W 2007 roku na rynku pojawiła się trzecia generacja modelu V70, popularnego, dużego kombi marki Volvo. Równolegle zaprezentowana została jego uterenowiona odmiana XC70 Cross Country. Obydwa modele zbudowane zostały na nowej płycie podłogowej Forda Y20, którą znajdziemy również w Fordzie Mondeo oraz Land Roverze Freelander. Trudno zakwalifikować XC70 do konkretnego segmentu: z jednej strony bogate wnętrze niczym pojazd klasy premium, z drugiej duży bagażnik rodzinnego kombi i do tego jeszcze elementy i cechy samochodu typu SUV. Cechy te pozwalają określić pojazd mianem crossovera. Oficjalnie zaliczany jest do segmentu E czyli grupy premium. Produkcja jego znajduje się w zakładach w Goteborgu. Zbudowany został w dobrze znanym nam dostojnym stylu szwedzkiej marki i jest kontynuacją jego poprzedników. Oferta rynkowa modelu skierowana jest raczej do zamożnych klientów, najtańsza wersja Kinetic z dwulitrowym silnikiem wysokoprężnym o mocy 163 KM to wydatek rzędu 159 000 złotych. Dostępny jest w jednej wersji nadwozia – kombi oraz, w czterech wersjach kompletacji wyposażenia: Kinetic, Momentum, Summum i OCEAN RACE. Model napędzany może być jednym z czterech silników: benzynowym 3.0 o mocy 304 KM, wysokoprężnym 2.0 163KM, 2.4 163KM lub 2.4 215KM.
W 2007 roku na rynku pojawiła się trzecia generacja modelu V70, popularnego, dużego kombi marki Volvo. Równolegle zaprezentowana została jego uterenowiona odmiana XC70 Cross Country. Obydwa modele zbudowane zostały na nowej płycie podłogowej Forda Y20, którą znajdziemy również w Fordzie Mondeo oraz Land Roverze Freelander. Trudno zakwalifikować XC70 do konkretnego segmentu: z jednej strony bogate wnętrze niczym pojazd klasy premium, z drugiej duży bagażnik rodzinnego kombi i do tego jeszcze elementy i cechy samochodu typu SUV. Cechy te pozwalają określić pojazd mianem crossovera. Oficjalnie zaliczany jest do segmentu E czyli grupy premium. Produkcja jego znajduje się w zakładach w Goteborgu. Zbudowany został w dobrze znanym nam dostojnym stylu szwedzkiej marki i jest kontynuacją jego poprzedników. Oferta rynkowa modelu skierowana jest raczej do zamożnych klientów, najtańsza wersja Kinetic z dwulitrowym silnikiem wysokoprężnym o mocy 163 KM to wydatek rzędu 159 000 złotych. Dostępny jest w jednej wersji nadwozia – kombi oraz, w czterech wersjach kompletacji wyposażenia: Kinetic, Momentum, Summum i OCEAN RACE. Model napędzany może być jednym z czterech silników: benzynowym 3.0 o mocy 304 KM, wysokoprężnym 2.0 163KM, 2.4 163KM lub 2.4 215KM.
