Decydując się na zakup samochodu często stajemy przed dylematem gdzie znaleźć najlepszą ofertę – w komisie, bezpośrednio od właściciela, a może warto zapłacić więcej i zdecydować się na zakup nowego pojazdu? Czy alternatywą dla tych możliwości mogą być markowe programy samochodów używanych? Odpowiedzi na to pytanie poszukamy z ich twórcą, ekspertem TUV SUD Auto Plus – Norbertem Perlińskim.
Decydując się na zakup samochodu często stajemy przed dylematem gdzie znaleźć najlepszą ofertę – w komisie, bezpośrednio od właściciela, a może warto zapłacić więcej i zdecydować się na zakup nowego pojazdu? Czy alternatywą dla tych możliwości mogą być markowe programy samochodów używanych? Odpowiedzi na to pytanie poszukamy z ich twórcą, ekspertem TUV SUD Auto Plus – Norbertem Perlińskim.
Czym są markowe programy samochodów używanych?
Jeszcze kilka lat temu samochód używany mogliśmy kupić jedynie w komisie lub bezpośrednio od właściciela. Od pewnego czasu możemy nabyć używane auto również w firmowym salonie. Markowe programy samochodów używanych, w dużym uproszczeniu, są to firmowane przez producenta danej marki warunki, które musi spełnić używany samochód żeby móc zostać sprzedanym w danym programie. Producenci samochodów zrozumieli, że używane pojazdy ich marki są poszukiwanym na rynku towarem, a ponieważ standardy salonów dealerskich zawsze dążą do wyróżnienia się na tle konkurencji i w tym przypadku nie jest inaczej – możemy być pewni, że samochód kupiony z takiego źródła będzie spełniał określone z góry standardy. Standardy te są przygotowywane w sposób dający największą pewność udanej transakcji potencjalnemu nabywcy. Podstawowe warunki eliminują samochody o zbyt dużym czy też niepotwierdzonym przebiegu, niesprawdzonym pochodzeniu lub auta wyeksploatowane. Między innymi tym zajmuje się nasza firma – określeniem warunków brzegowych nabywanego w autoryzowanej sieci pojazdu. Nasi klienci, koncerny motoryzacyjne pytają o to jakie pojazdy oferować, by znacząco wyróżnić się na tle niezależnych pośredników.
Czy gwarancja pochodzenia, przebiegu oraz stanu technicznego to wszystko na co mogą liczyć klienci? Obecnie komisy oferują dużo więcej m.in. elastyczne finansowanie. Na jakie dodatki mogą liczyć klienci nabywający używany pojazd w firmowym salonie?
Przede wszystkim oferta finansowania jest dużo szersza. Nie zapominajmy o tym, że firmowy salon często współpracuje z bankiem tej samej marki i zadowolenie klienta jest ich wspólnym celem. Z tego powodu oferta finansowania jest bogatsza i zdecydowanie bardziej atrakcyjna dla klienta. Element finansowania jest zawsze składową programu samochodów używanych i proszę mi wierzyć, że nie spotkałem się z sytuacją w której komis byłby w stanie zapewnić lepsze finansowanie niż dealer danej marki. Drugim elementem wyróżniającym zakup samochodu używanego w salonie jest gwarancja. Standardy dopuszczające samochód do programu są opracowywane w sposób pozwalający gwarantować jego sprawność techniczną. W zależności od marki i wieku pojazdu okres ten waha się od 6 do 24 miesięcy. Mówimy tutaj o gwarancji realizowanej w sieci danej marki z użyciem oryginalnych podzespołów, a nie programach lansowanych przez niezależne komisy, gdzie sposób jej egzekwowania jest mocno utrudniony dla klienta.
Czy samochody z programów markowych są konkurencyjne również pod względem ceny? Panuje przekonanie, że dla klienta liczy się przede wszystkim cena, jak w tym przypadku będzie wyglądać porównanie ofert?
Okazuje się, że cena nie jest najważniejszym współczynnikiem. Wg. naszych badań jedynie 30% klientów podaje cenę za decydujący czynnik. Kolejne 30% szuka samochodu sprawdzonego i jest w stanie zapłacić wyższą cenę za auto pochodzące z pewnego źródła. Jeśli ktoś szuka pewności to znajdzie ją u dealera. Jeżeli rynek jest w stanie odebrać setki tysięcy samochodów używanych, to na pewno znajdą się klienci szukający pewności i spokoju użytkowania. Dla nich właśnie przygotowujemy markowe programy i nawet jeżeli rozpatrujemy ceny o 10% wyższe niż średnia rynkowa to naprawdę nie jest to dużo w stosunku do płynących korzyści.
W jaki sposób klienci takich programów są zabezpieczeni na wypadek wystąpienia ukrytych wad produktu?
Bardzo się cieszę, że padło to pytanie. Często skłaniamy naszych klientów – renomowanych producentów samochodów, do stosowania zapisów umożliwiających zwrot lub wymianę samochodu w przypadku wystąpienia istotnej wady. Powód jest prosty – chcemy zapewnić klientów marki, iż kupowane pojazdy są sprawdzone w najdrobniejszych szczegółach, tak by cieszyły potencjalnego nabywcę bezproblemowym użytkowaniem przez wiele lat. Co więcej, tego typu deklaracje są zapisywane w ofercie programu jako standard. Proszę zwrócić uwagę z jakimi trudnościami wiąże się realizacja roszczenia w stosunku do prywatnego zbywcy czy niezależnego komisu, a z jakimi w stosunku do salonu, który zawsze dysponuje serwisem danej marki i jest w stanie we własnym zakresie usunąć ewentualną usterkę.
Zakładając, że zdecydowaliśmy się na zakup – czym będzie różniła się transakcja w salonie od niezależnego komisu lub osoby prywatnej? Czy możemy liczyć na wydanie pojazdu zgodne ze standardem wydania nowego samochodu?
Oczywiście pamiętajmy, że dla salonu jesteśmy takim samym klientem jak odbiorca nowego pojazdu. W związku z tym możemy liczyć na takie samo traktowanie, realizację akcji promocyjnych, rabaty w serwisie, darmowe holowania, czy też wszelką korespondencję marketingową. Często również spotkamy się z akcjami promocyjnymi dotyczącymi samego zakupu, salony bowiem nie zawsze dzielą promocje na samochody nowe czy używane. Salon samochodowy renomowanej marki nie może sobie pozwolić na utratę dobrego wizerunku, dlatego w równej mierze dba o klientów nabywających samochody nowe jak i używane.
Rozmowę z ekspertem TUV SUD Auto Plus, twórcą markowych programów samochodów używanych Norbertem Perlińskim przeprowadził Dariusz Wołoszka