Nissan Murano zaprojektowany został w Nissan Design America w San Diego (Kalifornia, USA). Jest on średniej wielkości samochodem typu SUV. Nazwa modelu pochodzi od imienia niewielkiej wyspy Murano leżącej na Lagunie Weneckiej (Laguna Veneta). W pierwszych latach produkcji sprzedawany był tylko w jednej, dość bogatej wersji wyposażeniowej. Pierwsza generacja Murano w sprzedaży pojawiła się po raz pierwszy w 2003 roku w Ameryce Północnej.
Nissan Murano zaprojektowany został w Nissan Design America w San Diego (Kalifornia, USA). Jest on średniej wielkości samochodem typu SUV. Nazwa modelu pochodzi od imienia niewielkiej wyspy Murano leżącej na Lagunie Weneckiej (Laguna Veneta). W pierwszych latach produkcji sprzedawany był tylko w jednej, dość bogatej wersji wyposażeniowej.
Pierwsza generacja Murano w sprzedaży pojawiła się po raz pierwszy w 2003 roku w Ameryce Północnej. Europejską premierę pojazd miał w roku następnym, na targach motoryzacyjnych w Genewie. Ostatecznie na początku 2005 roku pojawił się w salonach sprzedaży w Europie. W 2008 roku Nissan wprowadził na rynek odmłodzoną wersję modelu. Nowe Murano zbudowane zostało na najnowszej wspólnej płycie podłogowej Renault i Nissana – „Nissan D”, którą wykorzystują również takie pojazdy jak: Nissan Maxima, Renault Laguna III oraz Renault Latitute. W nowym modelu poprawiono zawieszenie i układ kierowniczy, dzięki czemu stał się on bardziej precyzyjny. Nowy Nissan Murano to pojazd bardziej elegancki i lepiej wyposażony od swojego poprzednika. Projektanci starali się stworzyć samochód o wnętrzu, które będzie jednocześnie wygodne i funkcjonalne. Obecnie w ofercie Nissana Murano znajdują się dwie jednostki napędowe do wyboru: silnik benzynowy 3,5 litrowy o mocy 256 KM lub wysokoprężny (diesel) o pojemności 2,5 litra i mocy 190 KM.
Wygląd zewnętrzny
Sylwetka Nissana Murano to dynamiczne, masywne nadwozie, które łączy w sobie cechy SUV-a i samochodu sportowego. Charakterystycznym elementem nadwozia wyróżniającym Murano z grupy pojazdów sportowo-użytkowych, poruszających się po polskich drogach, jest bez wątpienia jego nowatorski przód. Jest to duży chromowany grill z centralnie umieszczonym logiem producenta oraz reflektory ksenonowe głęboko zachodzące na błotniki. Linia boczna pojazdu sugeruje, że jego przeznaczeniem są głównie drogi dobrej jakości, a nie bezdroża. Dynamiczny charakter Murano podkreślają: pochylona szyba czołowa, unosząca się dolna krawędź tylnego bocznego okna, aluminiowe felgi, srebrne relingi i dwie rury układu wydechowego. Drzwi tyłu nadwozia wzorowane są na mniejszym modelu Nissana Qashqai’u. Sylwetka nowego Murano jest stosunkowo proporcjonalna, sprawia wrażenie masywnej, a zarazem solidnej. Z jednej strony samochód prezentuje się potężnie i dynamicznie, a z drugiej elegancko i harmonijnie, to wrażenie uzyskano dzięki połączeniu dużych powierzchni i śmiałych zaokrąglonych krawędzi. Auto swoim osobliwym wyglądem wyróżnia się na tle konkurencji. Na uwagę zasługuje wykończenie testowanego crossovera. Nadwozie Nissana Murano może zostać pokryte innowacyjną powłoką lakierową „Scratch Shield”, charakteryzującą się zwiększoną odpornością na zarysowania i zadrapania. Lakier ten posiada też właściwości samo-regenerujące, uzyskane dzięki zastosowaniu, jako jednego ze składników, wysoce elastycznej żywicy.
