Mitsubishi Lancer należy do segmentu samochodów C i produkowany jest nieprzerwanie od 1973 roku, czyli prawie od 40 lat. Pierwszy model oferowany był w trzech wersjach nadwoziowych jako: 4-drzwiowy sedan, 5-drzwiowy hatchback oraz kombi. Obecnie produkowana jest już VII generacja Lancera. Najnowszy model po raz pierwszy zaprezentowany został w 2007 jako wersja sedan, na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie. Testowany hatchback swoja premierę miał rok

Mitsubishi Lancer należy do segmentu samochodów C i produkowany jest nieprzerwanie od 1973 roku, czyli prawie od 40 lat. Pierwszy model oferowany był w trzech wersjach nadwoziowych jako: 4-drzwiowy sedan, 5-drzwiowy hatchback oraz kombi.

Obecnie produkowana jest już VII generacja Lancera. Najnowszy model po raz pierwszy zaprezentowany został w 2007 jako wersja sedan, na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie. Testowany hatchback swoja premierę miał rok później, w 2008, na paryskim salonie samochodowym Mondial de lAutomobile. Premiera zbiegła się z 35 rocznicą wprowadzenia na rynek tego modelu. Nowy hatchback przyjął nazwę Sportback, którą od dłuższego czasu wykorzystuje też marka Audi w modelu A3, w wolnym tłumaczeniu nazwa oznacza „sportowy styl”, co i w samochodzie Mitsubishi Lancer Sportback ma potwierdzenie w stylistyce nadwozia. Do niedawna Lancer kojarzył się nam głównie z samochodem sportowym o nadwoziu sedan. Mitsubishi konstruując nadwozie typu hatchback i zachowując sportową sylwetkę skierowała swoją ofertę przede wszystkim na rynek europejski, gdzie auta tego typu dominują na drogach. W Europie 75% samochodów z segmentu C to pojazdy pięciodrzwiowe, dlatego japoński producent zdecydował, że 70% oferty w Europie na model Lancer stanowić będzie odmiana Sportback. Model został zaprojektowany w europejskim ośrodku Mitsubishi Design Europe, otrzymał płytę podłogową (Projekt Global) stanowiącą podstawę dla kilku modeli marki Mitsubishi takich jak wszystkie odmiany modelu Lancer, Outlander oraz dla najnowszego crossovera Delica. Model Lancer Sportback otrzymał sportowy design zgodny z duchem modelu. Produkowany w japońskiej fabryce Mizushima model oferowany jest na rynku polskim w czterech zakresach kompletacji wyposażenia: Inform, Invite, Intense oraz Instyle. Lancer Sportback wyposażany może być w jeden z dwóch silników benzynowych: jeden 1,6 o mocy 117KM i 1,8 o mocy 140KM oraz w silnik wysokoprężny 1,8 o mocy 150KM. Nasz testowany pojazd to Mitsubishi Lancer Sportback w kompletacji wyposażenia Invite napędzany jednostką benzynową 1,6 117KM.

Wygląd zewnętrzny

Zaprojektowany przez Mitsubishi model to pięciodrzwiowy hatchback charakteryzujący się dynamiczną i sportową sylwetką. Lancer Sportback łączy w sobie sportowe cechy ze stylem, prezencją i funkcjonalnością. Wiele elementów nadwozia pojazdu podkreśla jego sportowy design. Umieszczona z przodu nadwozia dużych rozmiarów krata wlotu powietrza wykończona listwą chromową będąca osłona chłodnicy bezpośrednio nawiązuje do budowy myśliwców odrzutowych F-2 produkowanych przez koncern Mitsubishi. Przód pojazdu wyróżnia się swoją pochyłością tworząc tak zwany „nos rekina” nawiązujący do sportowych modeli producenta. Reflektory przednie zwężają się w kierunku przedniej atrapy z wydłużoną pokrywą silnika podkreślają dynamiczny charakter pojazdu. Spoglądając na Lancera z boku, od ostrego przodu linia nadwozia łagodnie przechodzi przez maskę, szybę czołową i dach zakończony dużym spoilerem do ściętego ku dołowi tyłu nadwozia. Kształt przodu pojazdu, szeroki rozstaw osi, lekko uniesiony tył oraz duży spoiler dachowy podkreślają sportowy design pojazdu sugerując znakomite właściwości jezdne pojazdu. Opadający kształt linii pokrywy bagażnika ze spoilerem w kolorze nadwozia z umieszczonym centralnie logiem marki, otwierająca się w sposób ułatwiający dostęp do przestrzeni bagażowej już na poziomie zderzaka łączy funkcjonalność pojazdu z elegancją. Sportowy i dynamiczny charakter nadwozia Lancera odzwierciedlają: przód pojazdu z osłoną chłodnicy, wyraźnie zaznaczona linia boczna, spoiler dachowy, tylne lampy optycznie poszerzające nadwozie oraz duży tylny zderzak z centralnie umieszczonym światłem przeciwmgielnym. Klinowy profil, ostre linie nadwozia, dobra prezencja to cechy Lancera odzwierciedlające jego sportową duszę i będące jego wizytówką. Sylwetka pojazdu wzbudza na drodze zainteresowanie innych uczestników ruchu. Stworzony na rynku przez Mitsubishi wizerunek sportowego a zarazem funkcjonalnego samochodu powoduje, że może cieszyć się on dużym zainteresowaniem potencjalnych klientów.

