Jest duży i komfortowy, ma potężny i dynamiczny silnik. Może pełnić rolę rodzinnego i typowo użytkowego auta. Dzięki napędowi na obie osie bez wahania możemy zjechać nim z utwardzonej drogi. O czym piszę? O dzisiejszym bohaterze, którym jest topowy i jednocześnie pierwszy z historycznego punktu widzenia SUV marki Volkswagen, czyli Touareg. Prezentowany dziś Volkswagen Touareg to już druga generacja SUVa niemieckiej marki, produkowanego nieprzerwanie od 2002 roku. Obecny
Jest duży i komfortowy, ma potężny i dynamiczny silnik. Może pełnić rolę rodzinnego i typowo użytkowego auta. Dzięki napędowi na obie osie bez wahania możemy zjechać nim z utwardzonej drogi. O czym piszę? O dzisiejszym bohaterze, którym jest topowy i jednocześnie pierwszy z historycznego punktu widzenia SUV marki Volkswagen, czyli Touareg.
II generacja
Prezentowany dziś Volkswagen Touareg to już druga generacja SUVa niemieckiej marki, produkowanego nieprzerwanie od 2002 roku. Obecny model zaprezentowano światu na początku ubiegłego roku. Samochód produkowany jest na tej samej płycie podłogowej, co bliźniacze Porsche Cayenne II. Auto dostępne jest z jednym silnikiem benzynowym 3,6 V6 o mocy 280 KM i trzema jednostkami wysokoprężnymi o pojemności 3,0 i 4,2 l. Jednostki te uzyskują moce odpowiednio 204 KM, 240 KM i 340 KM. Na rynku europejskim klient, oprócz wymienionych wcześniej odmian, może zamówić hybrydę dysponującą silnikiem 3,3 V6 TSI (333 KM) oraz silnikiem elektrycznym o mocy 47 KM.
Potęga
Stylistyką Volkswagena Touareg przypomina, choć minimalnie, inne modele niemieckiego koncernu. Jednak tutaj wszystko jest potężne i olbrzymie.
Masywny przód charakteryzuje się nowoczesnymi reflektorami połączonymi z ciekawie zaprojektowanymi diodami LED, które służą jako światła do jazdy dziennej. Światła połączone są podwójną i chromowaną atrapą silnika. Na samym dole usytuowano pas zawierający reflektory przeciwmgielne oraz dwie kamery inteligentnego tempomatu.
Tył to smukłe linie ładnych lamp oraz dwie sporych rozmiarów chromowane końcówki układu wydechowego.
Niemal pięciometrowy SUV osadzony jest na opcjonalnych 20 calowych alufelgach z oponami o rozmiarze aż 275/45, zachęcających tylko do jazdy drogami utwardzonymi.
Luksus i wygoda
Wnętrze prezentowanego Touarega to prawdziwa salonka na kołach. Miła w dotyku skórzana tapicerka oraz bardzo dobrze spasowane plastiki to znak rozpoznawczy tego auta. Szkoda, że w testowanym egzemplarzu tapicerka wykonana jest w ciemnej tonacji, a dokładnie mówiąc w czarnym kolorze. Niestety taki kolor może i jest praktyczny, ale sprawia przy tym przytłaczające wrażenie. Na całe szczęście potencjalny klient ma szeroki wybór innych odcieni tapicerki.
Z przodu miejsca jest wystarczająco dużo, aby wygodnie zająć miejsca w nieźle wyprofilowanych i komfortowych fotelach. Dodatkowym atutem jest bardzo szeroki zakres ich regulacji. Z tyłu do naszej dyspozycji mamy trzyosobową, obszerną, komfortową kanapę. Zarówno na nogi jak i nad głowami jest wystarczająco dużo miejsca nawet dla wysokich osób. Bez problemu również zapakujemy walizki do dużego bagażnika, który kryje się pod elektrycznie unoszoną klapą. Już w standardzie dysponujemy całkowicie płaską przestrzenią o pojemności aż 580 l. Mało? Żaden problem, możemy ją powiększyć do prawie 1700 l.
