkową i prostym rachunkiem ekonomicznym. Nie należy się więc go obawiać. Wystarczy przeanalizować swoje potrzeby i możliwości, określając na ich podstawie zakres oczekiwanej pomocy.
Piotr Bugaj
JMS