Dostęp do internetu daje nam wiele możliwości począwszy od ułatwienia szeregu codziennych czynności, a kończąc na realnych sposobach zarabiania. Jedną z takich możliwości są programy partnerskie.

Na czym polega uczestnictwo w programie partnerskim?

W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że uczestnictwo w programie partnerskim polega na polecaniu produktów i usług firm, będących w tym programie. W praktyce wygląda to tak, że na naszej stronie lub blogu zamieszczamy linki i reklamy firm, których produkty i usługi promujemy. Są to tzw. linki partnerskie, które zwierają w swych adresach adres docelowej, promowanej przez nas strony partnera. Na podstawie tego linku oprogramowanie programu partnerskiego pozwala później określić, że dany klient został przekierowany właśnie z naszej strony. Wynagrodzenie dostajemy jako prowizję od zakupu poleconego klienta.

Prowizję dzielimy na:

bezpośrednią – w tym wypadku prowizja zostanie jednorazowo naliczona, jeśli przekierowany z naszej strony klient dokonał zakupu,wieczną – w przypadku tej formy rozliczeń prowizję dostajemy już od wszystkich dokonanych przez danego klienta transakcji, zostaje on niejako potraktowany jako „nasz klient”.
Aby uczestnictwo w programie przynosiło konkretne profity należy podejść do tego rozważnie, strategicznie i zaangażowaniem. Musimy pamiętać, że w większości przypadków zarabiamy dopiero wtedy, kiedy klient wejdzie na stronę partnera i dokona tam realnego zakupu.

Wybór programu partnerskiego

Kluczowe znaczenie dla powodzenia naszego przedsięwzięcia ma wybór odpowiedniego programu partnerskiego.
Zalecane są tu dwie drogi:
wybór większej ilości programów partnerskich do przetestowania (to pozwoli nam ocenić, które z nich nam odpowiadają, a które nie oraz które dają nam realne szanse zarabiania),
wybór programów zbieżnych z treścią naszej strony, naszymi zainteresowaniami itd. To znacznie ułatwi nam pracę, dzięki temu będziemy bardziej wiarygodni i szybciej znajdziemy potencjalnych klientów (to oczywiste, że nie ma większego sensu promowania artykułów motoryzacyjnych na portalu modowym). Tematyka naszej strony będzie w naturalny sposób zbieżna z zamieszczanymi na niej linkami i banerami reklamowymi.
Kwestie formalne
Kiedy już wybraliśmy odpowiadające nam programy partnerskie i zapoznaliśmy się z materiałami promocyjnymi, musimy zająć się kwestami formalnymi związanymi z umowami, akceptacją regulaminów, sposobami rozliczeń. Zazwyczaj przystąpienie do programu wymaga po prostu dokonania zgłoszenia. W zależności od regulaminu partnera może to być:
rejestracja online,
rejestracja wysłana mailem,
rejestracja, wymagająca potwierdzenia administratora.
Niektóre firmy wymagają posiadania własnej działalności gospodarczej, a wypłata prowizji jest możliwa tylko na podstawie wystawionej faktury. Jednak duża część partnerów chętnie współpracuje także z osobami fizycznymi, a zasady rozliczeń regulują tradycyjne umowy cywilnoprawne.

Efektywne docieranie do klienta

Kiedy wszelkie kwestie formalne mamy już za sobą, musimy pomyśleć nad opracowaniem odpowiedniej strategii i dotarciu do klientów. Raczej nie należy liczyć na to, że strona zacznie sama zarabiać. Musimy pamiętać o konkurencji. W związku z tym trzeba cały czas trzymać rękę na pulsie, inwestować w pozycjonowanie strony, stale ją aktualizować, korzystać z artykułów tematycznych, powiązanych z nimi forów, zamieszczać atrakcyjne treści.
Dobrym rozwiązaniem są opisy i recenzje produktów. Jeśli za pomocą zgrabnie sformułowanej, atrakcyjnie przedstawiającej dany produkt recenzji uda nam się przekonać klienta do zakupu, to w zasadzie wystarczy, że kliknie on w zamieszczony w niej link i sfinalizuje transakcję.
Jedną z możliwości jest także stosowanie formy przedsprzedaży. W tym wypadku ofertę sprzedaży z gotowym formularzem zamówienia zamieszczamy już bezpośrednio na naszej stronie.
W niektórych przypadkach, zwłaszcza jeśli produkty są zbieżne z tematyką naszej strony, która z definicji powinna zainteresować odwiedzającego ją użytkownika, warto stosować po prostu bezpośrednie komunikaty i wskazówki np. „polecam określony produkt”, czy „w celu dokonania zakupu proszę kliknąć w poniższy link”. Oczywiście wszystko zależy od docelowego klienta, do którego kierujemy naszą ofertę. W niektórych przypadkach takie bezpośrednie namawianie do zakupu może się okazać zbyt nachalne i odstraszające. Wówczas lepiej stosować bardziej finezyjny marketing oraz wykorzystywać tzw. linki maskowane.
Właściwie prowadzona, atrakcyjna i przyciągająca użytkowników strona to połowa sukcesu. Warto jednak wykorzystywać również inne możliwości do promowania danych produktów jak np. maile, blogi, portale społecznościowe. Jednym słowem robić wszystko, aby pozyskać jak największą ilość klientów.
Przygotował: Jakub Ostrowski

Artykuł został przygotowany przez firmę Pro-position specjalizującą się w search marketingu (kampaniach SEO oraz Google AdWords). W razie pytań zapraszamy do kontaktu poprzez formularz na stronie www.pro-position.pl.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj