Karty kredytowe są dostępne w ofercie wszystkich banków działających dzisiaj na rynku. To produkty dostępne dla klientów indywidualnych i przedsiębiorców. Jak postrzega je ta pierwsza grupa konsumentów?
W ofercie banków znajdują się produkty opracowane zarówno z myślą o oszczędzaniu, inwestowaniu, jak i finansowaniu inwestycji. Zainteresowani klienci mogą założyć rachunki osobiste lub zdecydować się na karty kredytowe. Te ostatnie nie cieszą się dużą popularnością wśród konsumentów. Posiadanie karty kredytowej zadeklarowało 37% respondentów[1], którzy wzięli udział w badaniu przeprowadzonym przez Millward Brown i BIK.
Karty kredytowe – dlaczego Polacy nie posiadają ich w portfelach?
Karty kredytowe są stosunkowo nowoczesnym produktem. Pierwsza została wydana w 1958 r. przez Bank of America. Natomiast w Polsce pierwszą kartą kredytową, którą klienci mogli używać na całym świecie, była karta Citi. Choć dziś produkty te znajdują się w ofertach wszystkich banków, stosunkowo niewiele osób jest nimi zainteresowanych. Jak pokazuje przeprowadzone badanie, najwięcej konsumentów wstrzymuje się z sięgnięciem po takie narzędzie z obawy o ukryte koszty związane z korzystaniem z niego. Na taką odpowiedź wskazało 33% respondentów. Jeden procent mniej badanych obawia się utraty kontroli nad wydatkami, a 31% badanych, jako powód niekorzystania z kart, wskazuje wysokie oprocentowanie.
Co jeszcze powstrzymuje nas przed sięgnięciem po karty kredytowe? 25% badanych wyraziło obawę, że ten produkt może przyczynić się do powstania problemów finansowych, dokładniej do wpadnięcia w tzw. pętle długów. Niewiele mniej, bo 24% respondentów obawia się kradzieży karty, a 16% wskazało, że po prostu takiej nie potrzebuje.
Wygodna i pozwalająca na dostęp do dodatkowych środków
Jak wynika z przeprowadzonego badania, 2/5 respondentów zadeklarowało korzystanie z kart kredytowych. Osoby posiadające takie narzędzie płatnicze wskazują, że do korzystania Z karty skłoniły je następujące korzyści:
możliwość wygodnego regulowania płatności za zakupione produkty lub usługi (84%),
dostęp do dodatkowych środków (66%),
lepsze (bardziej elastyczne) zarządzanie swoimi pieniędzmi (52%).
46% badanych doceniło kartę kredytową za możliwość dokonywania za jej pomocą rezerwacji hoteli czy lotów. Niewiele mniej, bo 41% za korzyść uważa możliwość budowania pozytywnej historii kredytowej w BIK. 37% respondentów przyznało, że sięgnęło po kartę kredytową z uwagi na możliwość skorzystania z zniżek u partnerów banków.
Karta kredytowa najczęściej z banku, z którego usług korzystamy
Zdecydowana większość respondentów (81%) wskazała, że nie byłaby skłonna skorzystać z karty kredytowej oferowanej przez inny bank niż główny, czyli ten, w którym posiadają oni rachunki osobiste.
Jakie elementy mogłyby przekonać konsumentów do zmiany nawyków i zawarcia umowy o obsługę karty kredytowej z innym bankiem? Najwięcej respondentów wskazało na możliwość uzyskania zniżek w sklepach (44%) i akceptację karty na całym świecie (37%). Mniej, bo 29% badanych, uznało, że do takiego kroku mógłby ich przekonać moneyback.