Wygląd zewnętrzny
Stonowana stylistyka, klasyczny kształt to cechy charakterystyczne nadwozia. XC70 różni się nieco od modelu V70, na którym technologicznie bazuje. Nadwozie swój uterenowiony wygląd zawdzięcza głównie powiększonemu o blisko 10cm prześwitowi oraz zastosowaniu elementów wykończeniowych, charakterystycznych dla samochodów typu SUV. Należą do nich duże masywne zderzaki, solidne relingi dachowe, szerokie plastikowe listwy w kolorze czarnym ochraniające progi, dolne krawędzie drzwi oraz nadkola podczas poruszania się w trudnym terenie. Wykończenie zderzaków w kolorze aluminium imitujące osłony podwozia dodatkowo podkreślają jego terenowy design. Wykończona chromem atrapa chłodnicy, aluminiowe obwódki świateł przeciwmgielnych, listwy chromowe szyb bocznych oraz duże aluminiowe tarcze kół przypominają nam, że jest to samochód klasy premium. Tył to typowa dla aut kombi pionowa pokrywa bagażnika z charakterystycznymi dla marki długimi pionowymi lampami rozszerzającymi się ku dołowi i umieszczonym centralnie, dobrze widocznym napisem Volvo. Producent konstruując XC70 postawił głównie na funkcjonalność. Projektanci stworzyli uterenowione kombi: auto duże, praktyczne i wygodne. W porównaniu ze swoim poprzednikiem nieco urósł. Obecne jego wymiary to: długość 4838 mm, szerokość 1870 mm oraz wysokość 1604mm. Pojazd odznacza się muskularną sylwetką – wierną tradycji marki, jednocześnie dostojną i budzącą respekt. Chłodny skandynawski design nie wszystkim może przypaść do gustu, mimo to auto prezentuje się dość ciekawie co przekłada się na coraz większą liczbę nabywców.
Wnętrze samochodu
Po otwarciu drzwi XC70 ukazuje się nam bardzo przestronne wnętrze. Fotele i górna część deski rozdzielczej pokryta jest ciemno brązową skórą, która w połączeniu z pozostałymi elementami wnętrza, pokrytymi jasno beżową tapicerką oraz wstawkami w kolorze aluminium nadaje autu bardzo elegancki i luksusowy charakter. Dbałość o jakość wykonania oraz użyte najwyższej klasy materiały to wizytówka szwedzkiej marki. W przedniej części miejsca jest na tyle dużo, że osoby mierzące blisko dwa metry wzrostu zasiadające na fotelach przednich mają stosunkowo dużo miejsca zarówno nad głowami jak i na nogi. Podobnie sytuacja przedstawia się na kanapie tylnej. Wnętrze pozwala na przemieszczanie się pojazdem pięciu osobom bardzo komfortowo podczas jazdy miejskiej jak i podczas długich podróży. Specjalnością marki stały się obszerne, szalenie wygodne fotele, znakomicie sprawdzające się podczas dłuższych wyjazdów. Przednie siedzenia wyposażone zostały w elektryczną regulację położenia z pamięcią ustawień fotela kierowcy. Dodatkowo dzięki pokryciu ich perforowaną skórą, kierowca i pasażer podczas upalnych dni mogą skorzystać z wentylacji o trzech stopniach intensywności. Komfort w okresie zimowym podnosi natomiast możliwość ich podgrzewania. Jak widać marka Volvo dużą uwagę przykłada do zapewnienia użytkownikom ich pojazdów możliwie najlepszych warunków bez względu na panujące warunki atmosferyczne. Pojazd został wyposażony w bardzo estetycznie wykonaną, regulowaną w dwóch płaszczyznach kierownicę wielofunkcyjną pokrytą jasnobeżową przyjemną w dotyku skórą. Za pomocą umieszczonych na niej przycisków kierowca może sterować takimi elementami wyposażenia jak: systemem audio, telefonem oraz tempomatem. Bardzo elegancko wygląda dwukolorowa deska rozdzielcza, w zagłębieniu której tuż za kołem kierownicy znajduje się zestaw zegarów prędkościomierza i obrotomierza z aluminiowymi pierścieniami. W ich centralnej części umiejscowione zostały wyświetlacze komputera pokładowego. Nad konsolą centralną widzimy duży kolorowy wyświetlacz, na ekranie którego mogą być wyświetlane informacje dotyczące zarówno pojazdu, układu dwustrefowej klimatyzacji, telefonu, systemu audio i nawigacji satelitarnej czy też płynące z czujników parkowania. W środkowej części