Decydując się na zakup kombi najczęściej zwracamy uwagę na przestronną i funkcjonalną kabinę, pojemny bagażnik oraz relatywnie niskie koszty eksploatacji. Design zewnętrzny, osiągi i właściwości jezdne bardzo często schodzą na dalszy plan. Są jednak klienci, którzy po odwiezieniu dzieci do szkoły, czy wypakowaniu wakacyjnych bagaży chcieliby cieszyć się dynamiczną, ekscytującą jazdą. Dla nich Renault przygotowało ciekawą propozycję – Megane Grandtour GT.
Wygląd zewnętrzny
Design czwartej generacji Megane jest kontynuacją stylistyki zapoczątkowanej przez Talismana. Jej najbardziej charakterystycznymi elementami są przednie LED’y w kształcie litery C oraz tylne, bardzo długie, poziome światła niemalże stykające się na środku pokrywy bagażnika. Nowe Renault w porównaniu do poprzedniej generacji jest o 45 mm dłuższe, 58 mm niższe, posiada większy rozstaw kół przednich +45mm i tylnych +39 oraz o 9 mm większy rozstaw osi. Sylwetka nowej Meganki na tle konkurencji w segmencie wygląda bardzo atrakcyjnie. Nawet wersja kombi prezentuje się nowocześnie, lekko i proporcjonalnie nie sprawiając wrażenia, że bagażnik został doklejony na siłę do hatchbacka.
Testowy wariant GT wyróżnia się od wersji dysponujących mniejszą mocą specjalnym niebieskim lakierem Iron (+2800 zł), innym zderzakiem przednim z dodatkowymi wlotami powietrza, grillem o strukturze plastra miodu, szarymi obudowami lusterek bocznych, chromowaną końcówką układu wydechowego, dyfuzorem tylnym i opcjonalnymi 18-calowymi felgami (+1500 zł). Aby nie było wątpliwości, że mamy do czynienia z usportowioną wersją francuskiego kombi zarówno z przodu jak i z tyłu umieszczono sygnatury GT i Renault Sport.
Wnętrze pojazdu
Kolor lakieru idealnie komponuje się z wykończeniem wnętrza. Niebieskie detale znajdziemy na fotelach, kierownicy i dźwigni zmiany biegów, niebieskie są ozdobne listwy na drzwiach przednich i nad schowkiem pasażera, niebieskie może być również oświetlenie ambientowe przestrzeni pasażerskiej. Wersja GT charakteryzuje się również świetnymi kubełkowymi fotelami pokrytymi skórą i alcantarą oraz trójramienną kierownicą z grubym, dobrze leżącym w dłoniach wieńcem i łopatkami do zmiany biegów. Zabrakło czarnej podsufitki niedostępnej nawet za dopłatą. Pozostałe elementy wykończenia wnętrza są spójne z tymi, które występują w tańszych odmianach Megane. Na desce rozdzielczej pomiędzy analogowymi wskaźnikami poziomu paliwa oraz temperatury płynu chłodzącego umieszczono 7-calowy ekran TFT na którym w zależności od konfiguracji może być wyświetlany m.in. prędkościomierz, obrotomierz, informacje z komputera pokładowego lub nawigacji. Główne miejsce na konsoli centralnej zajmuje ekran (8,7-cala) systemu R-Link 2. Za pomocą dotykowego monitora możemy sterować nawigacją, sparowanym telefonem, systemami wspomagania jazdy, klimatyzacją lub systemem audio. Obsługa systemu jest prosta, a mnogość konfiguracji pozwala na dostosowanie wyświetlanych informacji do indywidualnych preferencji. Minusem jest ramka okalająca duży wyświetlacz, wykonana jest z taniego plastiku na którym pozostają wszystkie ślady po palcach. Codzienną eksploatację uprzyjemnia dostępny za dodatkową opłatą system BOSE z centralnym głośnikiem umieszczonym z przodu oraz subwooferem w bagażniku.
Kabina francuskiego kombi jest przestronna i zapewnia komfortową podróż czterem dorosłym osobom, do dyspozycji których oddano bagażnik o pojemności 521 litrów. Jeśli podróżujemy we dwójkę, po złożeniu asymetrycznie dzielonego oparcia tylnej kanapy otrzymamy przestrzeń bagażową o długości nawet 2.7 metra i pojemności 1504 litrów.
Silnik i właściwości jezdne
Pod maską najmocniejszego kombi w ofercie Renault znalazł się benzynowy silnik o pojemności 1.6 litra. Jednostka generuje moc 205 KM i moment obrotowy 280 Nm. Silnik współpracuje z dwusprzęgłową, siedmiostopniową automatyczną skrzynią EDC. To dobrze zgrany duet, który zapewnia optymalne osiągi w każdych warunkach i daje dużo radości z jazdy. Sprint do 100km/h trwa 7.4 sekundy. Perfekcyjny start spod świateł ułatwia system Launch Control. Dzięki systemowi czterech skrętnych kół – 4Control podczas parkowania lub manewrowania w ciasnych miejskich uliczkach Megane charakteryzuje się świetną zwrotnością, a podczas dynamicznej jazdy przy wyższych prędkościach system ten poprawia stabilność i precyzję jazdy. Standardowym wyposażeniem Megane GT jest system Multi-Sense definiujący działanie m.in. wspomagania układu kierowniczego, czułości pedału gazu czy pracę skrzyni biegów. Kierowca może wybrać jeden z czterech trybów jazdy: Sport, Komfort, Neutralny lub Spersonalizowany. Zmodyfikowane, twardsze zawieszenie w połączeniu z 18-calowymi felgami okazuje się dobrym kompromisem pomiędzy komfortem jazdy podczas codziennego użytkowania i precyzją prowadzenia podczas wykorzystywania pełnych możliwości pojazdu. W usportowionym kombi zabrakło rasowego brzemienia silnika – dźwięki, które słyszymy w kabinie (neutralny, komfortowy lub sport) są generowane przez system audio.
W mieście po każdych pokonanych 100 kilometrach z 50-litrowego baku ubywa ok. 10 litrów paliwa, w trasie zużycie spada do ok. 7 l/ 100 km.
Podsumowanie
Wersja GT to najdroższa propozycja w gamie Megane Grandtour wiążąca się z wydatkiem minimum 108 400 zł. Jednak atrakcyjny design zewnętrzny, świetne właściwości jezdne i bogate wyposażenie sprawiają, że model ten jest ciekawą alternatywą dla tych, którzy chcą połączyć walory użytkowe kombi z radością jazdy hot hatchem.
Dane techniczne
Silnik – benzynowy
– Pojemność skokowa – 1618 cm3
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 151 (205) przy 6000
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 280 przy 2400
Pojemność zbiornika paliwa: 50 litrów
Wymiary
– Długość (mm) – 4626
– Wysokość (mm) – 1457
– Szerokość (mm) –1814
– Szerokość lusterkami (mm) – 2058
– Rozstaw osi (mm) – 2717
Napęd
– na koła przednie
Układ kierowniczy
– ze wspomaganiem
Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 225/45
– Standardowe obręcze kół – 17” (aluminiowe)
Masa(kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1430
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 1980
Pojemność bagażnika: 521 l
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia GT. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
• ABS z systemem wspomagania nagłego hamowania (AFU)
• Aluminiowe nakładki na pedały
• Automatyczny hamulec postojowy, elektromechaniczny
• Boczne poduszki powietrzne chroniące klatkę piersiową i miednicę osób siedzących na przednich miejscach
• Centralny zamek drzwi
• Czołowe poduszki powietrzne kierowcy i pasażera (możliwość dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera)
• Elektrycznie podnoszone szyby przednie / i tylne
• Elementy design wewnętrznego w kolorze niebieskim
• Elementy designu zewnętrznego w kolorze ciemnoszarym
• Fotel kierowcy z regulacją wysokości / i podparcia lędźwiowego
• Fotel pasażera z przodu z regulacją wysokości
• Fotele przednie sportowe, z wbudowanymi zagłówkami
• Funkcjonalna przegroda w bagażniku
• Karta Renault Hands Free, z funkcją powitalną
• Kierownica z regulacją wysokości i głębokości / pokryta skórą
• Klimatyzacja automatyczna, dwustrefowa
• Komputer pokładowy
• Konsola centralna z podłokietnikiem regulowanym wzdłużnie, schowkiem w podłokietniku i dwoma miejscami na kubek / oraz nawiewem na tylne miejsca
• Lusterka boczne elektrycznie sterowane i składane oraz podgrzewane
• Lusterko wewnętrzne elektrochromatyczne
• Łopatki zmiany biegów przy kierownicy
• Nakładki na progi drzwi przednich
• Ozdobna, chromowana listwa w dolnej części szyb bocznych
• Oznakowanie GT / RENAULT SPORT
• Podświetlane lusterka w osłonach przeciwsłonecznych
• Poduszki kurtynowe
• Regulator-ogranicznik prędkości
• Relingi dachowe
• R-EPS układ kierowniczy mechaniczny z elektrycznie napędzaną listwą zębatą
• Specjalny przedni zderzak z grillem o strukturze plastra miodu
• Sygnalizacja niezapięcia pasów bezpieczeństwa kierowcy i pasażera z przodu oraz pasażerów siedzących na tylnych miejscach
• System „Easy Break”
• System dynamicznej kontroli toru jazdy (ESC)
• System kontroli ciśnienia w oponach
• System kontroli pasa ruchu (LDW) i funkcja automatycznej zmiany świateł drogowych na mijania (AHL
• System mocowania fotelika dla dziecka Isofix na bocznych, tylnych miejscach
• System MULTI-SENSE
• System wspomagania parkowania tyłem
• System wspomagania przy ruszaniu pod górę (HSA)
• Szyby tylne przyciemniane
• Światła do jazdy dziennej LED „Edge Light”
• Światła przednie Full LED „Pure Vision”
• Tylna kanapa w układzie 1/3-2/3 / z podłokietnikiem
• Tylne światła LED 3D „Edge Light”
• Tylny dyfuzor typu F1 z pojedynczą końcówką wydechu
• Układ 4 kół skrętnych 4CONTROL
• Wycieraczki przedniej szyby o zmiennej częstotliwości pracy, czujnik deszczu i światła
• Zagłówki na przednich miejscach wbudowane w fotele, zagłówki na tylnych miejscach z regulacją wysokości
• Zespół zegarów i wskaźników z kolorowym, 7-calowym ekranem TFT
• Zewnętrzne klamki drzwi w kolorze nadwozia / z ozdobną, chromowaną wstawką
Wyposażenie dodatkowe:
• Automatyczny hamulec postojowy, elektromechaniczny
• Fotele przednie podgrzewane
• Lakier metalizowany specjalny
• Obręcze kół ze stopu metali lekkich 18″
• Pakiet Multimedia Premium 8,7 : system multimedialny R-LINK 2 z ekranem dotykowym 8,7 nawigacją, mapą Europy w wersji rozszerzonej, dostępem do usług interaktywnych + Bose Sound System
• System wspomagania parkowania przodem i tyłem, z kamerą cofania
• Tapicerka alcantara
Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert
(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)