Leasing jako forma finansowania samochodów cieszy się dużą popularnością wśród przedsiębiorców. Wynika to przede wszystkim z korzyści podatkowych (możliwość włączenia rat i opłat do kosztów uzyskania przychodu), a także z dostępności, nawet w przypadku nowych firm. Aby dobrać optymalne dla naszych potrzeb parametry leasingu, warto wiedzieć od czego zależy wysokość miesięcznej raty i w jaki sposób można ją obniżyć.
Wysokość raty uzależniona jest od szeregu czynników – należy tu wymienić przede wszystkim:
• wartość interesującego nas samochodu,
• okres trwania umowy,
• wartość wykupu,
• stopę procentową waluty,
• dodatkowe pakiety ubezpieczeniowe,
• roczny limit kilometrów
• wysokość opłaty wstępnej.
Istnieje także szereg opłat manipulacyjnych, które stanowią koszty obsługi transakcji.
Opłata wstępna i sposób jej rozliczania
Opłata wstępna, zwana również czynszem inicjalnym lub zerowym, to wpłata wnoszona przez leasingobiorcę w momencie zawarcia umowy lub wydania pojazdu. Wartość opłaty wstępnej ma istotny wpływ na wysokość miesięcznych rat i koszt leasingu – im wyższa wpłata, tym niższa jest suma rat należnych od leasingobiorcy. Przez dłuższy czas sposób rozliczenia opłaty wstępnej budził kontrowersje – organy podatkowe stosowały interpretację, według której należało rozliczać ją proporcjonalnie do trwania umowy, natomiast sądy zajmowały odmienne stanowisko. Ostatecznie Ministerstwo Finansów potwierdziło, że wstępna opłata leasingowa powinna być jednorazowo zaliczana do kosztów podatkowych w momencie ich poniesienia.
Porównywanie ofert dzięki kalkulatorom leasingu
Aby wyliczyć wysokość miesięcznego zobowiązania warto wykorzystać kalkulator leasingu, dostępny na stronach internetowych leasingodawców. Za jego pomocą można określić wysokość raty dla wybranych modeli, wersji wyposażenia, a także różnych parametrów opłaty wstępnej, limitu kilometrów czy okresu leasingowania.
Przykładowo, analizując kalkulację dla jednego z najpopularniejszych modeli Volkswagena – Golfa – możemy dokładnie wskazać wpływ czynszu inicjalnego na wartość miesięcznego zobowiązania. Jeśli zdecydujemy się na zawarcie 4-letniej umowy leasingowej EasyDrive z rocznym limitem 20 000 km i z opłatą wstępną stanowiącą 10% wartości przedmiotu leasingu, rata miesięczna netto wynosić będzie 642 zł. Podwyższając czynsz inicjalny do 20% nasze miesięczne zobowiązanie zmniejszy się do 523 zł. Gdy zdecydujemy się na zapłatę 30% wartości pojazdu, to rata ponownie zmaleje i wyniesie 403 zł.
W przypadku Golfa różnica między wysokością rat dla opłaty 10% i 30% wyniosła prawie 240zł. Z powyższej symulacji wynika, że dzięki wyższej opłacie wstępnej udało się obniżyć miesięczną ratę o około 37%. W związku z możliwością jednorazowego wliczenia w koszty uzyskania przychodu, dobrze dopasowana wstępna opłata leasingowa pozwala na efektywną optymalizację podatkową i daje możliwość zastosowania tarczy podatkowej.
Interesujące podejście do tematu. Dobrze się czyta.