Wnętrze samochodu
Wnętrze Murano to spora dawka luksusu. Jakość wykończenia, estetyka, oświetlenie oraz materiały pozwalają śmiało konkurować z pojazdami z klasy Premium. To odczucie w testowanym pojeździe podkreśla dodatkowo tapicerka skórzana z podwójnymi szwami oraz elementy wykończeniowe w kolorze aluminium. Poza walorami estetycznymi Nissan Murano oferuje we wnętrzu komfort na najwyższym poziomie. Fotele przednie są szerokie i bardzo wygodne, regulowane elektrycznie w 8 kierunkach, z pamięcią położenia fotela kierowcy. Pasażerowie podróżujący na tylnej kanapie, dzięki zastosowaniu płaskiej podłogi i możliwości regulacji pochylenia oparcia otrzymują sporą dawkę przestrzeni. Samochód we wnętrzu jest bardzo obszerny, a dodatkowo w testowanym pojeździe efekt przestronności powiększa zastosowanie dwuczęściowego szyberdachu. Kierowca ma do dyspozycji bardzo estetycznie wykonaną wielofunkcyjną kierownicę, pokrytą przyjemną w dotyku skórą. Posiada ona umiejscowiony po jej obu stronach zestaw przycisków, służących do sterowania systemem audio, telefonem i tempomatem. Za kierownicą znajduje się duży okrągły zegar prędkościomierza, po bokach którego umieszczone są: obrotomierz, wskaźnik poziomu paliwa i temperatury płynu chłodzącego silnika. W dolnej części prędkościomierza znajduje się niewielki wyświetlacz komputera pokładowego. W centralnej części deski rozdzielczej znajduje się duży kolorowy wyświetlacz obsługujący system nawigacji satelitarnej, system audio i telefon. Na tym samym ekranie może być pokazywany obraz z kamer wspomagających parkowanie: tylnej oraz przedniej, umieszczonej w prawym zewnętrznym lusterku. Poniżej wyświetlacza znajduje się panel sterowania wspomnianymi systemami oraz zestaw elementów sterowania automatyczną dwustrefową klimatyzacją. Wnętrze to ergonomia, funkcjonalność i komfort na najwyższym poziomie. Trochę gorzej wygląda sprawa z przestrzenią bagażową. Pojemność przestrzeni na poziomie 402 litrów nie zachwyca przy tak dużym pojeździe, nieznacznie lepiej jest po złożeniu tylnych siedzeń: uzyskamy wtedy około 840 litrów. Do przestrzeni bagażowej dostaniemy się poprzez otwieraną i zamykaną elektrycznie pokrywę. Testowany pojazd wyposażony jest w system składania i podnoszenia oparć siedzeń tylnych za pomocą siłowników elektrycznych. Nissan Murano pozwala podróżować bardzo wygodnie.
Silnik i właściwości jezdne
Nissan Murano wyposażany jest w jedną z dwóch jednostek napędowych: 3,5 litrowy silnik benzynowy współpracujący z bezstopniowa skrzynią biegów CVT lub 2,5 litrowy silnik diesla przekazujący moment obrotowy do kół za pośrednictwem 6 stopniowej automatycznej skrzyni biegów. Przez wiele lat Murano sprzedawany był jedynie z silnikiem benzynowym. W 2010 roku Nissan zdecydował się na wprowadzenie do tego modelu silnika wysokoprężnego, chcąc poprawić jego wyniki sprzedaży w Europie. Do modelu Murano trafił zmodernizowany silnik diesla (YD25) znany z modeli Navara i Pathfinder. Testowany pojazd wyposażony był we wspomniany silnik diesla o pojemności skokowej 2488 cm3, uzyskujący maksymalną moc 190KM przy prędkości obrotowej silnika rzędu 4000 obr./min. Zmodernizowany silnik imponuje potężnym momentem obrotowym 450Nm, który mamy do dyspozycji już przy obrotach silnika na poziomie 2000 obr./min. Wiele zmian w silniku dotyczyło wyciszenia jednostki, między innymi zmieniono napęd mechanizmu różnicowego z łańcuchowego na pasowy i poprawiono zawieszenie silnika. Zmiany w silniku oraz materiałach wygłuszających komorę silnika spowodowały znaczne zmniejszenie poziomu hałasu we wnętrzu pojazdu. Do kabiny prawie nie docierają dźwięki pracy silnika, jego kultura pracy daje wrażenie jakby była to jednostka sześciocylindrowa w układzie V, gdy w rzeczywistości to silnik rzędowy czterocylindrowy. Automatyczna 6 biegowa skrzynia biegów, w jaką wyposażony jest testowany pojazd zapewnia bardzo płynną zmianę przełożenia, oraz dobre wykorzystanie dysponowanego momentu obrotowego silnika. Przekładnia wyposażona jest w system ASC (Adaptive Shift Control), który w sposób adaptacyjny steruje zmianą biegów w zależności od stylu i warunków jazdy. Układ Napędowy Nissana Murano to ALL MODE 4×4-i włączający napęd również na tylną oś w przypadku gdy wykryje on utratę stabilności lub przyczepności. Dodatkowo w układzie napędowym zastosowano aktywny mechanizm różnicowy LSD współpracujący z systemem ESP. Zawieszenie pojazdu jest zestrojone w sposób zapewniający możliwie maksymalny komfort. Jest miękkie, pracuje cicho, bardzo sprawnie tłumi nierówności drogi. Układ kierowniczy działa dość poprawnie, jedynie przy pokonywaniu zakrętów z dużą prędkością pojazd może się przechylać. Skuteczność układu hamulcowego zasługuje na pochwałę, pozwala tak ciężkie auto, jakim jest Murano zatrzymać w sposób stabilny na stosunkowo krótkim odcinku drogi. Pojazd prowadzi się bezpiecznie, stabilnie oraz przyjemnie, pozwala on w pełni korzystać z komfortu przez niego oferowanego.
