Po „uskrzydlonym” modelu SLS AMG Coupé czas na wersję Roadster. Obydwa auta równolegle i w pełni samodzielnie opracowali inżynierowie z AMG. Trwają właśnie ostatnie testy odmiany z otwartym nadwoziem. Wiosną 2011 roku okolice Stuttgartu przemierzają nieznacznie zakamuflowane egzemplarze Mercedesa SLS AMG Roadster. Choć w każdym czarna folia zasłania fabryczne oznaczenia i elementy oświetlenia, to wtajemniczeni nie będą mieli kłopotu z identyfikacją modelu.

Po „uskrzydlonym” modelu SLS AMG Coupé czas na wersję Roadster. Obydwa auta równolegle i w pełni samodzielnie opracowali inżynierowie z AMG. Trwają właśnie ostatnie testy odmiany z otwartym nadwoziem.

Wiosną 2011 roku okolice Stuttgartu przemierzają nieznacznie zakamuflowane egzemplarze Mercedesa SLS AMG Roadster. Choć w każdym czarna folia zasłania fabryczne oznaczenia i elementy oświetlenia, to wtajemniczeni nie będą mieli kłopotu z identyfikacją modelu. Proporcje mówią same za siebie. Długa maska, wielkie obręcze, odsunięta do tyłu, 2-osobowa kabina i krótki tylny zwis – oto samochód sportowy z krwi i kości.

Mercedes SLS AMG Roadster zadebiutuje oficjalnie podczas międzynarodowych targów motoryzacyjnych we Frankfurcie, we wrześniu br. Zespół AMG zakończył już większość jego testów. Komputerowe symulacje umożliwiły projektantom zbadanie poszczególnych cech konstrukcji – począwszy od aerodynamiki i rozkładu masy, poprzez zachowanie podczas wypadku, aż po proces produkcji.

Tak powstał kompletny, choć wirtualny jeszcze samochód. Z cyfrowego świata testowe egzemplarze trafiły na drogi wszystkich kontynentów świata. Nie każdy aspekt projektowania można bowiem sprawdzić za pomocą symulacji. Szczególną uwagę inżynierowie zwrócili na sztywność nadwozia, dynamikę jazdy, budowę miękkiego dachu i NVH (Noise Vibration Harshness), czyli ograniczenie niepożądanych dźwięków, wibracji i drgań, odczuwalnych w kabinie. Jesienią 571-konny Roadster będzie gotowy na rynkowy debiut.

Synteza miękkiego dachu i sztywnej konstrukcji

– Bez odpowiednio sztywnej karoserii nie ma mowy ani o dynamicznym prowadzeniu, ani o dopasowaniu do niej miękkiego dachu – zauważa Tobias Moers, szef rozwoju i członek Executive Board Mercedes-AMG. Już w fazie koncepcyjnej modelu SLS AMG uwzględniono budowę wariantu Roadster, do którego dostosowano ekstremalną sztywność lekkiej ramy aluminiowej. Rezygnacja z unoszonych do góry drzwi i twardego dachu wymusiła wzmocnienie bocznych progów. Już te z wersji Coupé okazały się wystarczająco wytrzymałe w testach zderzeniowych, jednak dzięki pogrubieniu ścianek inżynierom udało się dodatkowo poprawić zachowanie Roadstera w ruchu. W tym celu wzmocniono również mocowanie belki pod deską rozdzielczą oraz zastosowano rozpórkę, montowaną między dachem a zbiornikiem paliwa. Efekt? Karoseria Roadstera waży zaledwie 243 kilogramy, o 2 kilogramy więcej niż Coupé.

Dach dopracowany w każdym szczególe

Miękki dach Roadstera może być bezpiecznie otwierany i zamykany podczas jazdy z prędkością do 50 km/h. Cała operacja trwa zaledwie 11 sekund. Zoptymalizowana pod względem masy konstrukcja dachu to połączenie stali, aluminium i magnezu. Trójwarstwowe poszycie pozwala na komfortową, wolną od wibracji i niepożądanych dźwięków podróż nawet z prędkością maksymalną 317 km/h (ograniczoną elektronicznie), co potwierdzają testy na torach wyścigowych Idiada w Hiszpanii oraz Nardo we Włoszech. Swój udział w nienagannym wyciszeniu kabiny ma bezszwowa, jednowarstwowa tylna szyba.

Podczas projektowania dachu zespół AMG stanął przed licznymi wyzwaniami. Miękkie poszycie musi być odporne na wiatr, wodę, piach, upał i mróz. Jedną z jego szczególnych cech jest system odprowadzania wody, kierujący ciecz do szczelin po obydwu stronach nadwozia. Liczne testy, przeprowadzone w odległych zakątkach świata, potwierdzają niezawodność mechanizmu składania i rozkładania. Jak każdy kabriolet Mercedesa, SLS AMG Roadster przeszedł test polegający na złożeniu dachu 20 000 razy podczas postoju oraz 2 500 razy podczas jazdy w zróżnicowanych warunkach klimatycznych.

16 kryteriów testu wytrzymałości

Badanie odporności na deszcz w Mercedes Technology Center w Sindelfingen jest wyjątkowo wymagające, a musi je zdać każdy nowy pojazd z gwiazdą – bez względu na to, czy posiada nadwozie zamknięte, czy otwarte. Wodoszczelność karoserii sprawdza się w starciu z ekstremalnymi ilościami wody. Dopiero po zaliczeniu 16 testów model może trafić do produkcji. Lista prób obejmuje m.in. spryskiwanie wodą z węża, odporność na całonocny deszcz, zamarzanie, wysokie ciśnienie i działanie myjni automatycznej.

Ostatni etap kontroli jakości

Choć otwarty Mercedes SLS AMG przeszedł już pomyślnie wszelkie etapy projektowania, to nie dobiegły jeszcze końca wszystkie testy przedprodukcyjne. Inżynierowie badają aktualnie wytrzymałość konstrukcji w fabryce w Sindelfingen. Roadstera czekają między innymi:
– długodystansowe testy na nawierzchniach o różnej jakości – obciążonymi samochodami kierowcy przemierzają autostrady, drogi krajowe i miasta, testując w codziennych sytuacjach działanie poszczególnych systemów;
– badania wytrzymałościowe na wrzosowisku – w tym przypadku inżynierowie koncentrują się na wytrzymałości konstrukcji podwozia i elementów zawieszenia, ramy nadwozia oraz ramy pomocniczej, na której zamontowana jest przednia oś, układ kierowniczy i silnik;
– szybkie próby wytrzymałościowe – na Północnej Pętli toru Nürburgring i w cyklu miejskim weryfikuje się konstrukcję całego samochodu ze szczególnym uwzględnieniem układu napędowego i zawieszenia;
– testy pod pełnym obciążeniem – polegają na ekstremalnym przyspieszaniu oraz hamowaniu w pełni załadowanym samochodem i pozwalają na sprawdzenie układu paliwowego, chłodzenia oraz hamulców;
– odporność na korozję – symulacja najbardziej wymagających warunków klimatycznych sprzyja wyeliminowaniu wpływu środowiska na rozwój korozji.

Światowa premiera Mercedesa SLS AMG odbędzie się 13 września 2011 roku podczas międzynarodowych targów motoryzacyjnych we Frankfurcie nad Menem.


Mercedes-Benz

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj