Rynek mieszkaniowy rozwija się bardzo dynamicznie. Coraz więcej młodych ludzi stać na zakup mieszkania, łatwo dostępne są również kredyty hipoteczne. Obecnie zakup mieszkania nie jest niczym dziwnym – właściciele nieruchomości mogą więc stosunkowo łatwo sprzedać lokum, nawet jeśli zależy im na szybkiej transakcji.


Sprzedaż mieszkania osobie biorącej kredyt


Jedną z opcji, którą można wykorzystać przy sprzedaży mieszkania, jest pokrycie należności przez osobę kupującą, której źródłem jest kredyt. Sprzedaż mieszkania zapłata z kredytu wymaga podpisania umowy przedwstępnej. Dopiero kiedy kredyt został przyznany i strony podpiszą akt notarialny, bank przelewa pieniądze bezpośrednio na konto osoby sprzedającej mieszkanie. Metoda ta budzi nieco kontrowersji, jednak tak naprawdę jest zabezpieczona ze strony banku, który zobowiązuje się przelać należność, a zapis taki znajduje się w umowie stron. Niestety, cała procedura może trwać 2-3 miesiące.


Sprzedaż za gotówkę


Zdarza się, że kupujący mieszkanie od razu dysponuje odpowiednią gotówką i może zrealizować transakcję praktycznie „od ręki”. Oczywiście jest to przenośnia, ponieważ obie strony czeka nieco formalności z tym związanych, między innymi wizyta u notariusza w celu podpisania aktu notarialnego. Nie ma znaczenia, czy gotówka pochodzi z oszczędności, czy może została przyznana przez bank we wcześniej udzielonym kredycie. Tak naprawdę wszystko można załatwić w kilka dni, dlatego, jeśli obie strony są zdecydowane, proces kupna/sprzedaży może być bardzo szybki.


Na co uważać?


Podczas sprzedaży mieszkania należy uważać, by nie dać się oszukać. Przydatne może okazać się podpisanie umowy przedwstępnej w formie aktu notarialnego. Jeśli domagamy się zabezpieczenia umowy, używajmy słowa zadatek, ponieważ jest to kwota, która nie podlega zwrotowi. Stanowi więc zabezpieczenie, jeśli kupujący nagle wycofa się z transakcji. W przypadku sprzedaży mieszkania za gotówkę, warto zdecydować się na to, by kupujący wykonał przelew na określoną kwotę w biurze notariusza, zaraz po podpisaniu aktu notarialnego. Na pewno nie można odwlekać płatności, ponieważ może się to źle skończyć dla sprzedającego.




 

1 KOMENTARZ

  1. Ja zgłosiłam się do biura nieruchomości (ABC DOM w Krakowie), pomogli mi sformułować dobrą ofertę, dali dużo rad, zajęli się całą papierologią i bardzo się cieszę, bo sama chyba bym sobie z tym wszystkim nie poradziła. Uważam, że dobrze jest skorzystać z usług biura nieruchomości, szczególnie, jeśli się nie znamy na temacie lub nie mamy czasu 🙂

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj