Prowadzenie własnej działalności gospodarczej wiąże się koniecznością podejmowania długoterminowych decyzji już na początku drogi biznesowej. Jedną z pierwszych spraw, z którymi trzeba się zmierzyć, jest m.in. wybór, czy bardziej odpowiedni będzie kredyt, czy też leasing na auto. Przede wszystkim – czy nowopowstała firma może liczyć na zewnętrzne wsparcie w kwestii finansowania samochodu firmowego?
Początki bywają trudne, zwłaszcza jeśli „za sterami” nowej firmy stoi świeżo upieczony przedsiębiorca. W tej sytuacji czynnikiem warunkującym decyzje zakupowe jest zwykle cena lub całkowity koszt produktu lub usługi. Zakup auta na potrzeby prowadzonej działalności jest jednym z tych wydatków, które mogą być dużym obciążeniem dla – ograniczonego zazwyczaj – budżetu początkującej firmy. Rozwiązaniem jest skorzystanie z zewnętrznego wsparcia w postaci różnych form finansowania zakupu auta na firmę.
Bez względu na rozmiar i staż przedsiębiorstwa, najchętniej wybieranymi produktami są kredyt samochodowy oraz – na pierwszym miejscu – leasing na auto. Z jakimi obostrzeniami, w trakcie zawierania umowy leasingu lub kredytu, muszą liczyć się nowopowstałe firmy nieposiadające historii kredytowej?
Leasing na auto dla nowej firmy
Wybór sposobu sfinansowania samochodu firmowego w każdym przypadku powinien wynikać z indywidualnych potrzeb, ale też możliwości finansowych przedsiębiorstwa. Analizując dostępne opcje, warto wziąć pod uwagę rodzaj realizowanej działalności, płynność finansową i zdolność kredytową firmy oraz aspekt podatkowy. Uwzględniając wszystkie te parametry, dobrym rozwiązaniem dla nowych firm jest leasing na auto.
Na rynku można spotkać się z ograniczeniami atrakcyjności oferty finansowania, wynikającymi np. z wieku firmy. W związku z tym przedsiębiorstwa działające krócej niż 3 miesiące mogą otrzymać propozycję finansowania z koniecznością zaangażowania większej ilości własnych środków. „Młode” firmy mogą spodziewać się wyższych całkowitych kosztów leasingu.
Kredyt na samochód firmowy dla nowego przedsiębiorstwa
Większe trudności towarzyszą jednak procedurom kredytowym. Przedsiębiorca musi wykazać odpowiednią zdolność kredytową oraz spełnić wymogi formalne stawiane przez bank. W przypadku nowych firm, bez historii kredytowej i z niskimi dochodami, przeszkody te mogą okazać się nie do pokonania.
Auto na firmę nie dla start-upów?
Zakup firmowego samochodu może być poważnym wyzwaniem dla start-upów stawiających pierwsze kroki w biznesie w ramach różnych fundacji lub stowarzyszeń, jak np. Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości. Korzystając z takiego wsparcia, przedsiębiorcy nie mogą zaciągać zobowiązań na działalność prowadzoną w AIP oraz zaliczać w koszty wydatków związanych z autem (także kupionym za gotówkę).