Wnętrze samochodu

Wnętrze testowanego pojazdu zaskakuje przestronnością, na brak miejsca nie powinny narzekać osoby zasiadające w fotelach przednich jak i na kanapie tylnej. Fotele przednie, kierowcy i pasażera są wygodne, a przy tym zapewniają bardzo dobra trzymanie na boki podczas pokonywania ostrych zakrętów. Komfort foteli przednich podnosi szeroki zakres ich regulacji. Wnętrze Mitsubishi Lancera wykonane zostało w dość spokojnej, stonowanej stylistyce, jedynie elementy wykończeniowe w kolorze aluminium i zastosowana tapicerka siedzeń w dwóch odcieniach, nieco ożywiają wnętrze. Zasiadając za kierownicą Lancera nie sposób nie zauważyć, że podczas projektowania samochodu postawiono na ergonomię i prostotę obsługi. Trójramienna kierownica wielofunkcyjna pojazdu, pokryta skórą jest stosunkowo wygodna, choć moim zdaniem powinna być nieco grubsza. Za kierownicą jak przystało na samochód ze sportowym designem, górują dwa dużych rozmiarów, bardzo czytelne zegary. Te dwa zegary prędkościomierza i obrotomierza silnika umieszczono w tubach w kolorze aluminium podkreślając tym stylistykę pojazdu. Pomiędzy nimi znajduje się podświetlany w kolorze czerwonym wyświetlacz komputera pokładowego, informujący między innymi o zasięgu, jednostkowym zużyciu paliwa czy temperaturze panującej na zewnątrz pojazdu. Całość tablicy nawiązuje swoim wyglądem i kształtem do wygiętego łuku. W centralnej jej części znajduje się poziomy wąski wyświetlacz systemu audio, a pod nim kieszeń odtwarzacza CD i MP3 z okalającymi go przyciskami sterowania i regulacji. W środkowej części konsoli centralnej znajdują się bardzo oryginalne trzy podświetlane pokrętła regulacji klimatyzacji automatycznej. Podkreślając sportowy charakter wnętrza, dźwignia hamulca ręcznego została umieszczona bliżej fotela kierowcy. Dźwignie zmiany biegów oraz hamulca ręcznego zostały pokryte przyjemną w dotyku skórą. Opisując wnętrze kilka słów należy poświęcić bagażnikowi. Bagażnik Lancera nie należy do jego mocnych stron, jego pojemność to niespełna 344 litry. Funkcjonalność jego podnosi sposób powiększania przestrzeni ładunkowej poprzez składanie asymetrycznego oparcia siedzeń tylnych za pośrednictwem dźwigni umieszczonych na ścianach bocznych bagażnika. Po złożeniu oparć otrzymujemy prawie płaską powierzchnię. Dzięki zastosowaniu takiego rozwiązania oraz możliwości regulacji wysokości podłogi pojemność bagażnika może maksymalnie wzrosnąć do 1394 litrów. Wnętrze Mitsubishi Lancera Sportback jest jednocześnie bardzo przestronne, funkcjonalne, eleganckie i stylowe.


Silnik i właściwości jezdne

Mitsubishi wprowadzając na rynek nowy model Lancer Sportback daje możliwość swoim potencjalnym klientom wyboru silnika, zaspokajając możliwie w pełni ich potrzeby. Do wyboru mamy dwie jednostki benzynowe i jedną wysokoprężną. Silniki benzynowe to jeden o pojemności 1590 cm3 i mocy 117 KM i drugi o pojemności 1798 cm3 i mocy 143 KM. Jednostka wysokoprężna to silnik o pojemności 1798 cm3 i mocy 150KM. Testowany pojazd napędzany był silnikiem 1,6 uzyskujący maksymalna moc 117 KM przy prędkości obrotowej 6000 obr./min, oraz charakteryzujący się maksymalnym momentem obrotowym 154 Nm przy prędkości obrotowej 4000 obr./min. Napęd przenoszony jest na koła przednie za pośrednictwem manualnej 5-cio biegowej skrzyni biegów. Przyśpieszenie, jakim dysponuje testowany Lancer na poziomie 11 sekund do prędkości 100 km/h nie jest imponujące, ale mimo to samochodem można poruszać się stosunkowo dynamicznie. Bardzo miły dla ucha jest dźwięk wydobywający się spod maski sinika; powoduje, że kierowca z przyjemnością naciska na pedał przyśpieszenia. Aby poruszać się testowanym samochodem bardzo dynamicznie musimy utrzymywać obroty silnika powyżej 4000 co nie idzie w parze z ekonomią, jednak radość z jazdy może w pełni zrekompensować straty. Zawieszenie i układ kierowniczy w samochodzie zestrojone w sposób pozwalający na bezpieczne i precyzyjne pokonywanie zakrętów. Skrzynia biegów działa bez zarzutów. Mitsubishi Lancer Sportback z silnikiem benzynowym 1.6 daje też możliwość jego użytkownikowi poruszania się w sposób spokojny i ekonomiczny. Układ napędowy i właściwości jezdne testowanego samochodu mogą zaspokoić wymagania niejednego użytkownika.

Podsumowanie

Mitsubishi Lancer Sportback jest połączeniem samochodu o charakterystyce sportowej i funkcjonalności samochodu miejskiego. Model z silnikiem 1,6 to pojazd bardziej funkcjonalny, którego ze sportem łączy jedynie design oraz rodowód. Pojazd znakomicie sprawdzi się również podczas weekendowych rodzinnych wypadów za miasto. Samochód jest autem bezpiecznym co potwierdzają testy zderzeniowe EuroNCAP przeprowadzone w 2009 roku, uzyskał on najlepszy możliwy wynik tj. 5 gwiazdek. Mitsubishi Lancer Sportback to samochód o ładnej charakterystycznej stylistyce przyciągającej wzrok. Ceny tego samochodu zostały skalkulowane na bardzo dobrym poziomie, co powoduje, że pojazd cieszy się dużym zaintaresowaniem. Testowany Mitsubishi Lancer Sportback 1,6 w standardowej kompletacji wyposażenia Invite to wydatek rzędu 63 000,- zł brutto. W porównaniu z konkurencją wygrywa stosunkiem jakości do ceny.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – benzynowy
– Pojemność skokowa – 1590 ccm
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 86 (117) przy 6000
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 154 przy 4000
– Rodzaj zasilania – ECI-MULTI (elektronicznie sterowany wielopunktowy wtrysk paliwa)

Osiągi
– Prędkość maksymalna (km/h) – 188
– Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 11,1”

Zużycie paliwa
– Cykl miejski (l/100 km) – 7,8
– Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4,8
– Cykl mieszany (l/100 km) – 5,9
– Emisja CO2 (g/km) – 137

Pojemność zbiornika paliwa:
– 59 litrów

Wymiary:
– Długość (mm) – 4585
– Szerokość (mm) – 1760
– Wysokość (mm) – 1515
– Rozstaw osi (mm) – 2635
– Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1530
– Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1530
– Zwis przedni (mm) – 955
– Zwis tylny (mm) – 955
– Prześwit (mm) – 150

Napęd:
– Przedni

Układ kierowniczy:

– ze wspomaganiem elektrycznym
– średnica zawracania (m) – 10

Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 205/60 R16
– Standardowe obręcze kół („) – 16

Masa (kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy –1300 kg
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 1800 kg
– Dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów – 2980 kg

Pojemność bagażnika:
– 344 litry
– Maksymalna pojemność bagażnika 1394 litry

Kompletacja wyposażenia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Invite. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

– ABS + EBD – system dystrybucji siły hamowania
– Antena radiowa dachowa
– Dźwignia zmiany biegów pokryta skórą
– Filtr p/pyłkowy
– Fotel kierowcy z regulacją wysokości
– Gniazdo 12V
– Głośniki 6szt.
– Kierownica pokryta skórą
– Kierownica wielofunkcyjna
– Klimatyzacja automatyczna
– Konsola centralna z podłokietnikiem
– Kurtyny powietrzne foteli przednich i siedzeń tylnych
– Lusterka zewnętrzne podgrzewane elektrycznie
– Lusterka zewnętrzne regulowane elektrycznie
– Podłoga bagażnika z regulacją wysokości
– Poduszka powietrzna dolna kierowcy
– Poduszka powietrzna kierowcy
– Poduszka powietrzna pasażera z możliwością odłączenia
– Poduszki powietrzne boczne
– Radioodtwarzacz CD i MP3
– Schowek chłodzony
– Siedzenia tylne dzielone asymetrycznie
– System kontroli trakcji ASTC
– System sygnalizacji hamowania awaryjnego
– System wspomagania nagłego hamowania
– Szyby przednie i tylne regulowane elektrycznie
– Światła mijania włączane automatycznie
– Światła p/mgielne przednie
– Światła z regulacją kąta pochylenia
– Tapicerka tekstylna
– Tarcze kół alum 16″
– Wspomaganie układu kierowniczego
– Wycieraczka szyby tylnej ze spryskiwaczem
– Wycieraczki z czujnikiem deszczu
– Zagłówki przednie i tylne regulowane
– Zamek centralny zdalnie sterowany
– Zderzaki w kolorze nadwozia

Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Invite posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci tylnych czujników parkowania oraz lakieru metalizowanego „Amethyst Black”.

Test przeprowadzony w dniach 8 – 15 czerwca 2011r.


Tekst i zdjęcia – Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Artykuł pochodzi ze strony  
www.info-ekspert.pl

 

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj