Prezentowany pojazd to kolejna odmiana produkowanego od blisko 30 lat samochodu Suzuki Swift. Od swojego poprzednika na pierwszy rzut oka niewiele się różni. Można byłoby pokusić się o stwierdzenie, że nie jest to nowy model, lecz poprzednia odmiana po faceliftingu. Rzeczywistość jest jednak nieco inna, pojazd został gruntownie przeprojektowany w oparciu o nową platformę podłogową, o bardziej sztywnej konstrukcji, która pozwoliła na zwiększenie długości nadwozia o 9 cm i rozstawu osi o 5 cm. Pojazd jest dziełem stylistów z Suzuki Design Center kierowanych przez Kazuya Tsugawę. Najnowsza odmiana zadebiutowała na rynku w połowie 2010 roku. Ten niewielki kompaktowy model wywodzi się z segmentu B, oferowany jest, jako 3 lub 5 drzwiowy hatchback. Pierwsze wersje projektowane były, jako ekonomiczne, małolitrażowe auta miejskie. Najnowszy Swift oprócz wspomnianych walorów otrzymał jeszcze atrakcyjną sportową stylistykę oraz osiągi o takim charakterze. Gdy zdecydujemy się na zakup nowego Swifta wybór okazuje się mało zróżnicowany. Model oferowany jest jedynie z jednym silnikiem: 1,2 VVT o mocy 94KM, a wyposażenie obejmuje cztery wersje kompletacji: Club, Comfort, Premium oraz Elegance.
Prezentowany pojazd to kolejna odmiana produkowanego od blisko 30 lat samochodu Suzuki Swift. Od swojego poprzednika na pierwszy rzut oka niewiele się różni. Można byłoby pokusić się o stwierdzenie, że nie jest to nowy model, lecz poprzednia odmiana po faceliftingu. Rzeczywistość jest jednak nieco inna, pojazd został gruntownie przeprojektowany w oparciu o nową platformę podłogową, o bardziej sztywnej konstrukcji, która pozwoliła na zwiększenie długości nadwozia o 9 cm i rozstawu osi o 5 cm. Pojazd jest dziełem stylistów z Suzuki Design Center kierowanych przez Kazuya Tsugawę. Najnowsza odmiana zadebiutowała na rynku w połowie 2010 roku. Ten niewielki kompaktowy model wywodzi się z segmentu B, oferowany jest, jako 3 lub 5 drzwiowy hatchback. Pierwsze wersje projektowane były, jako ekonomiczne, małolitrażowe auta miejskie. Najnowszy Swift oprócz wspomnianych walorów otrzymał jeszcze atrakcyjną sportową stylistykę oraz osiągi o takim charakterze. Gdy zdecydujemy się na zakup nowego Swifta wybór okazuje się mało zróżnicowany. Model oferowany jest jedynie z jednym silnikiem: 1,2 VVT o mocy 94KM, a wyposażenie obejmuje cztery wersje kompletacji: Club, Comfort, Premium oraz Elegance.
Wygląd zewnętrzny
Nowy Swift otrzymał nadwozie bardziej sztywne i lżejsze od swojego poprzednika, a to za sprawą wykorzystania cieńszych elementów konstrukcji wykonanych ze stali o podwyższonej wytrzymałości. Wymiary tego niewielkich rozmiarów modelu to długość 3,85m przy szerokości 1,7m i wysokości 1,51m. Auto charakteryzuje się sportowym i nowoczesnym wyglądem. Wysoki przedni zderzak, duże kraty wlotu powietrza, światła przeciwmgielne umieszczone w czarnych obudowach, duże smukłe reflektory oraz pokrywa silnika, która zwęża się ku przodowi podkreślają sportową stylistykę pojazdu. Kontrastujące ze sobą ostre i łagodne linie nadają mu indywidualnego charakteru. Stosunkowo duży rozstaw osi, linia dachu zakończona niewielkim spoilerem dachowym oraz linia okien, która wznosi się ku tyłowi potęgują sportowy charakter auta. Wąskie światła tylne zachodzące daleko na błotniki oraz sporych rozmiarów zderzak nawiązują do agresywnej stylistyki przodu nadwozia. Model jest kontynuacją swojego poprzednika, otrzymał bardziej intrygujący wygląd, pełny dynamiki i jednocześnie niepozbawiony pewnej dozy elegancji. Atrakcyjna stylistyka nowego Swifta, czarne słupki A i B oraz aluminiowe tarcze kół, to zbiór elementów, które nie pozwalają go pomylić z żadnym innym autem na drodze.
