Model ASX jest odpowiedzią japońskiego producenta na stale rosnącą popularność samochodów łączących w sobie zalety aut osobowych i terenowych. SUVy oraz crossovery są obecnie najszybciej rozwijającym się segmentem pojazdów w Polsce. ASX stworzony na bazie koncepcyjnego hatchbacka Concept-CX zadebiutował w 2010 roku i jest bezpośrednim konkurentem Nissana Qashqai. Podstawowa wersja z napędem na przednią oś wyceniona została na 75 300 zł.
Wygląd zewnętrzny
ASX dzieli płytę podłogową (Projekt Global) oraz 70% pozostałych podzespołów z większym Outlanderem. Przy takim samym rozstawie osi (267 cm) kompaktowy crossover jest o 34,5 cm krótszy (429,5 cm), co wpływa korzystnie na proporcje nadwozia. Wizytówką modelu jest trapezoidalna osłona chłodnicy typu „Jet-Fighter” nawiązująca do myśliwca F2, będąca również cechą charakterystyczną Colta, Lancera i Outlandera. Smukłe reflektory przednie i przetłoczenia na masce tworzą wraz z charakterystycznym wlotem powietrza znamienną „paszczę rekina”. Profil auta cechują wydatne nadkola z 17-calowymi felgami, wąska linia okien oraz prawie pionowo opadająca pokrywa bagażnika. Progi i dolna część zderzaków zostały pokryte plastikowymi osłonami podkreślającymi terenowy charakter Mitsubishi. Z tyłu powielono schemat podłużnych reflektorów oraz trapezoidalnego kształtu, który tym razem stanowi wgłębienie na tablicy rejestracyjnej.
Wnętrze pojazdu
Nadwozie o szerokości 177 cm i wysokości 161,5 cm kryje obszerną i funkcjonalną przestrzeń pasażerską. W kabinie dominują czarne, trochę za twarde plastiki ozdobione srebrnymi dodatkami. Trójramienna kierownica dobrze leży w dłoniach, zegary są duże i czytelne, a obsługa systemu audio i klimatyzacji jest banalnie prosta. W testowej wersji Instyle siedzenia pokryte zostały czarną skórzaną tapicerką. Przednie podgrzewane fotele zapewniają dobre podparcie boczne oraz optymalną długość siedziska. Elektrycznie sterowany fotel kierowcy w połączeniu z regulowaną w dwóch płaszczyznach kierownicą pozwala zająć wygodną pozycję nawet tym kierowcom, których wzrost przekracza 185 cm. Na tylnej kanapie bez problemu przewieziemy w komfortowych warunkach trzy osoby. Nad głowami pasażerów rozpościera się szklany panoramiczny dach. Duża szyba idealnie doświetla całe wnętrze. Przy zbyt intensywnym nasłonecznieniu możemy dowolną cześć dachu zasłonić elektrycznie sterowaną roletą, a w nocy włączyć LEDowe podświetlenie krawędzi. Szklane okno dachowe jest elementem znajdującym się na liście wyposażenia standardowego tylko w najbogatszej wersji Instyle. Dla tej wersji zarezerwowany jest również wysokiej klasy system audio Rockford Fostgate. Zestaw składający się z 8-kanałowego wzmacniacza, 8 głośników w kabinie pasażerskiej oraz subwoofera w bagażniku został specjalnie zestrojony akustycznie dla modelu ASX, tak aby zapewnić jak najwyższą jakość dźwięku. Źródłem muzyki może być radio, płyta CD lub zewnętrzny odtwarzacz podłączony do gniazd AUXin i USB znajdujących się w przednim podłokietniku.
Miejski crossover dysponuje bagażnikiem o pojemności 416 litrów. Po rozłożeniu foteli otrzymujemy płaską podłogę i powierzchnię bagażową o kubaturze 1193 litrów. Asymetrycznie dzielone oparcie, otwór na długie przedmioty i dodatkowy schowek o pojemności 26 litrów ułatwiają aranżację przedziału ładunkowego.
ASX jest dostępny w 5 wersjach wyposażenia: Inform, Invite, Intense, Instyle oraz Instyle Navi. Najuboższa odmiana Inform zawiera m.in.: 16-calowe stalowe felgi, system aktywnej kontroli trakcji i stabilizacji pojazdu, ABS z EBD, system ułatwiający ruszanie pod wzniesienia i 7 poduszek powietrznych. Komfort podróży podnoszą natomiast: szyby i lusterka regulowane elektrycznie, wspomaganie kierownicy, manualna klimatyzacja, zamek centralny oraz radioodtwarzacz z czterema głośnikami.
Testowa wersja Instyle oprócz szklanego dachu, droższego systemu audio, skórzanej tapicerki, elektrycznie sterowanego fotela kierowcy oraz podgrzewanych foteli przednich, wyposażona jest m.in. w czujniki parkowania, reflektory ksenonowe, automatycznie włączane światła i wycieraczki, światła przeciwmgielne, składane elektrycznie lusterka, kierownicę oraz dźwignię zmiany biegów i hamulca ręcznego pokryte skórą, tempomat, automatyczną klimatyzację, system uruchamiania silnika za pomocą przycisku i system bluetooth.
