Lexus należący do koncernu Toyota, powstał w 1989 roku w odpowiedzi na wymagania klientów oczekujących bardziej luksusowych produktów japońskiego producenta połączonych z dotychczasową wysoką jakością. Od ponad dwudziestu lat monogram „L” zdobi prestiżowe pojazdy, które są alternatywą dla produktów ze Starego Kontynentu. Model IS jest kompaktowym sedanem będącym bezpośrednim konkurentem europejskich przedstawicieli segmentu D Premium, np.: Audi A4, BMW 3 czy Mercedesa klasy C. Limuzyna z klasycznym napędem na tylną oś oraz widlastym sześciocylindrowym silnikiem benzynowym w najbogatszej wersji wyposażenia Prestige została wyceniona na 214 200 zł.

Lexus należący do koncernu Toyota, powstał w 1989 roku w odpowiedzi na wymagania klientów oczekujących bardziej luksusowych produktów japońskiego producenta połączonych z dotychczasową wysoką jakością. Od ponad dwudziestu lat monogram „L” zdobi prestiżowe pojazdy, które są alternatywą dla produktów ze Starego Kontynentu. Model IS jest kompaktowym sedanem będącym bezpośrednim konkurentem europejskich przedstawicieli segmentu D Premium, np.: Audi A4, BMW 3 czy Mercedesa klasy C. Limuzyna z klasycznym napędem na tylną oś oraz widlastym sześciocylindrowym silnikiem benzynowym w najbogatszej wersji wyposażenia Prestige została wyceniona na 214 200 zł.


       
Wygląd zewnętrzny

Stworzona w firmie Lexus filozofia projektowania „L-finesse” w modelu IS cechuje się harmonijną sylwetką, której detale łączą w sobie sport i elegancję. Smukłe reflektory przednie z charakterystycznymi listwami świateł dziennych LED, masywny zderzak przedni oraz zdecydowanie zaakcentowane nadkola przednie powiększają optycznie przód auta. Wyraźne wypukłości na długiej pokrywie silnika zbiegają się ku trapezoidalnemu, chromowanemu wlotowi powietrza. Mocno pochylona szyba przednia, wąska linia okien i niewielka pokrywa bagażnika uwydatniają dynamiczny charakter nadwozia. Z tyłu dwie chromowane końcówki układu wydechowego oraz opony szersze niż te na przedniej osi podkreślają sportowe aspiracje modelu. Nadwozie o długości 4574 mm, szerokości 1800 mm i wysokości 1425 mm charakteryzuje się współczynnikiem oporu powietrza wynoszącym 0,27.


       
       
Wygląd wewnętrzny

Kabina została wykończona w dwóch kolorach – ecru oraz szarym. Jasna tapicerka z wysokogatunkowej skóry dobrze komponuje się elementami wykonanymi z plastiku o różnorodnej fakturze oraz twardości. Regulowane elektrycznie fotele przednie posiadają funkcje ogrzewania i wentylowania. Dodatkowo fotel kierowcy, lusterka zewnętrze oraz kierownica dysponują pamięcią ustawień (trzy położenia). Mały promień wieńca kierownicy oraz optymalne wyprofilowanie trójramiennego koła ułatwiają wygodne prowadzenie. Po zgaszeniu sinika kierownica unosi się umożliwiając łatwiejsze wyjście i ponowne zajęcie miejsca kierowcy. Podświetlane na biało zegary wykonane w technologii Opticron charakteryzują się wzorową czytelnością. Niestety wyświetlacz komputera pokładowego może prezentować jednocześnie tylko jedną informację (np. o temperaturze zewnętrznej lub zasięgu na baku) przez co użytkownik zmuszony jest do ciągłego przełączania i poszukiwania danych interesujących go w danym momencie. Na konsoli centralnej dominuje siedmiocalowy ekran dotykowy. Wyświetlacz pozwala zarządzać całym pakietem multimedialno-nawigacyjnym. Na monitorze prezentowane są informacje z nawigacji satelitarnej, telefonu, systemu audio, klimatyzacji oraz obraz z kamery cofania. Zestaw audio sygnowany przez firmę Mark Levinson składający się z 14 głośników, sześciopłytowej zmieniarki CD oraz dysku twardego o pojemności 10 GB mieszczącego ok. 2000 plików MP3 gwarantuje doznania muzyczne na najwyższym poziomie.

Cechą charakterystyczną tylnonapędowych pojazdów jest przebiegający przez środek kabiny wał napędowy. Pomiędzy przednimi fotelami udało się go ukryć pod obszernym podłokietnikiem, schowkami i miejscem na butelkę. Z tyłu niestety skutecznie utrudnia on podróż trzem osobom. Mocno wyprofilowana kanapa tylna w połączeniu z wysokim i szerokim tunelem środkowym sprawia, że z tyłu wygodnie podróżują tylko dwie osoby. Wyjazdy w pełnym pięcioosobowym składzie możliwe są raczej na bardzo krótkich dystansach. Kabina Lexusa sprawia wrażenie „szytej na miarę”. Na czterech miejscach siedzimy wygodnie i komfortowo, ale mamy wrażenie, że z każdej strony jest tylko niewielki zapas wolnej przestrzeni. Jej atutami są: wzorowe spasowanie wszystkich elementów, wysokiej jakości materiały użyte do wykończenia wnętrza oraz bardzo dobre wyciszenie kabiny.

Pasażerowie podróżujący Lexusem mogą zabrać ze sobą łącznie 398 litrów bagażu. Wadą przestrzeni bagażowej są nieregularne kształty, zaletą natomiast zawiasy pokrywy bagażnika nie wnikające do środka.

Japońska limuzyna oferowana jest w pięciu wersjach wyposażenia: Classic, F Sport, Elegance, Comfort oraz Prestige. Testowany egzemplarz w najdroższej kompletacji zawierał praktycznie wszystkie elementy oczekiwane w pojeździe za 200 tys. zł. Oprócz elektrycznego sterowania lusterkami, szybami i fotelami, na pokładzie znalazły się m.in: dwustrefowa klimatyzacja, tempomat, tapicerka skórzana, system inteligentny kluczyk oraz inteligentna karta (umożliwiające „bezkluczykowy” dostęp i uruchomienie pojazdu), czujnik świateł i deszczu, roleta tylnej szyby regulowana elektrycznie, czujniki parkowania czy bi-ksenonowe światła. O bogatym wyposażeniu standardowym świadczy również uboga lista dostępnych opcji dodatkowych na której oprócz lakieru metalizowanego znalazły się tylko: szyberdach, aktywny tempomat, system ochrony przeciwuderzeniowej PCS oraz 18-calowe aluminiowe tarcze kół.


       
       
Silnik i właściwości jezdne

Sercem japońskiego sedana jest sześciocylindrowy silnik w układzie „V” o pojemności 2.5 litra. Jednostka o mocy 208 KM i momencie obrotowym 252 Nm dzięki bezpośredniemu wtryskowi D-4 Lexus, wysokiemu ciśnieniu wtrysku oraz elektrycznie regulowanemu układowi dolotowemu o dwustopniowej geometrii (ACIS) i podwójnemu układowi zmiennych faz rozrządu Dual VVT-i zapewnia satysfakcjonujące osiągi. Przy pełnym wciśnięciu pedału przyśpieszenia po 8,5 sekundach prędkościomierz wskaże 100 km/h, a po kilkunastu kolejnych sekundach zatrzyma się na poziomie 225 km/h. Dynamiczna jazda w mieście sprawia, że 65-litrowy zbiornik paliwa wystarczy na ok. 500 km (średnie spalanie 13l/ 100km), natomiast w trasie przy spokojnej jeździe możliwe jest osiągniecie dystansu nieznacznie przekraczającego 700 km (średnie zużycie 9l/ 100km).

