Skoda po raz kolejny sięgnęła po sprawdzoną metodę równoległej sprzedaży nowej i starej generacji tego samego modelu. Marka nie jest w tym osamotniona na rynku. Takie metody stosują też inni producenci: Opel czy też Fiat, oferując przykładowo jednocześnie model Grande Punto i Punto Evo. Octavia Tour jest to Octavia II przed faceliftingiem. Model trafił do sprzedaży na początku 2004 roku. Pojazd zbudowany został na płycie podłogowej oznaczonej symbolami: „VW A5 PQ 35”.
Skoda po raz kolejny sięgnęła po sprawdzoną metodę równoległej sprzedaży nowej i starej generacji tego samego modelu. Marka nie jest w tym osamotniona na rynku. Takie metody stosują też inni producenci: Opel czy też Fiat, oferując przykładowo jednocześnie model Grande Punto i Punto Evo. Octavia Tour jest to Octavia II przed faceliftingiem. Model trafił do sprzedaży na początku 2004 roku. Pojazd zbudowany został na płycie podłogowej oznaczonej symbolami: „VW A5 PQ 35”.
Platforma ta posłużyła też do budowy Skody Yeti oraz kilku modeli spokrewnionych marek takich jak: Audi A3, Volkswagen Golf V, Volkswagen Jetta, Seat Leon II, Seat Altea. Pojazd nadal ma wiele zalet, dzięki którym może przeciwstawić się nowszym konstrukcjom. Atutem jego jest zdecydowanie cena. Minusem może być natomiast trochę przestarzały wygląd, ograniczony wybór jednostek napędowych i kompletacji wyposażenia w porównaniu z wersją po liftingu. Magnesem dla klientów poza kosztami zakupu jest niewątpliwie powszechna opinia o niezawodności auta. W ofercie mamy jeden zakres kompletacji standardowej wyposażenia, dwa silniki benzynowe oraz dwa typy nadwozia liftback oraz kombi. Podstawowa cena pojazdu z nadwoziem typu liftback i z silnikiem 1.4 to kwota niespełna 43 100,- złotych brutto.
Wygląd zewnętrzny
Sprawdzona konstrukcja nadwozia Octavi Tour nawiązuje do ponadczasowej stylistyki Octavi drugiej generacji. Praktycznie jest to ten sam pojazd. Sprzedawana jest w dwóch wersjach, jako pięciodrzwiowy liftback oraz kombi. Różnica w cenie zakupu to kwota 3300 złotych. Głównymi elementami zewnętrznymi różniącymi ją od równolegle sprzedawanego zmodernizowanego modelu są przede wszystkim: kształt reflektorów i zderzaka przedniego oraz wykończenie listew i klamek drzwi oraz obudowy lusterek zewnętrznych. Obydwie wersje charakteryzują się prawie identycznymi wymiarami wewnętrznymi i zewnętrznymi. Długość auta wynosi 4572 mm przy szerokości 1769 mm oraz wysokości 1468mm. Nie sposób się przeciwstawić wrażeniu, że jest to auto praktyczne o stonowanej stylistyce. Przód pojazdu to zwężająca się ku przodowi pokrywa komory silnika, krata wlotu powietrza z pionowym użebrowaniem oraz reflektory ze zintegrowanymi kierunkowskazami lekko zachodzące na błotniki. Elementy te wraz z lampami tylnymi, które w chwili zapalenia tworzą kształt litery C wskazują przynależność do grona pojazdów marki Skoda. Uzupełniając za kwotę 800 złotych wyposażenie nadwozia o lampy przeciwmgielne przednie możemy nieco ożywić wygląd zewnętrzny i dodać mu odrobinę dynamiki. Konserwatywna sylwetka kombi nie zachwyca nowoczesnym designem, ale harmonijne linie, proporcjonalność oraz funkcjonalność nadwozia powodują, że jest ona nadal atrakcyjna.
Wnętrze samochodu
Ciemnoszare wnętrze z czarną deską rozdzielczą i tapicerką o drobnej fakturze utrzymaną w podobnej tonacji jest monotonne i nieco ponure. Producent nie daje możliwości wyboru koloru wnętrza, co pozwoliłoby na jego ożywienie. Ten klasyczny design mimo wszystko jest przyjemny a jakość zastosowanych materiałów wysoka. Wykonana z miękkiego w dotyku tworzywa deska rozdzielcza kryje w sobie czytelne zegary prędkościomierza i obrotomierza, pomiędzy którymi umieszczony został wyświetlacz komputera pokładowego. W środkowej części deski rozdzielczej tradycyjnie znalazły miejsce panele sterowania klimatyzacją manualną Climatic oraz radioodtwarzacza SKODA Auto Swing z możliwością odtwarzania plików zapisanych w systemie MP3. Jednak obydwa te elementy należą do wyposażenia dodatkowego i aby nasze auto posiadało je należy dopłacić do ceny odpowiednio 4500 i 1600 złotych. Komfort podróżowania podnoszą szyby boczne sterowane elektrycznie, lusterka zewnętrzne regulowane i podgrzewane elektrycznie jak i dostępne za dopłatą w kwocie 900 złotych podgrzewane fotele przednie. Fotele przednie są wygodne, a kierowca dzięki regulacji wysokości fotela oraz regulowanej w dwóch kierunkach kolumnie kierowniczej może dostosować swoje położenie do bezpiecznej i komfortowej pozycji. Miejsca nie brakuje też na tylnej kanapie, gdzie nawet osoby wysokie nie powinny narzekać na trudy podróżowania. Imponująca jest ilość przestrzeni bagażowej, która jest atutem modelu. Dzięki asymetrycznie dzielonej tylnej kanapie możemy dowolnie aranżować wnętrze i dostosowywać wielkość przestrzeni ładunkowej do potrzeb chwili. Minimalna objętość bagażnika w wersji kombi to 605 litrów, która może być powiększona do aż 1655 litrów. Pojazd dysponuje dużą ilością schowków, gdzie swoje miejsce znajdą wszelkiego rodzaju drobiazgi niezbędne podczas podróży, takie jak telefon czy też dokumenty. Tour jest jednym z najbardziej przestronnych aut w swojej klasie, co powoduje, że może on aspirować do miana auta rodzinnego. W porównaniu z modelem po liftingu otrzymujemy pojazd z nieco skromniejszym wyposażeniem, stonowanym designem, ale tak samo praktyczny i funkcjonalny.
Silnik i właściwości jezdne
Do napędu pojazdu może być wykorzystany jeden z dwóch silników benzynowych 1.4 MPI lub 1.6 MPI. Pod pokrywą komory silnika testowanego samochodu znajduje się dobrze znana jednostka o pojemności skokowej 1595 cm3 osiągająca przy prędkości obrotowej 5600 obr/min maksymalną moc 102KM oraz dysponująca maksymalnym momentem obrotowym 148 Nm przy 3800 obr/min. Jest ona montowana w samochodach marki Skoda od ponad 10 lat. Przyśpieszenie od 0 do 100km/h w 13 sekund i spalanie benzyny powyżej 7 litrów w cyklu mieszanym nie należą do wyników imponujących. Znacznie oszczędniej możemy podróżować, gdy za kwotę blisko 4300 złotych wyposażymy auto w dedykowaną instalację gazową LPG „Twin Power” firmy Landi Renzo Polska. W tym przypadku jak podaje producent oszczędności mogą sięgać 40% kosztów paliwa w porównaniu do zasilania benzyną. Dynamika pojazdu jest stosunkowo poprawna tylko w sytuacji podróżowania z pełnym załadunkiem i kompletem pasażerów odczuwalny jest jej spadek. Napęd przenoszony jest na koła przednie za pośrednictwem 5 biegowej manualnej skrzyni biegów o dobrze dobranych przełożeniach. Zawieszenie to sprawdzona dobrze spisująca się konstrukcja. Z przodu kolumny McPherson z dolnymi trójkątnymi wahaczami i stabilizatorem przechyłów, natomiast tył to zawieszenie wielowahaczowe uzupełnione stabilizatorem przechyłów. Zestrojone zostało tak, aby auto pewnie trzymało się drogi i dobrze tłumiło jej nierówności. Układ kierowniczy ze wspomaganiem elektromechanicznym działa precyzyjnie i podczas jazdy na zakrętach spisuje się nadzwyczaj dobrze. Octavia jest określana mianem samochodu bezpiecznego, gdzie w wyposażeniu standardowym znajdziemy między innymi czołowe i boczne poduszki powietrzne, systemy: ABS, EBV, MSR, ASR, MBA oraz system pokolizyjny ACS.