Silnik i właściwości jezdne
Podstawowa jednostka benzynowa ASX’a o pojemności 1.6 litra z dwoma wałkami rozrządu w głowicy (DOHC), czterema zaworami na cylinder i systemem zmiennych faz rozrządu (MIVEC) generuje moc 117 KM i moment oborowy 154 Nm. Silnik w mieście spisuje się dobrze, zapewnia wystarczającą dynamikę zużywając około 8 litrów benzyny na 100 km. Poza miastem jednostka współpracująca z 5-biegową przekładnią manualną radzi sobie trochę gorzej. Daje się we znaki niewielki moment obrotowy, słabe wyciszenie kabiny oraz brak szóstego przełożenia. Powyżej 120 km/h wewnątrz robi się głośno, a jazda na piątym przełożeniu skutkuje spalaniem na poziomie 6 l/ 100 km. Szósty bieg być może pozwoliłby zbliżyć się do obiecywanego zużycia 5 l/ 100 km w jeździe pozamiejskiej.
Poziom 5 l/ 100 km osiąga bez problemu mocniejszy 150-konny diesel. Jednostka o wyjątkowo niskim jak na silnik wysokoprężny stopniu sprężania – 14.9:1 charakteryzuje się wysoką kulturą pracy oraz świetnymi osiągami. Diesel MIVEC 4N13 oferuje przyspieszenie do pierwszych 100 km/h poniżej 10 sekund i spalanie w cyklu mieszanym na poziomie 5,5 l/ 100 km (w trasie – 4,8 l/ 100 km). Wysoki moment obrotowy na poziomie 300 Nm oraz precyzyjna 6-biegowa manualna przekładnia to duet sprawdzający się w każdych warunkach.
Wyposażenie crossovera w napęd na obie osie podwyższa jego masę i prawdopodobnie dlatego producent zdecydował się na udostępnienie tej opcji tylko do mocniejszego silnika zasilanego olejem napędowym. Za 9200 zł ASX może być wyposażony w napęd 4WD pracujący w trzech trybach: 2WD – moment obrotowy przekazywany jest na oś przednią, 4WD Auto – moment obrotowy przekazywany jest automatycznie pomiędzy przednią i tylną osią oraz tryb 4WD Lock zapewniający stały napęd na wszystkie koła.
W obu jednostkach napędowych (z wyjątkiem 1.6 Inform) dostępny jest pakiet ekologiczny ClearTec zawierający: system Automatic Stop&Go (automatyczne wyłączanie i uruchamianie silnika), system elektronicznego wspomagania układu kierowniczego (EPS), system kontroli odzysku energii (GCS) oraz opony o zmniejszonych oporach toczenia. Zastosowanie pakietu w zależności od rodzaju silnika i trybu jazdy pozwala zaoszczędzić od 0,1 do 0,3 litra na każde pokonane 100 km.
Zawieszenie Mitsubishi oparte na kolumnach McPhersona z przodu i układzie wielowahaczowym z tylu, zapewnia dobre właściwości jezdne zarówno na drogach utwardzonych jak i poza nimi. Prześwit 195 mm (lub 170 mm w wersji 1.8 Diesel) i optymalnie zestrojone zawieszenie pozwala bez problemu pokonywać niewielkie przeszkody terenowe, jak również stabilnie bez nadmiernych przechyłów podróżować na asfaltowych drogach. Manewrowanie w mieście tym ponad czterometrowym pojazdem ułatwiają duże lusterka wsteczne oraz mały promień zawracania (10,6m).
Podsumowanie
Marka sygnująca swoje produkty trzema diamentami dołączyła do rywalizacji w segmencie kompaktowych crossoverów w momencie kiedy konkurencja sprzedawała swoje produkty już od kilku lat. Nissan Qashqai został zaprezentowany w 2007 roku, Renault Koleos rok później, a popularna Skoda Yeti w 2009 roku. Pomimo spóźnionego startu, Mitsubishi przygotowało ciekawy i konkurencyjny model, który tylko w 2011 roku znalazł w Europie prawie 50 000 nabywców.
Dane techniczne
Silnik – benzynowy
– Pojemność skokowa – 1590 cm3
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 86 (117) przy 6000
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 154 przy 4000
Osiągi
– Przyspieszenie 0 – 100 km/h (s) – 11.4
– Prędkość maksymalna – 183 km/h
Zużycie paliwa
– Cykl miejski (l/100 km) – 7,8
– Cykl pozamiejski (l/100 km) – 5,0
– Cykl mieszany (l/100 km) – 6,0
– Emisja CO2 (g/km) – 139
Pojemność zbiornika paliwa: – 63 l.