znajduje się znana z innych modeli marki płaska i cienka konsola pokryta aluminium z panelem sterowania układami komfortu, za którą znajduje się niewielkich rozmiarów schowek. Producent umiejscowił tam również przyciski systemów wspomagających kierowcę i podnoszących bezpieczeństwo. Ilość przycisków i pokręteł może w pierwszej chwili wydawać się za duża, jednak umiejscowienie ich jest intuicyjne i bardzo proste w obsłudze i nie wymaga zaglądania do instrukcji obsługi. Wnętrze auta zostało znakomicie wyciszone, do środka prawie nie dostają się żadne hałasy z, zewnątrz co pozwala cieszyć się znakomitą, jakością dźwięku, która wydobywa się z głośników audio systemu Premium Sound. O uniwersalności i funkcjonalności pojazdu decyduje poza kabiną pasażerską również przestrzeń bagażowa. W prezentowanym modelu do bagażnika dostajemy się przez sterowaną elektrycznie pokrywę bagażnika. Standardowa jego pojemność wynosi 575 litrów, maksymalna aż 1600, dodatkowo w zależności od potrzeb możemy ją dowolnie konfigurować dzięki składanym tylnym siedzeniom w systemie 40/20/40. Funkcjonalność podnosi też zastosowanie podwójnej podłogi, podnoszonej przegrody czy też opuszczanej spod sufitu kraty zabezpieczającej kabinę pasażerską przed możliwością przemieszczenia się do niej bagażów w chwili pełnego wykorzystania przestrzeni ładunkowej. Bez wątpienia Volvo XC70 to uniwersalny pojazd rodzinny klasy Premium, który zapewnia wysoki komfort podróżowania dla kompletu pasażerów i ich bagażu.
Silnik i właściwości jezdne
Volvo XC70 napędzane może być sześciocylindrowym silnikiem benzynowym 3.0 lub jednym z dwóch pięciocylindrowych wysokoprężnych 2.0 i 2.4. W prezentowanym pojeździe pod maską krył się rzędowy turbodoładowany silnik diesla D5 o pojemności 2400 cm3 , który osiąga swoją maksymalną moc 215 KM przy prędkości 4000 obr./min. Jednostka charakteryzuje się bardzo dobrymi osiągami, potrafi rozpędzić auto ważące ponad 1800kg do prędkości 100km/h w czasie 8,3s. Szeroki zakres prędkości obrotowej od 1500 do 3000 obr./min. w jakim silnik dysponuje maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 440 Nm bezpośrednio przekłada się na dynamikę i stosunkowo niewielkie zużycie paliwa. Cicha i równomierna praca oraz dochodzący niekiedy do kierowcy z pod maski przyjemy pomruk jest jego zaletą. Za dopłatą w kwocie 8800 złotych prezentowane auto zostało wyposażone w sześciobiegową automatyczną przekładnię. Niestety skrzynia biegów nie w pełni została dostosowana do osiągów silnika, w trybie automatycznym zmiana biegów następuje zbyt wolno z pewnym odczuwalnym opóźnieniem. Znacznie lepiej jest gdy kierowca zdecyduje się przestawić dźwignię zmiany biegów w położenie zmiany sekwencyjnej i gdy to on decyduje o chwili zmiany przełożenia. Standardowo napęd w tej wersji przenoszony jest na cztery koła za pośrednictwem układu Haldex z płynnym rozdziałem momentu między osiami. Układ kierowniczy działa bardzo precyzyjnie i bez zarzutu. Bezsprzecznie zaletą testowanego pojazdu jest układ zawieszenia, który znakomicie tłumi nierówności, stabilizuje pojazd i pozwala kierowcy przewidzieć jego zachowanie na drodze. Układ FOUR-C pozwala za pośrednictwem przycisków na konsoli centralnej wybrać jeden z trzech trybów pracy zawieszenia Comfort, Sport lub Advanced. Pierwszy ma za zadanie osiągnięcie jak najwyższego komfortu podróżowania. Drugi powoduje usztywnienie zawieszenia a prowadzenie auta staje się bardziej pewne. Ostatni zaś to tryb niemal wyczynowy, gdzie priorytetem jest szybka jazda sportowa nie zważając na komfort. XC70 to auto wyposażone w wiele systemów wspomagających kierowcę, między innymi należy do nich BLIS (Blind Spot Information System). Ostrzega on zapalając czerwoną lampkę przed pojazdami znajdującymi się w tak zwanym martwym polu lusterek zewnętrznych. Na przedniej atrapie tuż obok znaku firmowego znajduje się radar, który