Wnętrze samochodu
Doświadczenie marki w konstruowaniu samochodów miejskich pozwoliło uzyskać w nowym Swifcie dużo przestrzeni i komfortu. Wewnątrz pojazdu producent przygotował 5 miejsc siedzących. Fotele przednie są wygodne i obszerne, przestrzeni na nogi oraz nad głowami jest pod dostatkiem. Charakteryzują się one dobrym trzymaniem na boki podczas pokonywania zakrętów, a to za sprawą dobrze wyprofilowanych oparć. Niestety na tylnej kanapie odczujemy, że jest to samochód miejski, a ilość miejsca może okazać się niewystarczająca. Mimo wszystko na krótkich dystansach nie powinniśmy odczuwać dyskomfortu. Inżynierowie podczas projektowania do maksimum wykorzystali możliwości nowej platformy podłogowej, dzięki czemu uzyskali wewnątrz sporą ilość miejsca dla pasażerów. Jednak spowodowało to, że pojemność bagażnika jest dość skromna i wynosi zaledwie 211 litrów. Powiększyć możemy ją po złożeniu oparć tylnego siedzenia do maksymalnie 892 litrów. Dostęp do przestrzeni ładunkowej ogranicza jednak wysoki próg bagażnika. Imponuje natomiast ilość różnego rodzaju schowków, a do najpraktyczniejszych należy zamykany umiejscowiony na środku deski rozdzielczej nad konsolą centralną. Wnętrze stonowane kolorystycznie jest uporządkowane i całkiem atrakcyjne. Kierowca ma przed sobą estetycznie wykończoną wielofunkcyjną kierownicę pokrytą miękką w dotyku skórą. Za nią znajduje się tradycyjny zestaw wskaźników z dużymi czytelnymi zegarami obrotomierza i prędkościomierza, które wykończone są obwódkami w kolorze aluminium. Środkowa część deski rozdzielczej zdominowana została przez dwa monochromatyczne wyświetlacze. Pierwszy, duży umieszczony w jej górnej części obsługuje system audio z radioodtwarzaczem CD i plików MP3. Drugi, nieco mniejszy, umiejscowiony poniżej wyświetla informacje układu ogrzewania i przewietrzenia wnętrza oraz klimatyzacji automatycznej. Elementy oraz przyciski sterujące zostały wkomponowane w deskę rozdzielczą estetycznie, a ich rozmieszczenie jest bardzo ergonomiczne, wszystko jest pod ręką. Czerwone podświetlenie w sposób bezpośredni nawiązuje do sportowego charakteru auta Obsługa urządzeń i systemów, w jakie został wyposażony model jest prosta i intuicyjna. Jedynym mankamentem jest przycisk zmiany informacji przedstawianych na wyświetlaczu komputera pokładowego, umiejscowiony w trudnodostępnym miejscu tuż przy zegarach. Nowoczesny charakter wnętrza podkreślają estetyczne wstawki oraz listwy wykończeniowe w kolorze aluminium, które w pewien sposób je ożywiają. Materiały i tworzywa sztuczne, jakie zostały użyte do wykończenia zostały dobrane głównie ze względu na ich trwałość. Plastiki są twarde ale przyjemne w dotyku i dobrze spasowane, a ich wysoka jakość podnosi wrażenia estetyczne. Swift charakteryzuje się utrzymanym w spokojnej kolorystyce, ergonomicznym i sporym jak na auto miejskie wnętrzem.
Silnik i właściwości jezdne
Pod maską testowanego pojazdu znajduje się jedyny oferowany w tym modelu przez Suzuki silnik. Nowa jednostka benzynowa z układem zmiennych faz rozrządu o pojemności skokowej 1242 ccm charakteryzuje się maksymalna mocą 94KM osiąganą przy 6000 obr./min. oraz maksymalnym momentem obrotowym 118Nm przy 4800 obr./min. Konstruktorom udało się w nim połączyć niewielkie zapotrzebowanie na paliwo z przyjemnością płynącą z dynamicznej jazdy. Silnik jest stosunkowo cichy w całym jego zakresie pracy, bardzo szybko wchodzi na wysokie obroty, co przekłada się na jego osiągi. Auto przyśpiesza do prędkości 100 km/h w czasie 12,3 sekundy. Jeżeli chcemy poczuć radość z szybkiej dynamicznej jazdy powinniśmy utrzymywać silnik w zakresie prędkości obrotowej powyżej 3000 obr./min. W nawiązaniu do ekonomi nowego Swifta, oszczędności w spalaniu wynikają nie tylko z zastosowania najnowszych rozwiązań w dziedzinie zasilania i kontroli procesów spalania, ale również z wyposażenia pojazdu np.: w System Engine Auto Stop Start, który wyłącza i włącza silnik w czasie postoju. Moment obrotowy przenoszony jest na koła przednie za pośrednictwem pięciobiegowej skrzyni biegów. Została ona wyposażona w nowy mechanizm zmiany biegów, dzięki któremu wybór przełożenia jest lekki i precyzyjny. Marka Suzuki nie zapomniała o zwolennikach automatycznych przekładni i w ofercie przygotowała pojazd wyposażony w czterobiegową przekładnię automatyczną, która posiada funkcję tzw. hamulca podjazdu (Hill Hold Control). Największą zaletą tego niewielkich rozmiarów auta jest bez wątpienia jego znakomite prowadzenie, a to dzięki dobrze zestrojonemu zawieszeniu i precyzyjnie działającemu układowi kierowniczemu. Podczas szybkiego pokonywania zakrętów wykazuje dużą odporność na przechyły boczne i jednocześnie zachowuje stabilność toru jazdy. Wspomagany elektrycznie układ kierowniczy został dodatkowo wyposażony w nową przekładnię o zmiennej wartości przełożenia. Efektem tego jest bardzo szybka i precyzyjna reakcja układu na ruch koła kierownicy. Nowego Swifta prowadzi się pewnie i stabilnie, hamulce działają prawidłowo i mimo niewielkiego silnika daje możliwość czerpania radości z dynamicznej jazdy.
Podsumowanie
Interesująca nowoczesna stylistyka, dynamiczny silnik oraz niewielkie zapotrzebowanie na paliwo to walory, które sprawiają, że Swift może zaspokoić potrzeby dzisiejszego klienta. Model ten to typowe auto miejskie, które dobrze radzi sobie w ruchu ulicznym i jednocześnie pozwala przewozić w miarę komfortowych warunkach cztery osoby. Auto jest odzwierciedleniem filozofii marki, której główne hasło brzmi “Way of Life!“ co w bezpośrednim tłumaczeniu znaczy: sposób na życie. Ten zgrabny pojazd wyróżnia się właściwościami jezdnymi i jest atrakcyjną ofertą skierowaną głównie do osób poszukujących codziennego miejskiego środka transportu. W segmencie aut przeznaczonych do jazdy w mieście konkurencji dla nowego Suzuki Swifta należy upatrywać w takich modelach jak: Nissan Micra, Toyota Yaris, Ford Fiesta, Skoda Fabia czy Opel Corsa. Na uwagę zasługuje dbałość konstruktorów o bezpieczeństwo podróżowania tym niewielkich rozmiarów autem. Już podstawowa wersja wyposażona jest w system poduszek powietrznych. Obejmuje on poduszki czołowe i boczne jak i kurtyny powietrzne dla pasażerów foteli przednich i siedzeń tylnych. Za bezpieczeństwo czynne odpowiadają takie systemy jak ABS, EBD, system wspomagania nagłego hamowania BAS, ESP oraz system kontroli trakcji TC. Cena najtańszej wersji Swifta wynosi 42 900 złotych i odnosi się do pojazdu o nadwoziu 3 drzwiowym w kompletacji wyposażenia Club. Prezentowany model to wersja 5 drzwiowa Elegance, na którą trzeba przeznaczyć kwotę około 56 000 złotych.
