Coraz silniej na rynku motoryzacyjnym reprezentowany jest segment małych, miejskich crossoverów. Praktycznie każda marka posiada w swojej ofercie pojazd o takiej charakterystyce technicznej i użytkowej. Auta te łączą w sobie cechy miejskiego samochodu kompaktowego z elementami charakterystycznymi dla aut terenowych. W roku 2013 podążając za modą francuska marka Renault podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie zaprezentowała nowego miejskiego crossovera o nazwie Captur.
Coraz silniej na rynku motoryzacyjnym reprezentowany jest segment małych, miejskich crossoverów. Praktycznie każda marka posiada w swojej ofercie pojazd o takiej charakterystyce technicznej i użytkowej. Auta te łączą w sobie cechy miejskiego samochodu kompaktowego z elementami charakterystycznymi dla aut terenowych. W roku 2013 podążając za modą francuska marka Renault podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie zaprezentowała nowego miejskiego crossovera o nazwie Captur.
Konstrukcja oparta została na płycie podłogowej „Renault/Nissan B platform”, którą znajdziemy między innymi w modelu Clio czwartej generacji. Odważna stylistyka, kompaktowe wymiary oraz przestronność i uniwersalność wnętrza to cechy charakterystyczne dla nowego Renault Captur. Pojazd może być napędzany jednym z dwóch silników benzynowych: TCe 0.9 l. 90KM i TCe 1.2 l. 120KM lub jednostką wysokoprężną dCi 1.5 90KM. Bardzo bogato przedstawia się oferta wersji kompletacji wyposażenia, klient decydując się na zakup modelu ma do wyboru cztery jego zakresy: Life, Zen, Intens oraz Helly Hansen. Zaskoczeniem może być to, że producent mimo cech charakterystycznych dla pojazdów typu SUV nie przewidział w modelu Captur możliwości zaoferowania przeniesienia napędu na wszystkie koła pojazdu.
Wygląd zewnętrzny
Kompaktowe wymiary: długość 4,12m, szerokość 1,77m, wysokość 1,55 oraz rozstaw osi 2,6m to wartości przeciętne dla tego typu aut. Nie można jednak odmówić konstruktorom smaku i przebojowości przy realizacji projektu o nazwie Captur. Stylistyka bryły nadwozia jest ekspresyjna, odważna i nowoczesna. Sprawia, że nie sposób nie zauważyć auta na drodze. Centralnie umiejscowione na czarnym błyszczącym tle logo producenta, masywny zderzak z dolną osłoną silnika w kolorze aluminium oraz lampy przeciwmgielne ze światłami jazdy dziennej LED osadzone w panelach zderzaka wykończonych chromową obwódką to cechy wyróżniające przód nadwozia. Linia okien wznosząca się ku tyłowi, dach zakończony spoilerem oraz sporych rozmiarów aluminiowe tarcze kół nadają bryle dynamicznego charakteru. Elementy takie jak: plastikowe nakładki ochronne błotników, szerokie, czarne dolne listwy ochronne drzwi, masywne zderzaki z aluminiowymi osłonami podwozia oraz zwiększony prześwit nadwozia (20cm) to cechy nawiązujące do pojazdów typu SUV. Tylna część nadwozia niczym się nie wyróżnia. To typowa przeszklona pokrywa komory bagażnika z centralnie umiejscowioną szeroką, chromowaną listwą ozdobną z wytłoczoną nazwą modelu. Chromowe oraz wykonane z czarnego błyszczącego plastiku elementy wykończeniowe nadają bryle odrobinę lekkości i elegancji. Zabiegiem, który znacznie podnosi walory estetyczne nadwozia jest możliwość zamówienia dwukolorowego nadwozia. Producent oferuje kilkanaście konfiguracji nadwozia i dachu w różnych kontrastujących ze sobą barwach. Za design nadwozia Captura projektantom należą się słowa uznania, stworzyli oni auto miejskie o awangardowej stylistyce, która przyciąga spojrzenia.