współpracuje z układem wspomagającym hamowanie, ostrzeganiem przed kolizją oraz aktywnym tempomatem. Przykładowo podczas jazdy gdy znajdziemy się zbyt blisko poprzedzającego samochodu system ostrzeże nas przed niebezpieczeństwem sygnałem dźwiękowym oraz czerwonym światłem wyświetlanym przez projektor na szybę czołową. Aktywny tempomat natomiast podczas jazdy wykorzystuje sygnały z radaru i utrzymuje bezpieczną odległość od poprzedzającego auta, przyhamowując pojazd bez względu na zadaną prędkość. Ciekawostką jest układ ostrzegania kierowcy o zjechaniu z pasa drogi za pośrednictwem krótkich sygnałów dźwiękowych. Systemy te jednak nie są niezawodne, podczas intensywnych opadów deszczu potrafią ostrzegać przed zagrożeniem bez powodu, jest jednak możliwość dezaktywowania systemów przyciskami na konsoli centralnej. Układ hamulcowy z systemem ABS, elektronicznym rozkładem siły hamowania EBD i wspomaganiem nagłego hamowania EBA działa bardzo poprawnie i skutecznie. Jazda modelem Volvo XC70 na pewno przysparza wielu przyjemności i pozytywnych doznań.
Podsumowanie
Volvo XC70 wyposażone w silnik diesla o mocy 215 KM to idealny samochód dla osób aktywnych, ceniących podróżowanie w komfortowych warunkach w mieście, a przede wszystkim podczas dłuższych podróży. To bez wątpienia uniwersalne auto rodzinne należące do segmentu premium. Estetyczny wygląd, komfort i elegancja to atuty modelu. Jednak jest to pojazd dla ludzi zamożnych. Cena testowanego auta w wersji Summum z silnikiem 2.4 215KM AWD z uwzględnieniem wyposażenia dodatkowego to kwota niestety blisko 290 000 złotych. W zamian za nią otrzymujemy auto luksusowe, funkcjonalne i jednocześnie naszpikowane różnego rodzaju systemami i układami, które sprawiają, że XC70 plasuje się w ścisłej czołówce najbezpieczniejszych aut produkowanych obecnie.
Dane techniczne testowanego samochodu:
Silnik – wysokoprężny (diesel)
– Pojemność skokowa – 2400 ccm
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 158 (215) przy 4000
– Maksymalny moment obrotowy Nm w zakresie prędkości obrotowej (obr./min) – 440 w zakresie prędkości obrotowej 1500 – 3000
– Rodzaj zasilania – bezpośredni wtrysk paliwa Common Rail
Osiągi
– Prędkość maksymalna (km/h) – 205
– Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 8,3
Zużycie paliwa
– Cykl miejski (l/100 km) – 8,7
– Cykl pozamiejski (l/100 km) – 5,7
– Cykl mieszany (l/100 km) – 6,8
– Emisja CO2 (g/km) – 179
– Norma emisji – EURO 5
Pojemność zbiornika paliwa:
– 70 litrów
Wymiary:
– Długość (mm) – 4838
– Szerokość (mm) – 1870
– Wysokość (mm) – 1604
– Rozstaw osi (mm) – 2815
– Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1614
– Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1580
– Zwis przedni (mm) – 979
– Zwis tylny (mm) – 1045
Napęd:
– 4×4 AWD
Układ kierowniczy:
– ze wspomaganiem
– średnica zawracania (m) – 12
Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 235/50 R 18
– Standardowe obręcze kół („) – 18
Masa (kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1856 kg
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 2400 kg
– Dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów – 4500 kg
Pojemność bagażnika:
– Podstawowa pojemność bagażnika (l) – 575
– Maksymalna pojemność bagażnika (l) – 1600
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Summum. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
– ABS + EBD + system wspomagania nagłego hamowania
– Audio System High Performance Multimedia
– Auto-alarm System Volvo Guard
– Czujnik wilgotności powietrza
– Dogrzewacz elektryczny PTC
– Drzwi tylu nadwozia sterowane elektrycznie
– Dysze spryskiwaczy podgrzewane
– Dźwignia zmiany biegów pokryta skórą
– Filtr cząsteczek stałych
– Filtr p/pyłkowy
– Fotel kierowcy regulowany elektrycznie z pamięcią położenia
– Fotele przednie z regulacją odcinka lędźwiowego
– Fotele przednie z regulacją wysokości
– Głośniki 8 szt.