Spójrzmy teraz na deskę rozdzielczą. Konsola środkowa jest mocno rozbudowana i posiada sporo pokręteł i przycisków rozmieszczonych na jej całej długości i panelu między fotelami. Centralnie umieszczono dotykowy ekran obsługujący nawigację, radio CD/MP3 oraz kilka funkcji pokładowych. Niżej usytuowano centrum dowodzenia, czterostrefową, automatyczną klimatyzacją. Między fotelami swoje miejsce znalazły miejsce pokrętła odpowiedzialne za pneumatyczne zawieszenie. Wszystko jest intuicyjne i p roste w obsłudze.
Zegary to połączenie czterech cyferblatów i sporych rozmiarów wyświetlacza komputera pokładowego. Dwa mniejsze wskazują ilość paliwa w zbiorniku i temperaturę silnika, zaś większe to obrotomierz i prędkościomierz. Wszystko jest czytelne i bardzo miło podświetlone na delikatny biały kolor. Szkoda, że (podobnie jak w mniejszych modelach) Volkswagen nie pomyślał o spolszczeniu komputera pokładowego.
Krótko mówiąc, w środku Volkswagena Touarega siedzi się wysoko, a podróż mija w komfortowych i w niesamowicie wygodnych warunkach.
Dynamiczne V6
Długa i szeroka maska kryje pod sobą ładnie zapakowaną, wysokoprężną jednostkę napędową o pojemności 3,0 l i mocy 240 KM. Jednostka ta to typowa widlasta „szóstka”, zbudowana w technologii Common Rail z zastosowaniem rozwiązań BlueMotion, spełniająca normy czystości spalin EURO 5. Auto mimo dużej masy własnej, wynoszącej prawie 2200 kg, ochoczo rozpędza się do pierwszych 100 km/h zajmuje mu to niespełna 7,8 sek. Maksymalnie możemy Touarega rozpędzić do około 220 km/h. Trzeba przyznać, że wyniki są godne pochwały i niektóre auta aspirujące do miana sportowych są dużo wolniejsze.
Napęd przekazywany jest na obie osie dzięki najnowszej generacji napędowi 4×4. Wyposażono go w samoblokującą przekładnię rozdzielczą Torsen, oraz ingerującym w elektronikę pokładową, specjalnym programem do jazdy w terenie-Offroad.
Auto wyposażone jest w nowoczesną, ośmiobiegową, automatyczną skrzynię biegów mogącą przenosić nawet 800 Nm momentu obrotowego. Silnik dysponuje mniejszym, lecz również pokaźnym momentem obrotowym, wynoszącym równo 550 Nm. Owszem, dostępny jest on w małym zakresie obrotów, ale do sprawnego i szybkiego przyśpieszania tym kolosem w zupełności wystarczy. Fenomenalne jest zestopniowanie tej skrzyni biegów. Otóż przy spokojnym traktowaniu pedału gazu ostatni bieg włączany jest już w okolicach 75-80 km/h, zaś przy 100 km/h obrotomierz potrafi wskazywać zaledwie 1500 obr./min. Coś niesamowitego.
Układ kierowniczy to połączenie pewnego i bezpiecznego prowadzenia auta. Kierowca, niezależnie od sytuacji, zawsze jest pewny całkowitego panowania nad samochodem. Natomiast podczas manewrowania na zatłoczonych parkingach prowadzący zbytnio nie nadwyręży swoich mięśni, aby kręcić kierownicą.
O zawieszeniu można by napisać drugi artykuł. Prezentowany egzemplarz wyposażony jest opcjonalne hydropneumatyczne zawieszenie, które można przystosować do własnych potrzeb. Daje ono możliwość regulacji wysokości oraz wybrania jednego z trzech ustawień: Normal, Comfort i Sport. Najbardziej neutralnym położeniem jest Normal, który zapewnia komfortowe i pewne prowadzenie auta. Jeszcze bardziej wygodnym ustawieniem jest Comfort. Wtedy nasz SUV zamienia się w prawdziwą salonkę na kołach zapewniającą niesamowity komfort podróżowania. Wadą tego ustawienia jest odczuwalna tendencja do przechyłów nadwozia w trakcie jazdy po zakrętach i łukach. Został jeszcze Sport, który usztywnia układ kierowniczy i minimalnie obniża zawieszenie Touarega powodując lepsze trzymanie się drogi kosztem wygody podróżowania autem. Krótko mówiąc każdy z nas znajdzie dla siebie odpowiednie ustawienie do podróżowania tym samochodem.
Koszty
Wysokoprężna jednostka napędowa potrafi spalić tyle, ile wlejemy do 85-litrowego baku. Jednak wszystko uzależnione jest od naszego stylu jazdy. W mieście podczas całego testu spalanie wahało się w okolicach 11,3 l oleju napędowego na 100km. Na trasie spadało często do 8 l., zaś średnio w czasie trwania całego testu wyniosło 10 litrów na 100km. Według mnie takie wyniki należy uznać za bardzo dobre.
Mina jednak rzednie przy zakupie prezentowanego auta. Już podstawowa odmiana to wydatek ponad 200 tys. zł. Tak dobrze wyposażona wersja, jak testowana, to dodatkowe 83 550 zł. Owszem, w zamian dostajemy m.in. tapicerkę skórzaną, zawieszenie pneumatyczne, światła bi-xenonowe, system nawigacji satelitarnej, 20-calowe alufelgii i wiele innych udogodnień, to nadal bardzo wysoka kwota. Za 300 tys. zł można kupić pod Warszawą dom!
Gdyby nie cena to ideał
Volkswagen Touareg jest pełnoprawnym samochodem uniwersalnym, który na co dzień może pełnić rolę dużego auta na zakupy, w pracy jako reprezentacyjna limuzyna, zaś w wolnych chwilach jako olbrzymie auto rodzinne, którym nie koniecznie musimy podróżować tylko po utwardzonych drogach.
Plusy
Dynamiczny silnik
Przestronne wnętrze
Jakość wykonania
Napęd 4×4
Pneumatyczne zawieszenie
Minusy
Cena
20-calowe alufelgi
Drogie dodatki
Dane techniczne
Pojemność silnika: 2967 ccm V6 turbodiesel Common Rail
Moc: 240 KM przy 4000-4400 obr./min
Moment obr.: 550 Nm przy 2000-2250 obr./min
Skrzynia biegów: 8 biegowa, automatyczna
Napęd: 4×4
0-100km/h: 7,8 sek.
Vmaks: 218 km/h
Zużycie paliwa: 8,8/6,5/7,4 (11,3/8,1/10,0 w teście) (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 85 litrów
Teoretyczny zasięg: około 850 kilometrów
Wymiary: 4795/1940/1709 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 2174 kg
Ładowność: 761 kg
Pojemność bagażnika: 580/(1642) l (po rozłożeniu siedzeń)
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2 : 195g/km
Gwarancja mechaniczna: 2 lata
Okresy międzyprzeglądowe co: według wskazań komputera lub co 30 tys. km.
Opony: 275/45 R20
Wyposażenie: wersja 3,0 TDI V6 240KM BlueMotion
dodatkowe wyposażenie: lakier metalik (+ 4 500 zł), tapicerka skórzana (+ 11 200 zł), Zawieszenie pneumatyczne, Światła główne bi-xenonowe, System nawigacji satelitarnej „RNS 850” (+ 20 590 zł), Hak holowniczy składany, elektrycznie odblokowywany (+ 3 270 zł), Szyba tylna i szyby boczne z tyłu przyciemnione, absorpcja światła do 65% (+ 1 680 zł), Kierownica multifunkcyjna, obszyta skórą (+ 1 470 zł), System bezkluczykowego dostępu i uruchamiania pojazdu Keyless Access (+ 5 620 zł), Asystent toru jazdy „Lane Assist” (+ 2 080 zł), Asystent zmiany pasa ruchu „Side Assist” (+ 2 930 zł), Klimatyzacja Climatronic, 4-strefowa (+ 3 470 zł), Pokrywa bagażnika z elektrycznym otwieraniem i zamykaniem, sterowanie pilotem centralnego zamka (+ 4 100 zł), System kontroli parkowania – przód i tył, akustyczny i optyczny (+ 3 550 zł), System obserwacji otoczenia Area View z kamerą cofania (+ 4 560 zł), Obręcze ze stopu metali lekkich Pikes Peak 9 J X 20 lakierowane Sterling Silber – opony 275/45 R 20 (+ 17 300 zł), Pakiet Widoczność (+ 2 240 zł),
Cena: 213 190 zł (wersja podstawowa) 296 740 zł (wersja testowana)
Tekst i zdjęcia – Artur Ławnik