Wnętrze samochodu
Wnętrze podobnie jak nadwozie prezentuje się bardzo nowocześnie. Kontynuacja stylistyki zewnętrznej w kabinie jest zaletą modelu. Elementy wykonane z czarnego błyszczącego plastiku oraz chromowane wstawki wraz z dwukolorową tapicerką, która nawiązuje do kolorystyki nadwozia mocno ożywiają wnętrze. Design to nie wszystko, francuska marka jest bardzo doświadczona w produkcji minivanów, co zaowocowało w projekcie Captura. Mimo kompaktowych wymiarów wnętrze jest dość przestronne. Podwyższone nadwozie powoduje, że zajmowanie miejsc w kabinie jest bardzo łatwe, na obszernych fotelach przednich siedzi się bardzo wygodnie, a miejsca na głowę i nogi jest pod dostatkiem. Producent zadbał o przestrzeń dla osób podróżujących na siedzeniach tylnych poprzez wyposażenie auta w przesuwną kanapę, co pozwoliło znacznie zwiększyć przestrzeń dla pasażerów tylnej części kabiny. Praktycznym rozwiązaniem jest możliwość za pomocą zamków błyskawicznych zdejmowania tapicerki siedzeń w celu chociażby ich wyprania. W ofercie znajdziemy 8 rodzajów tej tapicerki. Po zajęciu miejsca kierowca ma przed sobą wielofunkcyjną kierownicę, wykończoną błyszczącym czarnym plastikiem i pokrytą miękką w dotyku skórą. Tuż za nią znajduje się panel zegarów umiejscowionych w dwóch wykończonych chromowanymi obwódkami tubach, pomiędzy którymi w centralnej części znajduje się cyfrowy wyświetlacz prędkościomierza. Do obsługi systemu audio służy znany już z innych modeli joystick znajdujący się z prawej strony kolumny kierownicy. W centralnej części deski rozdzielczej dominuje wbudowany tablet z kolorowym, dotykowym ekranem systemu Renault R-link. Obsługuje on system audio, nawigację satelitarną, rozszerzony komputer pokładowy. Dodatkowo wyposażony został w moduł łączności sieciowej, dzięki czemu może wyświetlać chociażby aktualną prognozę pogody. Poniżej wyświetlacza umiejscowiony został panel układu klimatyzacji i przewietrzania wnętrza. W wnętrzu opisywanego crossovera znajdziemy wiele użytecznych i praktycznych schowków. Na uwagę zasługuje zastąpienie tradycyjnego zamykanego schowka w desce rozdzielczej po stronie pasażera potężną szufladą „easy life” o pojemności aż 11 litrów. Mankamentem jest utrudniony dostęp do jej przestrzeni w chwili zajęcia miejsca na fotelu przednim przez pasażera. O funkcjonalności przestrzeni kabiny często decyduje objętość bagażnika. Renault Captur pod tym względem niema się czego wstydzić. W standardowym położeniu kanapy tylnej wynosi ona 377 litrów a po przesunięciu jej do przodu objętość wzrasta do 455 litrów. W razie potrzeby możemy dodatkowo złożyć asymetrycznie dzielone siedzenia tylne w stosunku 1/3 do 2/3 i dowolnie skonfigurować przestrzeń ładunkową. Po całkowitym ich złożeniu otrzymamy bagażnik o maksymalnej pojemności 1235 litrów. Wynik ten pod względem objętości bagażnika plasuje Captura w ścisłej czołówce aut segmentu B. Żywe wnętrze pod względem kolorystyki i wykończenia, nowoczesny design, ergonomia oraz przestronność i funkcjonalność to elementy podkreślające atrakcyjność miejskiego crossovera francuskiej marki.
Silnik i właściwości jezdne
Pod maską testowanego modelu znajduje się wysokoprężna jednostka napędowa 1.5 dCi, która charakteryzuje się maksymalną mocą 90KM oraz maksymalnym momentem 220Nm. Auto nie należy do najszybszych, aby rozpędzić się do prędkości 100 km/h potrzebuje 13,1 sekundy, a maksymalna prędkość jaką może osiągnąć to 171km/h. Dynamika może i nie zachwyca, ale bez wątpienia poziom zapotrzebowania na paliwo jest atutem crossovera marki Renault. Jak podaje producent w cyklu mieszanym potrafi zadowolić się ilością niespełna 3,6 litra oleju napędowego na 100km, co jest jednym z najlepszych wyników w klasie. Napęd przenoszony jest na koła za pośrednictwem poprawnie działającej 5 stopniowej manualnej przekładni biegów. Zawieszenie zostało zestrojone tak, aby zapewnić użytkownikom wysoki poziom komfortu przy jednoczesnym zachowaniu maksymalnej stabilności toru jazdy. Auto znakomicie radzi sobie w ruchu miejskim, jest bardzo zwrotne a zwiększony prześwit powoduje, że nie straszne stają się wysokie krawężniki czy nierówności drogi.