Dane techniczne testowanego samochodu:
Silnik – benzynowy
– Pojemność skokowa – 1242 ccm
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 69(94) przy 6000
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 118 przy 4800
– Rodzaj zasilania – elektroniczny wtrysk wielopunktowy
Osiągi
– Prędkość maksymalna (km/h) – 165
– Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 12,3
Zużycie paliwa
– Cykl miejski (l/100 km) – 6,1
– Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4,4
– Cykl mieszany (l/100 km) – 5,0
Pojemność zbiornika paliwa:
– 42 litry
Wymiary:
– Długość (mm) – 3850
– Szerokość (mm) – 1695
– Wysokość (mm) – 1510
– Rozstaw osi (mm) – 2430
– Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1490
– Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1495
Napęd:
– Przedni
Układ kierowniczy:
– ze wspomaganiem
– średnica zawracania pomiędzy ścianami (m) – 9,6
Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 175/650R15
– Standardowe obręcze kół („) – 15
Masa (kg)
– Masa własna (bazowa) pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 945
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 1480
Pojemność bagażnika:
– minimalna (standard VDA) (litry) – 211
Kompletacja wyposażenia:
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Elegance. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
– ABS – system zapobiegający blokowaniu kół
– Fotel kierowcy z regulacją wysokości
– Fotele przednie podgrzewane
– Głośniki 6 szt.
– Gniazdo 12V
– Immobilizer
– Kierownica pokryta skórą
– Klimatyzacja automatyczna
– Klucz elektroniczny ” KeyFree”
– Kolumna kierownicy regulowana
– Koło zapasowe dojazdowe
– Komputer pokładowy
– Kurtyny powietrzne boczne
– Lusterka zewnętrzne podgrzewane i regulowane elektrycznie
– Lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia
– Nawiew powietrza na siedzenia tylne
– Obrotomierz
– Poduszka powietrzna dolna kierowcy
– Poduszka powietrzna kierowcy
– Poduszka powietrzna pasażera z możliwością odłączenia
– Poduszki powietrzne boczne przednie
– Radioodtwarzacz CD i MP3
– Siedzenia tylne dzielone i składane 60/40
– Sterowanie radiem w kierownicy
– Sterowanie tempomatem przy kierownicy
– Sygnalizacja niezapiętych pasów przednich
– System dystrybucji siły hamowania elektroniczny EBD
– System elektronicznej kontroli tom jazdy ESP
– System kontroli trakcji TCS
– System Start/Stop
– System wspomagania nagłego hamowania
– Szyby atermiczne
– Szyby przednie regulowane elektrycznie
– Szyby tylne dodatkowo przyciemniane
– Szyby tylne regulowane elektrycznie
– Światła drogowe automatycznie włączane
– Światła mijania włączane automatycznie
– Światła przeciwmgielne przednie
– Światła z regulacją kąta pochylenia elektryczną
– Światło dodatkowe STOP
– Tarcze kół aluminiowe 16″
– Tempomat
– Wspomaganie układu kierowniczego zmienne
– Zamek centralny zdalnie sterowany
– Złącze „USB”
Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Elegance posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci lakieru metalizowanego.
Test przeprowadzony w dniach 1-8 czerwca 2012r.
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert
Serdecznie dziękujemy firmie Suzuki Motor Poland Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.
(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)