Wymiary
– Długość (mm) – 4295
– Wysokość (mm) – 1615
– Szerokość (mm) – 1770
– Rozstaw osi (mm) – 2670
– Rozstaw kół przednich (mm) – 1525
– Rozstaw kół tylnych (mm) – 1525
Napęd
– na oś przednią
Układ kierowniczy
– ze wspomaganiem,
– średnica zawracania (m) – 10,6
Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 215/60 R17
– Standardowe obręcze kół – 17” (aluminiowe)
Masa (kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1270 kg
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 1870 kg
Pojemność bagażnika: – 416 l
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Instyle. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
• Aktywna kontrola trakcji (TCL) i stabilizacji pojazdu (ASC)
• Aluminiowe felgi z oponami 215/60R17
• Antena dachowa
• Automatyczna klimatyzacja
• Automatyczne światła
• Boczne poduszki bezpieczeństwa
• Chromowane klamki
• Chromowane wykończenie wlotu powietrza
• Czarne relingi dachowe
• Czujnik deszczu
• Dwukolorowy przedni zderzak z centralnym elementem w kolorze czarnym
• Dwukolorowy tylny zderzak
• Elektroniczny immobiliser
• Elektrycznie sterowane, podgrzewane i składane lusterka boczne
• Fotel kierowcy regulowany elektrycznie w 4 płaszczyznach
• Gniazdo 12V w centralnej konsoli
• Kanały grzewcze dla 2 rzędu siedzeń
• Kierownica pokryta skórą
• Kieszenie w drzwiach przednich i tylnych
• Kieszeń w fotelu pasażera
• Klamki w kolorze nadwozia
• Kolumna kierownicy regulowana w dwóch płaszczyznach
• Kurtynowe poduszki bezpieczeństwa dla 1 i 2 rzędu siedzeń
• Lewarek zmiany biegów pokryty skórą z chromowanymi elementami
• Lusterka w kolorze nadwozia
• Miękka centralna konsola w kolorze czarnym
• Mocowanie fotelików ISO-FIX x 2
• Ogrzewanie tylnej szyby
• Oparcie tylnej kanapy dzielone 60:40
• Oświetlenie przestrzeni bagażowej
• Oświetlenie tablicy rejestracyjnej na klapie bagażnika
• Panoramiczny dach z podświetleniem LED
• Podgrzewane przednie fotele
• Podświetlana stacyjka
• Podświetlany i chłodzony schowek na rękawiczki
• Poduszka kolanowa kierowcy
• Poduszki bezpieczeństwa kierowcy i pasażera dwustopniowe
• Przednia osłona silnika
• Przednie i tylne szyby sterowane elektrycznie z systemem zapobiegającym przycięciu
• Przednie reflektory ksenonowe ze spryskiwaczami
• Przednie wycieraczki z trybem pracy „Comfort”
• Przyciemniane tylne szyby
• Reflektory przeciwmgielne z chromowymi obramowaniami
• Regulacja kąta pochylenia oparcia tylnej kanapy
• Regulacja wysokości fotela kierowcy
• Roleta przestrzeni bagażowej
• Siedzenia typu sportowego
• Skórzana tapicerka siedzeń
• Sterowanie radiem w kierownicy
• System Auto Stop & Go (AS&G)
• System dostępu bezkluczykowego KOS z przyciskiem uruchamiania silnika
• System ostrzegania o nagłym hamowaniu (ESS)
• System wspomagający ruszanie pod górę (HSA)
• Światła „Coming home”
• Światła „Welcome light”
• Światła dzienne
• Tablica zegarów z centralnym kolorowym wyświetlaczem
• Tempomat ze sterowaniem w kole kierownicy
• Trójramienna kierownica
• Trzecie światło stop (LED)
• Tylna kanapa z podłokietnikiem i uchwytem na napoje
• Tylna osłona
• Tylne czujniki parkowania
• Tylne lampy zespolone wykonane w technologii LED
• Tylne światło przeciwmgielne
• Tylny spojler w kolorze nadwozia
• Uchwyt na butelki w drzwiach przednich
• Uchwyt na kubki w konsoli środkowej
• Uchwyty do mocowania w przestrzeni bagażowej x 4
• Układ ABS z elektronicznym rozdziałem siły hamowania (EBD)
• Układ wspomagania hamowania
• Wejście audio
• Wejście USB
• Wloty nawiewów z chromowanym wykończeniem
• Wspomaganie kierownicy
• Wycieraczka i spryskiwacz tylnej szyby
• Wyłącznik poduszki bezpieczeństwa pasażera
• Wzmocnienie do montażu haka holowniczego
• Zegar
• Zestaw głośnomówiący Bluetooth
• Zestaw nagłośnienia Rockford Fosgate 9 głośników (z subwooferem)
• Zestaw naprawczy
• Zmieniarka 6 CD/MP3
Wyposażenie dodatkowe:
• Lakier metalic
Test przeprowadzony w dniach 15.02 – 21.02. 2012r.
Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert
Artykuł pochodzi ze strony www.info-ekspert.pl