Podsumowanie
Renault Captur to propozycja dla osób ceniących sobie indywidualny i nietuzinkowy design. Model bardziej sprawdzi się w ruchu miejskim niż podczas weekendowych wypadów. Funkcjonalność, oszczędne silniki, interesująca i nowoczesna stylistyka oraz możliwość personalizacji nadwozia jak i wnętrza to cechy przemawiające za francuskim crossoverem. Atrakcyjnie przedstawia się jego oferta cenowa, najtańsza odmiana Captura dostępna jest już od kwoty 53900 złotych. Cena ta odnosi się do pojazdu w wersji Life napędzanej silnikiem benzynowym Energy TCe 90 (0.9 l). Na uwagę zasługuje poziom bezpieczeństwa auta, już w podstawowej wersji wyposażone zostało w system ABS z systemem wspomagania nagłego hamowania jak i system dynamicznej kontroli toru jazdy (ESC) z funkcją zapobiegania poślizgowi kół pędnych przy ruszaniu (ASR).
Dane techniczne testowanego samochodu:
Silnik – wysokoprężny (diesel)
• Pojemność skokowa – 1461 ccm
• Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 66 (90) przy 4000
• Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 220 przy 1750
• Rodzaj zasilania – Common Rail
Osiągi
• Prędkość maksymalna (km/h) – 171
• Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 13,1
Zużycie paliwa
• Cykl miejski (l/100 km) – 4,2
• Cykl pozamiejski (l/100 km) – 3,4
• Cykl mieszany (l/100 km) – 3,6
Pojemność zbiornika paliwa
• 45 litrów
Wymiary
• Długość (mm) – 4122
• Szerokość (mm) – 1778
• Wysokość (mm) – 1566
• Rozstaw osi (mm) – 2606
• Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1531
• Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1516
• Zwis przedni (mm) – 866
• Zwis tylny (mm) – 650
• Prześwit (mm) – 170
Napęd
• Przedni
Układ kierowniczy
• Ze wspomaganiem
• Średnica zawracania (m) – 10,4
Koła i opony
• Wymiary opon standardowych – 205/55 R17
• Standardowe obręcze kół („) – 17
Masa
• Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1170
• Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 1729
Pojemność bagażnika
• Standardowa (litry) – 377
• Z przesuniętym siedzeniem tylnej kanapy maksymalnie do przodu (litry) – 455
• Maksymalna pojemność bagażnika (litry) – 1235
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Intens. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
• ABS – system zapobiegający blokowaniu kół
• Czujnik deszczu
• Czujnik parkowania – tył
• Czujnik zmierzchu
• Fotel kierowcy z regulacja wysokości
• Karta kodowa Renault bezdotykowa
• Kierownica pokryta skóra
• Klimatyzacja automatyczna
• Kolumna kierownicy regulowana
• Komputer pokładowy
• Lusterka zewnętrzne podgrzewane i regulowane elektrycznie
• Nadwozie dwukolorowe
• Ogranicznik prędkości
• Pakiet Connect & Go
• Poduszka powietrzna kierowcy
• Poduszka powietrzna pasażera z możliwością odłączenia
• Poduszki powietrzne boczne przednie
• Schowek w desce rozdzielczej wysuwany w kolorze kości słoniowej
• Siedzenia tylne dzielone asymetrycznie
• Siedzenia tylne regulowane
• System nawigacji satelitarnej
• System p/poślizgowy przy przyspieszaniu ASR
• System stabilizacji toru jazdy ESC
• System Start/Stop
• System wspomagania nagłego hamowania
• System wspomagania ruszania pod górę
• Szyby przednie i tylne regulowane elektrycznie
• Światła do jazdy dziennej LED
• Światła p/mgielne przednie z doświetlaniem łuków
• Tapicerka zdejmowana
• Tarcze kół aluminiowe 17″
• Wskaźnik temperatury zewnętrznej
• Wspomaganie układu kierowniczego zmienne elektryczne
• Wykończenie zewnętrzne elementami chromowanymi
• Wzmocnienia zderzaków w kolorze aluminium
• Złącze „AUX”
Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Intens posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:
• Instalacja do montażu alarmu
• Koło zapasowe dojazdowe
• Nadwozie dwukolorowe: Orange Arizona + dach Czarny Etoile
• Pakiet Connect&Go: Renault R-link, mapa Europy wersja rozszerzona
• Pakiet City: wspomaganie parkowania tyłem, lusterka składane elektrycznie
• Pakiet Look Black: Felgi 17″ czarne + tylne szyby przyciemniane
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert
(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)