Oferta hoteli na rynku krajowym jest spora. Konkurencja wśród obiektów noclegowych poraża. Jak zatem hotele radzą sobie z osiągnięciem optymalnego poziomu zysku i czy ten biznes w ogóle się opłaca?
Przewaga na bazie efektywnej lokalizacji
Baza noclegowa to już niewielka część hoteli, chociaż dalej najistotniejsza z wypoczynkowego punktu widzenia. Rywalizacja z innymi podmiotami branżowymi odbywa się za pośrednictwem rozmieszczenia inwestycji hotelowej. Masz, np. do czynienia z hotelami nad morzem czy innymi opcjami reklamowanymi w zależności od konkretnego środowiska. Lokalizacja to czynnik pomocny także podczas typowania grupy docelowej, do której kieruje się ofertę.
Hotele nad morzem są według branżowych statystyk najpopularniejsze wśród rodzin z dziećmi i seniorów, pragnących połączyć przyjemny wypoczynek z właściwościami rehabilitacyjnymi. Bliskość plaży, jak najbardziej wskazana.
Dywersyfikacja oferty istotna ekonomicznie
Przewagę konkurencyjną w działalności hotelarskiej osiąga się również przez stosowanie usług dodatkowych. Chodzi głównie o współpracę z restauracjami (mile widziane funkcje cateringowe). Hotele inwestują chętnie w sale konferencyjne, przyjmując na specjalistycznym poziomie gości biznesowych.
Interesujące połączenie to hotele nad morzem i SPA. Można powiedzieć, że im więcej usług ponadstandardowych posiada obiekt noclegowy, tym lepiej dla zysku. Dlaczego to takie istotne? Hotele zarabiają cyklicznie. Najlepiej w sezonie, najgorzej poza nim. Menedżer dużej inwestycji musi rozumieć cykliczność i minimalizować jej negatywne skutki, właśnie przez dodawanie do oferty różnorodnych punktów.
Myślenie globalne, działanie lokalne
Niektóre hotele nad morzem umiejscowione szczególnie w mniejszych miejscowościach stają się głównymi atrakcjami lokalnymi. Łączą funkcje rozrywkowe, organizują dyskoteki, wesela, imprezy okolicznościowe. Często w hotelach nad morzem można spotkać zaawansowane baseny ze zjeżdżalniami, solaria, siłownie, strefy fitness i wellness z zawodowymi instruktorami, dietetyków. Już na etapie projektowania działalności hotelarskiej warto rozpatrzyć współpracę z powyższymi fachowcami.
Uniezależnienie się od zmiennych warunków atmosferycznych
Warto jeszcze na chwilę wrócić do wspomnianych wyżej basenów. Dzięki nim hotele i goście uniezależniają się od warunków atmosferycznych panujących na zewnątrz (wprowadź każdorazowo na basen instruktora rozszerzającego komercyjne funkcje oferty).
Jak wiadomo, wysoka temperatura i solidna pogoda to czynniki najczęściej decydujące o pozytywnym spędzaniu czasu u turystów. Kiedy jednak ludzie trafiają na złe czynniki pogodowe hotel musi zrobić wszystko, aby zminimalizować negatywne skutki, ponieważ to odbija się długoterminowo na jego renomie, ogólnie referencjach. Zniżki, smaczne posiłki, pomoc organizacyjna to w takim przypadku niezłe rozwiązania i pewnego rodzaju „zadośćuczynienie”.
Konkurencyjność na poziomie ilościowym i jakościowym
Trzeba pamiętać, że przewaga pochodzi nie tylko z czynników ilościowych, tj. basen inne wskazane usługi dodatkowe. Chodzi o umiejętne doprecyzowanie składników ilościowych oraz jakościowych (wykwalifikowana kadra, luksusowe wykończenie wnętrz, wzorowe monitorowanie potrzeb klientów). Bez tego powiązania nie ma mowy o długoterminowej konkurencyjności. Hotele z wieloma dodatkami, ale bez jakości przegrywają starcie z rywalami skupiającymi się tylko na wartości przyjmowania gości.
Obowiązkowe szczegóły oferty
Obowiązkowo hotel powinien posiadać duży parking, bezprzewodowy internet, darmowy i odnawiany podstawowy asortyment higieniczny, zarówno w bazie noclegowej, jak i na basenach. Dobre wrażenie robią rezerwacje multimedialne z systemem personalizacji warunków zamówienia. Lepszej jakości hotele wprowadzają spacery wirtualne po swoich obiektach. Klient zatem nie ma wątpliwości z jakiej jakości korzysta.
Inspiracją do napisania tekstu była oferta nadbałtyckiego Starego Dziwnowa, a sam artykuł stanowi moze stanowić bazę do przygotowania konkurencyjnej oferty hotelowej.