Najlepszą ofertę lokat dla mikroprzedsiębiorstw mają ciągle banki specjalizujące się w obsłudze firm: FM Bank i Idea Bank. Ale do ich rywalizacji próbują włączyć się także inni gracze. Największy, bo ponad 8-proc. zysk przyniosą firmom lokaty krótkoterminowe.
Rywalizacja w ofercie lokat dla mikroprzedsiębiorców przebiegała w ostatnich kilku miesiącach przede wszystkim pomiędzy dwoma bankami: FM Bankiem i Idea Bankiem. W sierpniu dołączył do nich trzeci gracz – Kredyt Bank. Jeszcze w czerwcu próżno go było szukać w czołówkach firmowych lokat. Tymczasem w najnowszym zestawieniu lokat firmowych, przygotowanym przez Tax Care, Kredyt Bank pojawia się czterokrotnie w najlepszych trójkach firmowych depozytów (pod uwagę braliśmy sześć rodzajów lokat, zakładanych na miesiąc, dwa miesiące, kwartał, pół roku, rok i dwa lata).
Ciągle jednak niekwestionowanym liderem w ofercie depozytów dla firm pozostaje Idea Bank, który zajmuje pierwsze miejsce w pięciu przypadkach, z czego dwukrotnie – przy lokatach trzymiesięcznych i dwuletnich – dzieli je z FM Bankiem. Temu drugiemu udało się wyprzedzić Idea Bank tylko w lokatach półrocznych, do tego nieznacznie (5,5% wobec 5,45%).
Na jaki zysk mogą liczyć mikroprzedsiębiorcy? Największy przyniesie im lokata miesięczna i dwumiesięczna Idea Banku (odpowiednio 8.08% i 8.05% w skali roku). Niestety, bank stawia ograniczenie kwotowe: w obydwu przypadkach ulokujemy tylko 10 tys. zł, do tego można otworzyć tylko jedną lokatę. Depozyt jest także nieodnawialny, a przedsiębiorca nie może założyć lokaty kolejny raz.
Drugie miejsce w przypadku lokat zakładanych na miesiąc i dwa miesiące zajął wspomniany wcześniej Kredyt Bank z oprocentowaniem zmiennym na poziomie 5% w skali roku. Zatem różnica pomiędzy pierwszym i drugim miejscem jest duża, wynosi bowiem ponad 3 pkt procentowe, ale jest i tak mniejsza w porównaniu z ostatnim, czerwcowym rankingiem Tax Care. Wtedy dwie najlepsze stawki dzieliły ponad 4 pkt procentowe. Należy także dodać, że tylko miesięczne i dwumiesięczne depozyty firmowe przebijają ofertę depozytów dla klientów indywidualnych. Lokaty dla mikroprzedsiębiorców zakładanych na dłuższe terminy przegrywają z ofertą detaliczną.
Agata Szymborska-Sutton