Internet jest wspaniałym instrumentem do prowadzenia różnego rodzaju działalności gospodarczej. Jego zalety znane są nie od dziś. Możliwość dotarcia do nieograniczonej liczby odbiorców z całego świata, dostępność towarów i usług przez 24 godziny na dobę, niższe koszty prowadzenia działalności, łatwość modyfikacji oferty itp.
Zazwyczaj zaczynamy od dobrego pomysłu na interes, określenia przedmiotu działalności, a także ustalenia nazwy, która przyciągać ma klientelę. Należy pamiętać, że nazwa nie powinna bazować na wypracowanej przez inny podmiot renomie, ani zmierzać do wprowadzenia odbiorców w błąd, co do pochodzenia towarów lub usług. Szczególnie uważajmy na zbieżne lub podobne nazwy podmiotów funkcjonujących już na rynku w tej samej branży oraz nazwy podmiotów działających w kręgu tych samych odbiorców. Brak zastosowania się do powyższych wskazówek może stanowić delikt nieuczciwej konkurencji i spotkać się z sankcją na gruncie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Kolejnym dość typowym krokiem zmierzającym do zainicjowania działalności w sieci jest dokonanie rejestracji domeny internetowej, która będzie stanowić nasz adres internetowy.. Jeśli jesteśmy zainteresowani domenami z końcówką „pl” lub „com.pl” powinniśmy swe kroki skierować do NASK, czyli Naukowej Akademickiej Sieci Komputerowej – podmiotu pełniącego rolę krajowego rejestru nazw internetowych w domenie „.pl”.
Abonentem domeny można stać się także na skutek cesji, nabywając w ten sposób prawa do nazwy domeny zarejestrowanej uprzednio na inny podmiot. Pamiętajmy, że oprócz zawarcia umowy cesji, konieczne jest jeszcze dokonanie na jej podstawie zmiany abonenta domeny w rejestrze. Utrzymywanie prawa do danej domeny wymaga cyklicznego uiszczania opłat okresowych.
Innym rozwiązaniem jest korzystanie ze stron internetowych dostępnych w domenie internetowej zarejestrowanej na inny podmiot np. na podstawie umowy zawartej z dysponentem domeny.
Następnie należy opracować ciekawą graficznie i funkcjonalną stronę internetową. Najlepiej jeśli nie będzie zbyt skomplikowana i pozwoli nawet niezaawansowanemu internaucie poruszać się po niej bez trudu. W tym zakresie mogą nam pomóc podmioty, które zawodowo trudnią się tworzeniem stron i serwisów internetowych.
Jeżeli kwestie organizacyjne zostały zakończone, warto przyjrzeć się regulacjom prawnym, które znajdują lub mogą znaleźć zastosowanie w związku z prowadzeniem działalności w Internecie.
W przypadku prowadzenia działalności w sposób zorganizowany, ciągły oraz w sposób wskazujący na cel zarobkowy uzyskamy status przedsiębiorcy niezależnie od tego, czy działalność ta została formalnie zarejestrowana. Warto zatem dokonać czynności rejestracyjnych. Form organizacyjnych działalności gospodarczej jest wiele: od spółek, przez indywidualną działalność gospodarczą, po stowarzyszenia, spółdzielnie, fundacje i inne. Z pewnością uda się znaleźć wśród nich najbardziej odpowiednią.
Jeżeli za pośrednictwem Internetu świadczone będą usługi, niezbędne stanie się uwzględnienie wymogów wskazanych w ustawie z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Jednym z obowiązków internetowego usługodawcy jest opracowanie regulaminu świadczenia usług elektronicznych, który nieodpłatnie powinien zostać udostępniony usługobiorcy przed zawarciem umowy o świadczenie usług, a także – na jego żądanie – w taki sposób, który umożliwia mu pozyskanie, odtwarzanie i utrwalanie treści regulaminu za pomocą Internetu.
Z kolei konieczność pozyskiwania w związku z prowadzeniem działalności danych osobowych klientów wymaga spełniania wymogów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, a nawet rejestracji zbioru danych osobowych w Generalnym Inspektoracie Ochrony Danych Osobowych.
Przedsiębiorcy zainteresowani świadczeniem przez Internet usług chronionych, będą musieli natomiast spełnić warunki wskazane w ustawie z dnia 5 lipca 2002 r. o ochronie niektórych usług świadczonych drogą elektroniczną opartych lub polegających na dostępie warunkowym.
Sprzedaż towarów lub świadczenie usług na rzecz konsumentów wymusza z kolei uwzględnienie ustawy z 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny oraz ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz zmianie Kodeksu cywilnego. Ustawy te funkcjonują równolegle i nakładają na przedsiębiorców szereg obowiązków, w szczególności o charakterze informacyjnym.
Każda z nich prezentuje inny katalog uprawnień konsumenta oraz warunków umożliwiających skorzystanie z przysługujących uprawnień. Do istotnych przywilejów konsumenta, związanych z dokonywaniem transakcji przez Internet, można zaliczyć prawo odstąpienia od umowy sprzedaży w terminie 10 dni od otrzymania towaru bez podania przyczyn. Niejednokrotnie termin ten wynosi trzy miesiące z uwagi na zaniedbania realizacji przez sprzedawców – przedsiębiorców obowiązków informacyjnych.
Jeśli przyjęta do oznaczenia działalności nazwa lub znak graficzny (logo) uzyskają dużą zdolność odróżniającą i przyciągającą klientów, bez wątpienia staną się atrakcyjne rynkowo. W takiej sytuacji warto zastanowić się nad rejestracją znaku towarowego, odpowiednio: słownego, graficznego lub słowno-graficznego w urzędzie patentowym. Rejestracja może mieć charakter krajowy, wspólnotowy lub międzynarodowy. Po jej dokonaniu dysponujemy wyłącznością w zakresie prawa używania znaku towarowego w sposób zarobkowy lub zawodowy na określonym obszarze.
Warto zasygnalizować, że zależności od specyfiki prowadzonej działalności zastosowanie mogą znaleźć tylko niektóre ze wskazanych wyżej unormowań lub dodatkowo inne szczególne regulacje.