– Hamulec postojowy elektryczny
– Immobilizer
– Kierownica pokryta skórą
– Klimatyzacja automatyczna 2 strefowa
– Kolumna kierownicy regulowana
– Komputer pokładowy
– Kurtyny powietrzne boczne
– Lusterka zewnętrzne podgrzewane i regulowane elektrycznie
– Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie
– Lusterko wewnętrzne ściemniane automatycznie
– Napinacze pasów bezpieczeństwa pirotechniczne
– Oparcie fotela pasażera z przodu składane
– Osłony dolne (pod zderzakami) przednia i tylna
– Podłokietnik centralny przedni
– Podłokietnik siedzeń tylnych
– Poduszka powietrzna kierowcy
– Poduszka powietrzna pasażera z możliwością odłączenia
– Poduszki powietrzne boczne przednie
– Reflektory bi-ksenonowe aktywne ze spryskiwaczami
– Relingi dachowe
– Roleta do bagażnika
– Siatka oddzielająca przestrzeń bagażową
– Siedzenia tylne dzielone 40/20/40
– Sterowanie systemem audio w kierownicy
– Sygnalizacja niezapiętych pasów przednich i tylnych
– System automatycznego hamowania City Safety
– System informacyjny IDIS
– System nawigacji satelitarnej RTI
– System ochrony kier/pas a. przed uderzeniami z tylu WHIPS
– System poprawy jakości powietrza w kabinie AQS
– System stabilizacji toru jazdy DSTC
– System ułatwiający zjazd z dużych pochyłości HDC
– System zabezpieczeń bocznych SIPS
– Szyby przednie i tylne regulowane elektrycznie
– Szyby przyciemniane
– Światła p/mgielne przednie
– Światła z regulacją kąta pochylenia elektryczną
– Światło dodatkowe STOP
– Tapicerka ze skóry
– Tarcze kół aluminiowe 18″ opony 235/50
– Tempomat
– Wskaźnik temperatury zewnętrznej
– Wspomaganie układu kierowniczego
– Wycieraczki z czujnikiem deszczu
– Wykończenie wnętrza elementami ze stopów aluminium
– Zagłówki siedzeń tylnych regulowane elektrycznie
– Zamek centralny zdalnie sterowany
– Zestaw głośnomówiący „Bluetooth”
– Złącze „AUX”
Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Summum posiadał między innymi wyposażenie dodatkowe w postaci:
– Czujnik parkowania – przód
– Czujnik parkowania – tył
– Fotel pasażera regulowany elektrycznie
– Fotele przednie podgrzewane
– Fotele przednie wentylowane
– Lakier metalizowany
– Okno dachowe regulowane elektrycznie
– Skrzynie biegów automatyczna
– System ACC – automatyczna regulacja odległości
– System BLIS – układ monitorowania „martwych pól” lusterek zewnętrznych – System Collision Mitigation Support
– System Drive Alert
– Wykończenie tablicy rozdzielczej skórą
– Zawieszenie aktywne FOUR-C
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert
(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)