Podsumowanie
Nissan wprowadzając na rynek drugą generację modelu Murano, uzupełnioną w ofercie o wysokoprężną jednostkę napędową miał na celu zwiększenie sprzedaży tego pojazdu na rynku Europejskim. Czy się to udało, przekonamy się niebawem. Pojazd imponuje przestronnością, komfortem ze sporą dawką luksusu, oryginalnym wyglądem oraz bardzo dynamicznym silnikiem diesla. Samochód jedynie w aspekcie przestrzeni bagażowej, na tle konkurencji, wypada słabo. Nissan Murano jest ciekawą ofertą dla osób poszukujących bardziej luksusowego SUV-a niż typowego samochodu terenowego. Najtańsza podstawowa wersja Nissana Murano jest do nabycia w polskich salonach za kwotę 179 900,- zł brutto. Testowany pojazd to samochód w wersji kompletacji wyposażenia Premium, na którego zakup trzeba byłoby przeznaczyć kwotę rzędu 215 000,- zł brutto.
Dane techniczne testowanego samochodu:
Silnik – wysokoprężny (diesel) turbodoładowany,
– Pojemność skokowa – 2488 ccm
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 140 (190) przy 4000
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 450 przy 2000
– Rodzaj zasilania – Common Rail
Osiągi
– Prędkość maksymalna (km/h) –196
– Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 10,5
Zużycie paliwa
– Cykl miejski (l/100 km) – 10,1
– Cykl pozamiejski (l/100 km) – 6,8
– Cykl mieszany (l/100 km) – 8
– Poziom Emisji CO2 (g/km) – 210
Pojemność zbiornika paliwa:
– 82 litry
Wymiary:
– Długość (mm) – 4834
– Szerokość (mm) – 1885
– Wysokość (mm) – 1720
– Rozstaw osi (mm) – 2825
– Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1610
– Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1610
Napęd:
– 4WD
Układ kierowniczy:
– ze wspomaganiem,
– średnica zawracania (m) – 11,8
Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 235/55 R20,
– Standardowe obręcze kół („) – 20
Masa (kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1895 kg
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 2495 kg
– Dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów – 4080 kg
Pojemność bagażnika:
– Podstawowa – 402 litry
– Maksymalna pojemność bagażnika – 838 litry
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Premium. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
– ABS + EBD – system dystrybucji siły hamowania
– Audio System Bose
– Blokada mechanizmu różnicowego aktywna LSD
– Drzwi tyłu nadwozia sterowane elektrycznie
– Dźwignia zmiany biegów pokryta skórą
– Fotel kierowcy z pamięcią położenia
– Fotel kierowcy z regulacją odcinka lędźwiowego elektryczną
– Fotele przednie podgrzewane
– Fotele przednie regulowane elektrycznie
– Głośniki 11 szt.
– Immobilizer
– Kamera boczna ułatwiająca parkowanie
– Kamera cofania
– Kierownica pokryta skórą
– Klimatyzacja automatyczna 2 strefowa
– Kolumna kierownicy regulowana z pamięcią położenia
– Komputer pokładowy
– Kurtyny powietrzne boczne
– Lusterka zewnętrzne podgrzewane elektrycznie
– Lusterka zewnętrzne regulowane elektrycznie
– Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie
– Lusterka zewnętrzne z pamięcią położenia
– Lusterko wewnętrzne ściemniane automatycznie
– Napinacze przednich pasów bezpieczeństwa z kontrolą naciągu
– Okno dachowe regulowane elektrycznie
– Oparcie siedzeń tylnych dzielone asymetrycznie
– Podłokietnik centralny przedni
– Podłokietnik siedzeń tylnych
– Poduszka powietrzna kierowcy
– Poduszka powietrzna pasażera
– Poduszki powietrzne boczne przednie
– Radio odtwarzacz CD + MP3
– Reflektory ksenonowe
– Relingi dachowe w kolorze srebrnym
– Roleta do bagażnika
– Siatka mocująca bagaż
– Siedzenia tylne podgrzewane
– Siedzenia tylne regulowane
– Spoiler dachowy
– Spryskiwacze reflektorów
– Sterowanie systemem audio w kierownicy
– System „inteligentny klucz”
– System Bluetooth
– System elektronicznej kontro li tom jazdy ESP
– System kontroli trakcji TCS
– System nawigacji satelitarnej DVD
– System-wspomagania nagłego hamowania
– Szyby przednie regulowane elektrycznie
– Szyby tylne przyciemniane
– Szyby tylne regulowane elektrycznie
– Światła do jazdy dziennej
– Światła p/ mgielne przednie
– Światła z regulacją kąta pochylenia
– Tapicerka ze skóry
– Tarcze kół aluminiowe 20″
– Tempomat
– Wspomaganie układu kierowniczego
– Wycieraczki z czujnikiem deszczu,
– Zagłówki foteli przednich aktywne
– Zamek centralny zdalnie sterowany
– Zestaw muzyczny 9,3GB
– Złącze „AUX”
– Złącze „USB”
Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Premium posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci: lakieru metalizowanego.
Test przeprowadzony w dniach 10-16 sierpnia 2011r.
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert
Artykuł pochodzi ze strony www.info-ekspert.pl