Silnik współpracuje z sześciostopniową skrzynią automatyczną. Przełożenia mogą być zmieniane automatycznie, sekwencyjnie za pomocą dźwigni zmiany biegów lub przy użyciu łopatek na kierownicy. Niezależnie od sposobu wyboru przełożeń, skrzynia pracuje gładko bez zbędnej zwłoki czy szarpania. Przekładnia posiada trzy tryby pracy: sportowy – PWR, standardowy – ECT oraz umożliwiający łatwiejsze ruszanie na śliskiej nawierzchni – SNOW. Ponadto dodanie układu RCRC (Road Condition Response Control) pozwala zoptymalizować pracę skrzyni. Kontroluje on stopień otwarcia przepustnicy i prędkość pojazdu ustalając czy droga wznosi się czy opada. Na zjazdach system redukuje przełożenie wykorzystując optymalnie hamowanie silnikiem, natomiast na podjazdach nie zmienia niepotrzebnie biegu na wyższy zapewniając optymalną moc.

Zawieszenie Lexusa (podwójne wahacze z przodu oraz wielowahaczowe zawieszenie z tyłu) zostało zestrojone stosunkowo twardo i bardzo dobrze współgra z dynamicznym silnikiem. Podczas szybkiej jazdy niski sedan prowadzi się stabilnie nie wykazując zbędnej „nerwowości” przy zmianie pasa lub nagłym hamowaniu.

Wszystkie modele IS wyposażone są w zintegrowany system zarządzania dynamiką pojazdu VDIM. System łączący układy stabilności, hamowania i kontroli trakcji zapewnia ich optymalne działanie. O bezpieczeństwo czynne pasażerów dbają systemy: antypoślizgowy (ABS), kontroli trakcji (TRC), rozdzielający siłę hamowania (EBD), wspomagania hamowania awaryjnego (BA), stabilizacji toru jazdy (VSC) oraz zintegrowany system zarządzania dynamiką pojazdu (VDIM). Bezpieczeństwo bierne zapewnia aż 8 poduszek powietrznych oraz pasy bezpieczeństwa z napinaczami oraz ogranicznikami siły napięcia.

Za dopłatą możemy doposażyć japoński model w system ochrony przedzderzeniowej (PCS) lub system kontroli odległości do poprzedzającego pojazdu (ACC). Pierwszy z nich za pomocą radaru wykrywa przeszkody przed pojazdem i ocenia ryzyko kolizji. W przypadku możliwości zderzenia system ostrzega kierowcę i w ostateczności sam aktywuje proces hamowania. Drugi z układów to aktywny tempomat pozwalający na zaprogramowanie prędkości podróżnej oraz minimalnej odległości od poprzedzającego pojazdu.


       
       
Podsumowanie

Nabywcy prestiżowych marek oczekują najwyższej jakości wykonania, ponadprzeciętnego komfortu oraz właściwości jezdnych niedostępnych w „budżetowych” produktach. Lexus jest w stanie sprostać tym oczekiwaniom, jednakże skuteczna walka z europejskimi rywalami wymaga powiększenia wachlarza jednostek napędowych oraz wersji nadwozia.

Dane techniczne

Silnik – benzynowy
– Pojemność skokowa – 2500 cm3
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 153 (208) przy 6400
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 252 przy 4800

Osiągi
– Przyspieszenie 0 – 100 km/h (s) – 8.5
– Prędkość maksymalna – 225 km/h

Zużycie paliwa
– Cykl miejski (l/100 km) – 11.8
– Cykl pozamiejski (l/100 km) – 6.5
– Cykl mieszany (l/100 km) – 8.4
– Emisja CO2 (g/km) – 194

Pojemność zbiornika paliwa: 65 l

Wymiary
– Długość (mm) – 4585
– Wysokość (mm) – 1425
– Szerokość (mm) – 1800
– Rozstaw osi (mm) – 2730

Napęd
– na tylną oś

Układ kierowniczy
– ze wspomaganiem

Koła i opony
– Wymiary opon standardowych –225/45 R17 przód, 245/45 R17 tył
– Standardowe obręcze kół – 17” (aluminiowe)

Masa (kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1530 – 1620
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 2045

Pojemność bagażnika: 398 l

Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Prestige. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

