Chociaż większość przedsiębiorców ma świadomość, że Internet jest ważnym narzędziem komunikacji w biznesie, to jednak prawie połowa polskich MŚP nie wykorzystuje w pełni jego potencjału. Jeszcze niedawno istniało przekonanie, że „jeśli nie ma cię w sieci, nie istniejesz”. Dziś sama obecność w Internecie już nie wystarczy. Duża część MŚP nie zdaje sobie sprawy z tego, że bierność w sieci znacznie ogranicza możliwości rozwojowe firmy.
Chociaż większość przedsiębiorców ma świadomość, że Internet jest ważnym narzędziem komunikacji w biznesie, to jednak prawie połowa polskich MŚP nie wykorzystuje w pełni jego potencjału. Jeszcze niedawno istniało przekonanie, że „jeśli nie ma cię w sieci, nie istniejesz”. Dziś sama obecność w Internecie już nie wystarczy.
Duża część MŚP nie zdaje sobie sprawy z tego, że bierność w sieci znacznie ogranicza możliwości rozwojowe firmy. Często ich aktywność w Internecie ogranicza się do korzystania z poczty elektronicznej lub utworzenia wizytówki w internetowej książce telefonicznej. Jeśli natomiast firma posiada własną stronę www, niejednokrotnie pełni ona funkcję „słupa ogłoszeniowego”, który w dodatku nie jest na bieżąco aktualizowany i nie zawiera wszystkich istotnych dla potencjalnych klientów informacji. Zamiast pomagać, Internet może w ten sposób wpływać negatywnie na wizerunek danego przedsiębiorstwa.
– Brak obecności w sieci wiąże się z wieloma nieprzyjemnymi konsekwencjami dla firmy. Z całą pewnością traci ona czas, w którym mogłaby zdobywać nowych klientów. Ponadto firma, która nie ma estetycznej, funkcjonalnej strony internetowej, cechuje się niską wiarygodnością w oczach klientów, a to z kolei uniemożliwia jej rozwój i wzrost finansowy – przekonuje Dariusz Pawłowski, kierownik działu handlowego firmy Procreate. Równie poważne konsekwencje rodzi bierność w Internecie. Przykładowo, posiadanie nieaktualnego serwisu czy oferty na stronie WWW, potrafi skutecznie podważyć wiarygodność firmy. Klienci szybko zniechęcają się do takiego przedsiębiorstwa, ponieważ już na samym początku przedstawia im się ono jako niekonsekwentne i mało solidne.
– Wiele z MŚP najczęściej powstrzymuje się przed pełnym „zaangażowaniem” w Internecie z powodu nieświadomości czy też lęku. Zmiany społeczne powodują, że pokolenie, które właśnie wchodzi na rynek, poszukuje potrzebnych informacji czy kontrahentów właśnie w Internecie. Dodatkowo pojawia się element niepewności związanej ze spamingiem czy oszustwami, które wydają się być trudniejsze do wykrycia w sieci, niż podczas klasycznych kontaktów handlowych – dodaje ekspert Procreate.
Wyniki badań przeprowadzonych w maju br. przez Boston Consulting Group pokazują, że nawet firmy o dużej aktywności w sieci wciąż podchodzą do niej z pewną rezerwą. Najczęściej Internet postrzegany jest jako źródło stosunkowo tanich narzędzi marketingowych. Firmy wysyłają mailowo ofertę, korzystają z płatnych form promocji, linków sponsorowanych, pozycjonują stronę www w wyszukiwarkach internetowych lub nieco rzadziej, sięgają po reklamę graficzną. Dla części przedsiębiorstw jest to także efektywny kanał dystrybucji produktów i usług. Możliwości wykorzystania Internetu są jednak znacznie większe. Przykładowo, umożliwiając klientom umieszczanie na stronie www komentarzy i uwag, zyskuje się cenny feedback, dzięki któremu łatwiej jest dostosować ofertę do potrzeb rynku. Klienci cenią sobie również możliwość dokonywania płatności online, gdyż oszczędzają w ten sposób czas i pieniądze. Ważnym narzędziem komunikacji stają się także portale społecznościowe i blogi.
– Bardzo ważnym elementem jest konsekwencja w działaniu. Klient powinien nabrać nawyku wchodzenia na stronę internetową/portal firmy mając świadomość, że zawsze znajdzie tam coś ciekawego dla siebie. Wszelkie działania jednorazowe i nieusystematyzowane nie zapewnią efektu w postaci zwiększonej ilości klientów w firmie – przekonuje Dariusz Pawłowski. – Dużym błędem jest także tworzenie stron internetowych i pozostawienie ich bez wsparcia w postaci reklamy internetowej. Prawdą jest jednak, że nawet najlepsza reklama nie zastąpi rzetelnych i bieżących informacji. Połączenie ze sobą działań związanych z aktualizacją strony internetowej, stworzeniem środowiska klientów za pośrednictwem portali społecznościowych, blogów oraz skuteczne pozycjonowaniem strony internetowej firmy, stwarza ogromną szansę na rozwój firmy – dodaje.
Choć liczba MŚP prowadzących wskazane działania wzrasta, wciąż pozostają one w mniejszości. Tymczasem, jak pokazuje raport BCG, nawet w branżach uznawanych za mało internetowe, właściwe wykorzystanie Internetu może znacznie poprawić efektywność działalności firmy. Niemal połowa MŚP o dużej aktywności w sieci odnotowała w zeszłym roku wyraźny wzrost przychodów. Internet przyczynia się również do zwiększenia zasięgu działalności firmy oraz przyrostu zatrudnienia i eksportu.