Podsumowanie
Skoda Octavia Tour to oferta skierowana do osób poszukujących przestronnego, niedrogiego samochodu rodzinnego i nieprzywiązujących wagi do stylistyki i kompletacji wyposażenia. Plusem jest przestrzeń, jaką dysponujemy w jej wnętrzu oraz to, że została zbudowana przy wykorzystaniu sprawdzonych konstrukcji. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom oraz funkcjonalności oferuje ona szeroki zakres wykorzystania. Wady to skromna oferta silników i ograniczony zakres kompletacji wyposażenia. Magnesem dla potencjalnych klientów są bez wątpienia opinia o jej niezawodności oraz koszty zakupu. Podstawowa cena wersji kombi z silnikiem 1.6 to 51 400 złotych. Testowany model poza standardową klimatyzacją posiada wyposażenie dodatkowe, które podnosiło jego cenę o kwotę blisko 15 000 zł. Model objęty jest dwuletnią gwarancją mechaniczną, trzyletnią na powłoki lakiernicze oraz dwunastoletnią na perforację nadwozia.
Dane techniczne testowanego samochodu:
Silnik – benzynowy
– Pojemność skokowa – 1595 ccm
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 75 (102) przy 5600
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 148 przy 3800
– Rodzaj zasilania – wielopunktowy wtrysk MPI
Osiągi
– Prędkość maksymalna (km/h) – 189
– Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 12,4”
Zużycie paliwa
– Cykl miejski (l/100 km) – 9,7
– Cykl pozamiejski (l/100 km) – 5,6
– Cykl mieszany (l/100 km) – 7,2
– Emisja CO2 (g/km) – 168
Pojemność zbiornika paliwa:
– 55 litrów
Wymiary:
– Długość (mm) – 4572
– Szerokość (mm) – 1769
– Wysokość (mm) – 1462
– Rozstaw osi (mm) – 2578
– Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1541
– Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1514
Napęd:
– Przedni
Układ kierowniczy:
– ze wspomaganiem elektromechanicznym
– średnica zawracania (m) – 10,8
Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 195/65 R15
– Standardowe obręcze kół („) – 15
Masa (kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1210
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 1885
Pojemność bagażnika:
– Minimalna pojemność bagażnika (litry) – 605
– Maksymalna pojemność bagażnika (litry) – 1655
Kompletacja wyposażenia
Pojazd w standardowej wersji kompletacji wyposażony jest między innymi w:
– ABS – system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania
– Antena radiowa
– Filtr p/pyłkowy
– Fotel kierowcy z regulacją wysokości
– Głośniki 2 szt.
– Immobilizer
– Kolumna kierownicy regulowana
– Lusterka zewnętrzne podgrzewane elektrycznie
– Lusterka zewnętrzne regulowane elektrycznie
– Poduszka powietrzna kierowcy
– Poduszka powietrzna pasażera z możliwością odłączenia
– Poduszki powietrzne boczne przednie
– Przygotowanie do montażu radia
– Siedzenia tylne dzielone asymetrycznie
– Sygnalizacja niezapietego pasa bezpieczeństwa kierowcy
– Sygnalizacja otwartych drzwi i pokrywy bagażnika
– System dystrybucji siły hamowania elektroniczny EBV
– System przeciwpoślizgowy MSR
– System przeciwpoślizgowy przy przyspieszaniu ASR
– System pokolizyjny ACS
– System wspomagania nagłego hamowania
– Szyby przyciemniane
– Tarcze kół stalowe 15″ opony 195/65
– Wskaźnik temperatury zewnętrznej
– Wspomaganie układu kierowniczego
– Zamek centralny
– Zestaw naprawy opon
Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:
– Autoalarm z zabezpieczeniem wnętrza i blokadą odholowania
– Fotele przednie podgrzewane
– Fotel pasażera z regulacją odcinka lędźwiowego
– Fotel pasażera z regulacją wysokości
– Fotel kierowcy z regulacją odcinka lędźwiowego
– Głośniki 6 szt.
– Koło zapasowe
– Klimatyzacja
– Komputer pokładowy
– Lakier metalizowany
– Podłokietnik centralny przedni
– Podłokietnik siedzeń tylnych
– Radioodtwarzacz Skoda Auto Swing CD z odtwarzaczem MP3
– Relingi dachowe
– Siatki mocujące bagaż
– Szyby przednie regulowane elektrycznie
– Szyby tylne regulowane elektrycznie
– Światła przeciwmgielnie przednie
– Tarcze kół aluminiowe 15″ opony 195/65
– Zamek centralny zdalnie sterowany
Test przeprowadzony w dniach 2 – 9 styczeń 2012r.
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert