Testowany Suzuki Swift to kolejna odmiana produkowanego od blisko 30 lat samochodu japońskiej marki. Najnowsza, czwarta już generacja modelu zadebiutowała na rynku w 2010 roku. W połowie zeszłego roku została poddana niewielkiemu liftingowi. Od poprzednika, na pierwszy rzut oka, niewiele się różni. Pojazd zbudowany został w oparciu o platformę podłogową, o zwiększonej sztywności konstrukcji. Modernizacji poddano także pokrywę komory silnika, zderzak przedni oraz kształt maskownicy świateł przeciwmgielnych przednich. Kierunkowskazy zintegrowano z lusterkami zewnętrznymi i dodatkowo w wersji Premium, auto wyposażone zostało w światło STOP oraz światła jazdy dziennej, wykonane w technologii LED. Odświeżenie wnętrza polegało głównie na wprowadzeniu do oferty nowych wzorów tapicerek. Ten niewielki kompaktowy model 3 lub 5 drzwiowy wywodzi się z segmentu B. Pierwsze wersje projektowane były, jako ekonomiczne, małolitrażowe auta miejskie. Najnowszy Swift oprócz wspomnianych cech otrzymał atrakcyjną sportową stylistykę oraz osiągi o takim charakterze. Gdy zdecydujemy się na zakup nowego Swifta wybór okazuje się mało zróżnicowany. Model oferowany jest jedynie z jednym silnikiem: 1.2 VVT o mocy 94KM, a wyposażenie obejmuje cztery wersje kompletacji: Club, Comfort, Comfort Plus oraz Premium.
Testowany Suzuki Swift to kolejna odmiana produkowanego od blisko 30 lat samochodu japońskiej marki. Najnowsza, czwarta już generacja modelu zadebiutowała na rynku w 2010 roku. W połowie zeszłego roku została poddana niewielkiemu liftingowi.
Od poprzednika, na pierwszy rzut oka, niewiele się różni. Pojazd zbudowany został w oparciu o platformę podłogową, o zwiększonej sztywności konstrukcji. Modernizacji poddano także pokrywę komory silnika, zderzak przedni oraz kształt maskownicy świateł przeciwmgielnych przednich. Kierunkowskazy zintegrowano z lusterkami zewnętrznymi i dodatkowo w wersji Premium, auto wyposażone zostało w światło STOP oraz światła jazdy dziennej, wykonane w technologii LED. Odświeżenie wnętrza polegało głównie na wprowadzeniu do oferty nowych wzorów tapicerek. Ten niewielki kompaktowy model 3 lub 5 drzwiowy wywodzi się z segmentu B. Pierwsze wersje projektowane były, jako ekonomiczne, małolitrażowe auta miejskie. Najnowszy Swift oprócz wspomnianych cech otrzymał atrakcyjną sportową stylistykę oraz osiągi o takim charakterze. Gdy zdecydujemy się na zakup nowego Swifta wybór okazuje się mało zróżnicowany. Model oferowany jest jedynie z jednym silnikiem: 1.2 VVT o mocy 94KM, a wyposażenie obejmuje cztery wersje kompletacji: Club, Comfort, Comfort Plus oraz Premium.
Wygląd zewnętrzny
Za sprawą wykorzystania cieńszych elementów konstrukcji wykonanych ze stali o podwyższonej wytrzymałości nadwozie nowego Swifta stało się bardziej sztywne i lżejsze w porównaniu z poprzednikami. Wymiary tego niewielkich rozmiarów modelu to: długość 3,85 m, przy szerokości 1,7m i wysokości 1,51m. Auto na tle konkurencji wyróżnia się sportowym i nowoczesnym wyglądem. Sportową stylistykę pojazdu podkreślają: wysoki przedni zderzak, duże kraty wlotu powietrza, światła przeciwmgielne umieszczone w czarnych obudowach, duże smukłe reflektory oraz pokrywa silnika, która zwęża się ku przodowi. Indywidualny charakter zawdzięcza kontrastującym ze sobą ostrym i łagodnym liniom. Duży rozstaw osi, linia okien, która wznosi się ku tyłowi oraz linia dachu zakończona niewielkim spoilerem dachowym potęgują sportowy charakter auta. Smukłe światła tylne zachodzące na błotniki oraz masywny zderzak tylny nawiązują do agresywnej stylistyki przodu nadwozia. Model, będąc kontynuacją swojego poprzednika, otrzymał bardziej atrakcyjny wygląd – pełny dynamiki i jednocześnie niepozbawiony pewnej dozy elegancji. Interesujący design nowego Swifta, czarne słupki A i B oraz aluminiowe tarcze kół (dostępne w wersji Premium), to zbiór elementów, które nie pozwalają go pomylić z żadnym innym autem na drodze.
Wnętrze samochodu
Doświadczenie japońskiego producenta w konstruowaniu samochodów miejskich pozwoliło uzyskać w nowym Swifcie obszerne i komfortowe wnętrze wyposażone w 5 miejsc siedzących. Na przednich fotelach siedzi się wygodnie, przestrzeni na nogi oraz nad głowami jest pod dostatkiem. Dobrze wyprofilowane oparcia charakteryzują się zadowalającym trzymaniem na boki podczas pokonywania zakrętów. Niestety na tylnej kanapie odczujemy, że jest to samochód miejski, a ilość miejsca może okazać się niewystarczająca dla trzech dorosłych osób. Mimo wszystko na krótkich dystansach nie powinniśmy odczuwać dyskomfortu. Maksymalne wykorzystanie możliwości platformy podłogowej w celu uzyskania dużej ilości miejsca dla pasażerów spowodowało jednak, że pojemność bagażnika jest dość skromna i wynosi zaledwie 211 litrów. Możemy ją zwiększyć składając oparcia tylnych siedzeń i uzyskać maksymalną objętość 892 litrów. Po otwarciu pokrywy bagażnika dostęp do przestrzeni ładunkowej ogranicza wysoki próg. Model, jak na auto miejskie, imponuje dużą ilością różnego rodzaju schowków. Stonowane kolorystycznie wnętrze jest uporządkowane i całkiem atrakcyjne. Kierowca ma przed sobą estetycznie wykończoną wielofunkcyjną kierownicę pokrytą miękką w dotyku skórą. Za nią znajduje się tradycyjny zestaw zegarów z dużymi czytelnymi tarczami obrotomierza i prędkościomierza, które wykończone zostały obwódkami w kolorze aluminium. W centralnej części deski rozdzielczej dominuje duży monochromatyczny wyświetlacz, który obsługuje system audio z radioodtwarzaczem CD i plików MP3. Poniżej umiejscowiony został panel układu ogrzewania, przewietrzenia wnętrza oraz klimatyzacji manualnej. Ergonomia pojazdu zasługuje na pochwałę, wszystkie elementy oraz przyciski sterujące zostały estetycznie wkomponowane w deskę rozdzielczą oraz rozmieszczone tak, że, wszystko jest pod ręką. Obsługa urządzeń i systemów, w jakie został wyposażony model jest prosta i intuicyjna. Nowoczesny wygląd wnętrza podkreślają estetyczne wstawki oraz listwy wykończeniowe w kolorze aluminium, które w pewien sposób je ożywiają. Materiały, które wykorzystano do wykończenia dobrane zostały głównie ze względu na ich trwałość. Plastiki są twarde, ale przyjemne w dotyku i dobrze spasowane, a ich wysoka jakość podnosi wrażenia estetyczne. Swift charakteryzuje się ergonomicznym i sporym jak na auto miejskie wnętrzem utrzymanym w stonowanej kolorystyce.
Silnik i właściwości jezdne
Sercem testowanego pojazdu jest jedyna oferowana w tym modelu przez Suzuki jednostka napędowa. Silnik benzynowy z układem zmiennych faz rozrządu o pojemności skokowej 1242 ccm charakteryzuje się maksymalną mocą 94KM osiąganą przy 6000 obr./min. oraz maksymalnym momentem obrotowym 118Nm przy 4800 obr./min. Konstruktorom udało się połączyć przyjemność płynącą z dynamicznej jazdy z niewielkim spalaniem. Silnik pracuje równomiernie i jest stosunkowo cichy w całym zakresie prędkości obrotowej, bardzo szybko wchodzi na wysokie obroty, co przekłada się na jego osiągi. Auto przyśpiesza do prędkości 100 km/h w czasie 13,5 sekundy. Aby poczuć radość z dynamicznej szybkiej jazdy powinniśmy utrzymywać silnik w zakresie prędkości obrotowej powyżej 3000 obr./min. Niewielkie zapotrzebowanie na paliwo nowego Swifta wynika głównie z zastosowania najnowszych rozwiązań w dziedzinie zasilania i kontroli procesów spalania. Moment obrotowy przenoszony jest na koła przednie za pośrednictwem czterobiegowej automatycznej skrzyni biegów, która wyposażona jest w funkcję tzw. hamulca podjazdu (Hill Hold Control). Bardzo szybko i sprawnie zmienia przełożenia tak, że staje się to prawie niezauważalne dla kierowcy. Główną zaletą tego niewielkich rozmiarów hatchbacka jest bez wątpienia jego znakomite prowadzenie, a to za sprawą dobrze zestrojonego zawieszenia i precyzyjnie działającego układu kierowniczego. Podczas szybkiego pokonywania zakrętów wykazuje dużą odporność na przechyły boczne i jednocześnie zachowuje stabilność toru jazdy. Wspomagany elektrycznie układ kierowniczy wyposażony jest w przekładnię o zmiennej wartości przełożenia. Co powoduje, że reakcja układu na ruch koła kierownicy jest bardzo szybka i precyzyjna. Nowego Swifta prowadzi się pewnie i stabilnie, hamulce działają poprawnie i pomimo zastosowania silnika o niewielkiej pojemności skokowej daje on możliwość czerpania radości z dynamicznej jazdy.
Podsumowanie
Atrakcyjna nowoczesna stylistyka, dynamiczny i oszczędny silnik to walory, które sprawiają, że Swift może zaspokoić potrzeby dzisiejszego klienta. Model to typowe auto miejskie, które dobrze radzi sobie w ruchu ulicznym i jednocześnie pozwala przewozić w miarę komfortowych warunkach cztery osoby. Samochód jest odzwierciedleniem filozofii marki, której hasło główne brzmi “Way of Life!“ co w tłumaczeniu bezpośrednim znaczy: sposób na życie. Pojazd, który wyróżnia się właściwościami jezdnymi i interesującym designem jest ofertą skierowaną głównie do osób poszukujących miejskiego codziennego środka transportu. W segmencie aut miejskich głównej konkurencji dla nowego Suzuki Swifta należy upatrywać w takich modelach jak: Nissan Micra, Toyota Yaris, Ford Fiesta, Skoda Fabia czy Opel Corsa. Na uwagę zasługuje troska konstruktorów o bezpieczeństwo podróżowania tym niewielkich rozmiarów hatchbackiem. Za bezpieczeństwo bierne odpowiada system poduszek powietrznych, który obejmuje poduszki czołowe, boczne oraz kurtyny powietrzne. Natomiast za bezpieczeństwo czynne odpowiadają takie systemy jak ABS, EBD, system wspomagania nagłego hamowania BAS, ESP oraz system kontroli trakcji TC. Cena najtańszej wersji Swifta wynosi 43 900 złotych i odnosi się do pojazdu o nadwoziu 3 drzwiowym w kompletacji wyposażenia Club.
Dane techniczne testowanego samochodu:
Silnik – benzynowy
• Pojemność skokowa – 1242 ccm
• Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 69(94) przy 6000
• Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 118 przy 4800
• Rodzaj zasilania – elektroniczny wtrysk wielopunktowy
Osiągi
• Prędkość maksymalna (km/h) – 160
• Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 13,5
Zużycie paliwa
• Cykl miejski (l/100 km) – 6,8
• Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4,9
• Cykl mieszany (l/100 km) – 5,6
Pojemność zbiornika paliwa
• 42 litry
Wymiary
• Długość (mm) – 3850
• Szerokość (mm) – 1695
• Wysokość (mm) – 1510
• Rozstaw osi (mm) – 2430
• Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1490
• Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1495
Napęd
• Przedni
Układ kierowniczy
• Ze wspomaganiem
• Średnica zawracania pomiędzy ścianami (m) – 9,6
Koła i opony
• Wymiary opon standardowych – 175/65 R15
• Standardowe obręcze kół („) – 15
Masa
• Masa własna (bazowa) pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 990
• Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 1480
Pojemność bagażnika
• Minimalna (standard VDA) (litry) – 211
• Maksymalna (standard VDA) (litry) – 892
Kompletacja wyposażenia
Testowana wersja Comfort wyposażona jest między innymi w:
• ABS + EBD + system wspomagania nagłego hamowania
• Filtr p/pyłkowy
• Fotel kierowcy z regulacją wysokości
• Głośniki 6 szt.
• Gniazdo 12V
• Immobilizer
• Kierownica pokryta skórą
• Klimatyzacja
• Kolumna kierownicy regulowana
• Koło zapasowe dojazdowe
• Kołpaki kół ozdobne
• Komputer pokładowy
• Kurtyny powietrzne boczne
• Lusterka zewnętrzne podgrzewane elektrycznie
• Lusterka zewnętrzne regulowane elektrycznie
• Lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia
• Nawiew powietrza na siedzenia tylne
• Obrotomierz
• Oparcie siedzeń tylnych dzielone i składane
• Poduszka powietrzna dolna kierowcy
• Poduszka powietrzna kierowcy
• Poduszka powietrzna pasażera z możliwością odłączenia
• Poduszki powietrzne boczne przednie
• Radioodtwarzacz CD/MP3
• Sterowanie radiem w kierownicy
• Sygnalizacja niezapiętych pasów przednich
• System elektronicznej kontroli toru jazdy ESP
• System kontroli trakcji
• System wspomagania ruszania pod górę
• Szyby atermiczne
• Szyby przednie regulowane elektrycznie
• Szyby tylne regulowane elektrycznie
• Światła z regulacją kąta pochylenia
• Światło dodatkowe STOP
• Wskaźnik temperatury zewnętrznej
• Wspomaganie układu kierowniczego zmienne
• Wyświetlacz wielofunkcyjny
• Zamek centralny zdalnie sterowany
• Złącze „USB”
Pojazd oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Comfort posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci lakieru metalizowanego.
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert
(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)