• 7-calowy ekran dotykowy
• Aluminiowe obręcze kół 17″, 225/45 R17 przód + 245/45 R17 tył
• Antena
• Audio Mark Levinson, 14 głośników
• Automatyczny system przewietrzania kabiny
• Boczne kurtyny powietrzne
• Centralny zamek z podwójną blokadą
• Czujniki parkowania
• Drewniane elementy wykończenia wnętrza (Pakiet Comfort)
• Dwustrefowa automatyczna klimatyzacja (przód)
• Dywaniki (4 szt.) w kolorze wykładziny podłogowej
• Elektryczna regulacja foteli przednich
• Elektryczna regulacja wysokości i wysunięcia kierownicy (Pakiet Comfort)
• Filtr przeciwpyłkowy
• Immobilizer
• Inteligentna karta
• Klimatyzacja foteli przednich
• Konstrukcja przednich siedzeń zmniejszająca urazy szyi i głowy w przypadku kolizji (WIL)
• Lampy przednie przeciwmgielne
• Lampy przednie: bi-ksenonowe ze spryskiwaczami, autopoziomowaniem i diodami (LED) do jazdy dziennej
• Lusterka boczne elektrycznie regulowane, składane i podgrzewane
• Lusterka zewnętrzne elektrycznie składane i ogrzewane
• Lusterko wewnętrzne wsteczne elektrofotochromatyczne
• Lusterko wewnętrzne wsteczne oraz lusterka zewnętrzne elektrofotochromatyczne
• Nawigacja GPS na twardym dysku z Asystentem parkowania (monitor + kamera)
• Odtwarzacz DVD na 6 płyt
• Ogrzewanie przednich siedzeń
• Pamięć ustawienia fotela kierowcy, kierownicy i lusterek (Pakiet Comfort)
• Pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikami siły napięcia foteli przednich i tylnych zew.
• Podłokietnik przedni
• Podłokietnik tylny z dodatkowym schowkiem (Pakiet Comfort)
• Podłokietnik tylny z otworem na narty do przestrzeni bagażnika
• Podświetlane nakładki progowe (Pakiet Comfort)
• Poduszki powietrzne boczne w oparciach foteli przednich (TAP)
• Poduszki powietrzne chroniąca kolana kierowcy i pasażera
• Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera (przednie)
• Przyciemniane na zielono szyby: tylna oraz tylne boczne
• Roleta szyby tylnej regulowana elektrycznie (Pakiet Comfort)
• Rozmrażacz wycieraczek szyby czołowej
• Skórzana kierownica z panelem sterującym audio oraz skórzana gałka dźwigni zmiany biegów
• Skórzana tapicerka siedzeń o podwyższonej jakości (półanilinowa)
• System „inteligentny kluczyk”
• System antykradzieżowy
• System antypoślizgowy (ABS)
• System komunikacji Bluetooth TM + wejście USB
• System oświetlenia wnętrza ułatwiający wsiadanie do pojazdu
• System rozdzielający siłę hamowania (EBD)
• System stabilizacji toru jazdy (VSC)
• System uruchamiania samochodu przyciskiem „START”
• System wspomagania hamowania awaryjnego (BA)
• Systemy kontroli trakcji (TRC)
• Szyby regulowane elektrycznie (przód + tył)
• Światła tylne oraz światła „stop” z diodami elektroluminescencyjnymi (LED)
• Tempomat
• Wspomaganie kierownicy uzależnione od prędkości jazdy (EPS)
• Wycieraczki szyby czołowej z czujnikami deszczu
• Wyłącznik dezaktywujący poduszkę powietrzną pasażera
• Wyświetlacz wielofunkcyjny
• Zaczepy do mocowania fotelika dziecięcego w systemie ISO FIX
• Zapasowe koło dojazdowe
• Zegary Optitron
• Zintegrowany system zarządzania dynamiką pojazdu (VDIM)

Wyposażenie dodatkowe:
• Lakier metalic

Test przeprowadzony w dniach 16.05 – 23.05. 2012r.
Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert
Serdecznie dziękujemy firmie Toyota Motor Poland za udostępnienie samochodu do testu.

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj