Mazda 3 produkowana jest od 2003 roku i jest następcą bardzo popularnego modelu 323. Obecna, trzecia już generacja modelu 3 zadebiutowała w dziesiątą rocznicę wprowadzenia do produkcji pierwszej odmiany. Pojazd zbudowany jest w oparciu o nową konstrukcję nadwozia SKYACTIV, która w porównaniu z poprzednią generacją charakteryzuje się znacznie wyższą wytrzymałością przy jednoczesnej redukcji masy, zapewniając autu zdecydowanie wyższy poziom bezpieczeństwa. Dużo uwagi poświęcono uzyskaniu lepszych właściwości jezdnych. Auto zawdzięcza je głównie zwiększeniu sztywności nadwozia oraz przekonstruowaniu zawieszenia.
Mazda 3 produkowana jest od 2003 roku i jest następcą bardzo popularnego modelu 323. Obecna, trzecia już generacja modelu 3 zadebiutowała w dziesiątą rocznicę wprowadzenia do produkcji pierwszej odmiany. Pojazd zbudowany jest w oparciu o nową konstrukcję nadwozia SKYACTIV, która w porównaniu z poprzednią generacją charakteryzuje się znacznie wyższą wytrzymałością przy jednoczesnej redukcji masy, zapewniając autu zdecydowanie wyższy poziom bezpieczeństwa. Dużo uwagi poświęcono uzyskaniu lepszych właściwości jezdnych. Auto zawdzięcza je głównie zwiększeniu sztywności nadwozia oraz przekonstruowaniu zawieszenia.
Ten japoński kompaktowy samochód z segmentu C kontynuuje koncepcje stylistyczną “KODO – dusza ruchu” („KODO – Soul of Motion”) znaną już z innych modeli japońskiego producenta takich jak CX5 czy nowa Mazda 6. Na rynku dostępna jest 5 drzwiowa odmiana hatchback oraz 4 drzwiowy sedan. Zastosowane najnowsze technologie znane pod nazwą: „Mazda SKYACTIV” nie odnoszą się jedynie do konstrukcji nadwozia, obejmują również układy napędowe nowej mazdy. Pojazd napędzany może być jednym z trzech silników benzynowych SKYACTIV-G: 1.5 o mocy 100KM oraz 2.0 o mocach 120 i 165KM. W przeniesieniu napędu pośredniczyć może zarówno manualna jak i automatyczna skrzynia biegów. W ofercie znalazły się cztery zróżnicowane zakresy kompletacji wyposażenia: SkyGO, SkyMOTION, SkyENERGY oraz SkyPASSION.
Wygląd zewnętrzny
Bryła nadwozia nowej Mazdy 3 to już trzeci po Mazdzie 6 i CX5 model japońskiej marki wykonany w technologii SKYACTIV-Body. Projektanci japońskiej marki pod kierownictwem Kouji Tabata stworzyli pojazd, który już od pierwszego wejrzenia wywołuje emocje. Konstrukcja swoją śmiałą stylistyką odzwierciedla filozofię projektową znaną pod nazwą KODO. Trend ten widoczny jest w liniach nadwozia, które emanują dużą dozą dynamiki i emocji. Proporcjonalna i zwarta bryła charakteryzuje się kompaktowymi wymiarami: długością 4465mm, szerokością całkowitą 2053 mm oraz wysokością 1450 mm. Duża krata wlotu powietrza wykończona chromowaną listwą, reflektory zachodzące na błotniki ze światłami jazdy dziennej LED, sporych rozmiarów zderzak przedni z subtelnie umiejscowionymi kierunkowskazami i światłami przeciwmgielnymi. Wszystko to razem tworzy przykuwający wzrok przód auta. Kształt reflektorów podkreśla sportową, dynamiczną stylistykę nadwozia. Dzięki zwiększeniu rozstawu osi do 270mm oraz cofnięciu kabiny pasażerskiej ku tyłowi uzyskano wizualne wydłużenie pokrywy silnika. Przetłoczenia poszycia bocznego, zwężające się ku tyłowi szyby boczne oraz linia dachu zwieńczona sporych rozmiarów spoilerem podkreślają dynamiczny design nadwozia. Mocno pochylona szyba pokrywy bagażnika, spoiler dachowy oraz masywny tylny zderzak ze znajdującymi się po obydwóch stronach końcówkami układu wydechowego dodają autu sportowego charakteru. Nowa trójka jest bez wątpienia od strony stylistycznej jednym z najciekawiej zaprojektowanych aut kompaktowych i stanowi znaczący krok naprzód w swojej klasie. Patrząc na jej wyraźną, szeroką i niską sylwetkę odnosi się wrażenie, że auto cały czas znajduje się w ruchu.
Wnętrze samochodu
Nowoczesna bryła najnowszej generacji Mazdy 3 kryje równie dobrze zaprojektowane wnętrze. Kabina zachowała swój nowoczesny design jednak stała się bardziej praktyczna i ergonomiczna, czym w pewien sposób przypomina wnętrza aut europejskich konkurentów. Zmiana proporcji nadwozia spowodowała, że wnętrze jest przestronne i mimo kompaktowych wymiarów pojazdu miejsca jest tam pod dostatkiem zarówno na siedzeniach przednich jak i na tylnej kanapie. Na pochwałę zasługuje wyprofilowanie foteli przednich. Siedzi się na nich wygodnie i znakomicie trzymają ciało podczas pokonywania zakrętów. W starszych japońskich konstrukcjach wadą siedzeń przednich było ich za krótkie siedzisko, czego nie spotkamy w najnowszych modelach Mazdy, co bez wątpienia należy zapisać na plus japońskiej marce. Na kanapie tylnej mogą wygodnie podróżować dwie dorosłe osoby, miejsca jest tam pod dostatkiem nawet dla pasażerów o wzroście przekraczającym 180 cm. Wnętrze utrzymane zostało w stonowanej szaro-czarnej kolorystyce. Wstawki z błyszczącego czarnego plastiku, elementy wykończeniowe w kolorze matowego aluminium i połyskującego chromu, detale imitujące karbonową powłokę oraz przeszycia czerwoną nicią dźwigni zmiany biegów, hamulca ręcznego i koła kierownicy znacznie ożywiają wnętrze i nawiązują do sportowego charakteru stylistyki zewnętrznej. Kierowca ma do dyspozycji niewielką, jednocześnie masywną, wykończoną miłą w dotyku skórą kierownicę wielofunkcyjną. Dobrze zaprojektowana deska rozdzielcza z zestawem zegarów, gdzie centralną część stanowi okrągły duży prędkościomierz, z aluminiowymi obwódkami idealnie wkomponowuje się w nowoczesny design Mazdy 3. W środkowej części kokpitu dominuje duży 7-calowy ekran systemów audio, bluetooth, nawigacji satelitarnej oraz mocno rozbudowanego komputera pokładowego z graficzną prezentacją monitora zużycia paliwa. Każdy z tych systemów kierowca może sterować za pośrednictwem przycisków, dodatkowego pokrętła poziomu głośności i okrągłego joysticka – kontrolera tak zwanego interfejsu HMI (Human Machine Interface), który umiejscowiony został na konsoli centralnej tuż przed dźwignią zmiany biegów. To rozwiązanie znacznie podnosi ergonomię, jest wygodne i łatwe w obsłudze, a korzystanie z którejkolwiek funkcji nie powinno przysporzyć nikomu żadnych trudności. Pojazdy kompaktowe to nie tylko samochody miejskie, bardzo często pełnią rolę aut rodzinnych, dlatego istotnym elementem jest ich funkcjonalność. Za tą cechę odpowiadają bagażnik oraz różnego rodzaju schowki. Ilość schowków jest typowa dla samochodów z segmentu C, zawodzi tylko jeden z nich. Na drzwiach zamiast tradycyjnej kieszeni zastosowano wnękę mieszczącą jedynie niewielką butelkę z napojem. Na objętość bagażnika nie powinniśmy narzekać jest ona na przyzwoitym poziomie i standardowo wynosi 364 litry a po złożeniu oparć kanapy tylnej wzrasta do 1250 litrów. Jakość wykończenia kabiny jak i zastosowane materiały zasługują na pochwałę. Wnętrze nowej Mazdy 3 charakteryzuje się nowoczesną, elegancką i dynamiczną stylistyką oraz funkcjonalnością, które powodują, że auto może sprawdzić się, jako pojazd miejski jak i rodzinny.
Silnik i właściwości jezdne
Zastosowane w nowej Mazdzie 3 nowoczesne technologie w konstrukcji nadwozia jak i w zawieszeniu i układzie napędowym dają możliwość prowadzenia auta z rzadko spotykaną w gronie kompaktów zwinnością i dynamiką. Do napędu testowanego auta posłużył silnik benzynowy SKYACTIV-G o pojemności skokowej 1998 ccm wyposażony w układ zasilania z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Konstruktorom udało się osiągnąć stopień sprężania o wartości 14:1, co jest jednym z najlepszych wyników, jaki dostępny jest w silnikach o zapłonie iskrowym. Jednostka charakteryzuje się maksymalną mocą 120 KM osiąganą przy 6000 obr/min i momentem 210 Nm przy 4000 obr/min. Jak na silnik, który nie posiada doładowania jest bardzo dynamiczny i zarazem elastyczny. Potrafi rozpędzić auto do prędkości 100 km/h w czasie 8,9 sekundy.
Konstruktorzy uzyskali bardzo dobre parametry omawianej jednostki napędowej poprzez zastosowanie najnowszych technologii, takich jak chociażby redukcja masy poszczególnych elementów, efektywniejsze chłodzenie oraz uzyskanie mniejszych oporów ruchu w przekładni łańcuchowej mechanizmu rozrządu. Dzięki tym rozwiązaniom cały układ napędowy Mazdy charakteryzuje się wysoką kulturą pracy, dynamiką potrafiącą zaspokoić potrzeby wielu kierowców i ekonomią, odzwierciedloną w niewielkim zapotrzebowaniu na paliwo. Napęd na przednie koła jezdne przekazywany jest za pośrednictwem 6-cio stopniowej manualnej skrzyni biegów o bardzo dobrze dobranych przełożeniach. Lżejsza i jednocześnie sztywniejsza konstrukcja nadwozia, zwiększony rozstaw osi oraz twardo zestrojone zawieszenie pozwalają w sposób stabilny poruszać się autu dając kierowcy poczucie bezpieczeństwa. Zawieszenie dobrze tłumi nierówności drogi, do kabiny nie docierają prawie żadne odgłosy jego pracy. Bardzo dobrze dobrany został poziom wspomagania precyzyjnie działającego układu kierowniczego dając poczucie pełnego panowania nad pojazdem nawet podczas pokonywania ciasnych zakrętów. Przedstawione walory, takie jak zwrotność, dynamika, zawieszenie auta oraz skutecznie działający układ hamulcowy dają kierowcy poczucie pewności prowadzenia oraz przysparzają wielu miłych doznań.
Podsumowanie
Nowa Mazda 3 to auto charakteryzujące się konstrukcją dopracowaną w każdym szczególe. Jej atuty to przede wszystkim nietuzinkowa stylistyka, ekonomiczne jednostki napędowe, świetne właściwości trakcyjne, a co za tym idzie pewność i poczucie bezpieczeństwa podczas prowadzenia auta, bogate wyposażenie standardowe oraz atrakcyjna cena. Zakup najtańszej wersji SkyGO napędzanej silnikiem benzynowym 1.5 o mocy 100KM to wydatek rzędu 64 900 złotych. Japoński kompakt to pojazd o bardzo dużym poziomie bezpieczeństwa. Fakt ten potwierdzają testy EuroNCAP, w których model uzyskał najwyższą z możliwych not – 5 gwiazdek. Mazda 3 jest samochodem, który coraz częściej widzimy na polskich drogach, co jest potwierdzeniem wzrostu sprzedaży oraz tego, że model znakomicie radzi sobie z bardzo silną konkurencją w segmencie C.
Dane techniczne testowanego samochodu:
Silnik – benzynowy
• Pojemność skokowa – 1998 ccm
• Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 88 (120) przy 6000
• Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 210 przy 4000
Osiągi
• Prędkość maksymalna (km/h) – 195
• Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 8,9
Zużycie paliwa
• Cykl miejski (l/100 km) – 6,5
• Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4,3
• Cykl mieszany (l/100 km) – 5,1
Pojemność zbiornika paliwa
• 51 litrów
Wymiary
• Długość (mm) – 4465
• Szerokość (mm) – 2053
• Wysokość (mm) – 1450
• Rozstaw osi (mm) – 2700
• Zwis przedni (mm) – 930
• Zwis tylny (mm) – 835
• Prześwit (mm) – 155
Napęd
• Przedni
Układ kierowniczy
• ze wspomaganiem,
• średnica zawracania (m) – 11,4
Koła i opony
• Wymiary opon standardowych – 205/60 R16
• Standardowe obręcze kół („) – 16
Masa
• Masa własna pojazdu gotowego do jazdy z kierowcą (kg) – 1280
• Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 1815
Pojemność bagażnika
• Standardowa pojemność bagażnika (litry) – 364
• Maksymalna pojemność bagażnika (litry) – 1250
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia SkyENERGY. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
• ABS + EBD – system dystrybucji siły hamowania
• Czujnik deszczu
• Czujnik parkowania – tył
• Czujnik zmierzchu
• Dźwignia hamulca ręcznego pokryta skórą
• Dźwignia zmiany biegów pokryta skórą
• Fotele przednie podgrzewane
• Głośniki 6 szt.
• Immobilizer
• Kierownica pokryta skóra
• Kierownica wielofunkcyjna
• Klimatyzacja automatyczna 2 strefowa
• Komputer pokładowy
• Kurtyny powietrzne boczne
• Lusterka zewnętrzne podgrzewane elektrycznie
• Lusterka zewnętrzne regulowane elektrycznie
• Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie
• Lusterko wewnętrzne ściemniane automatycznie
• Podłokietnik centralny przedni
• Poduszki powietrzne boczne przednie
• Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera
• Radioodtwarzacz CD + MP3
• Siedzenia tylne dzielone asymetrycznie
• Spoiler dachowy
• System automatycznego hamowania SCBS
• System i-stop
• System kontroli ciśnienia w oponach
• System kontroli trakcji TCS
• System monitorowania tyłu pojazdu RVM
• System multimedialny HMI
• System stabilizacji toru jazdy DSC
• System wspomagania nagłego hamowania
• System wspomagania ruszania pod górę
• Szyby przednie i tylne regulowane elektrycznie
• Szyby tylne przyciemniane
• Światła p/mgielne przednie
• Tapicerka tekstylna
• Tarcze kół aluminiowe 16″
• Tempomat
• Wspomaganie układu kierowniczego
• Wyświetlacz wielofunkcyjny 7″
• Zamek centralny zdalnie sterowany
• Zestaw głośnomówiący „Bluetooth”
• Złącze „AUX”
• Złącze „USB”
Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji SkyENERGY posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:
• Lakier metalizowany
• Reflektory Bi-ksenonowe
• Spryskiwacze reflektorów
• Światła przednie LED
• Światła tylne LED
• System nawigacji satelitarnej
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert
(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)