Popularność pickupów w Polsce wynika przede wszystkim z możliwości odliczenia od ich zakupu podatku VAT. Ograniczenie kosztów nabycia i eksploatacji takiego pojazdu sprawia, że samochody osobowo-użytkowe cieszą się nieustannym zainteresowaniem. Wieloletnią dominację w tym segmencie japońskiego trio (Toyoty Hilux, Nissana Navary i Mitsubishi L200) coraz częściej próbują osłabić kolejni konkurenci: Ford Ranger, Volkswagen Amarok, SsangYong Actyon oraz bohater dzisiejszego testu – Isuzu D-Max.
Popularność pickupów w Polsce wynika przede wszystkim z możliwości odliczenia od ich zakupu podatku VAT. Ograniczenie kosztów nabycia i eksploatacji takiego pojazdu sprawia, że samochody osobowo-użytkowe cieszą się nieustannym zainteresowaniem. Wieloletnią dominację w tym segmencie japońskiego trio (Toyoty Hilux, Nissana Navary i Mitsubishi L200) coraz częściej próbują osłabić kolejni konkurenci: Ford Ranger, Volkswagen Amarok, SsangYong Actyon oraz bohater dzisiejszego testu – Isuzu D-Max.
Wygląd zewnętrzny
Potężny i solidny to pierwsze określenia jakie cisną się na usta kiedy widzimy D-Maxa. Najnowszy produkt Isuzu przykuwa uwagę swoimi gabarytami. Ponad pięć metrów długości (5295 mm), wysokość 1795 mm i szerokość 1860 mm w połączeniu z rozstawem osi wynoszącym 3095 mm i niemal 2 tonami wagi (1945 kg), budzą respekt u innych użytkowników dróg. Wrażenie masywności potęguje obszerna podwójna kabina, wyraźnie zaznaczone nadkola w których osadzono 17-calowe aluminiowe tarcze kół, szerokie progi boczne i ponad półtorametrowej długości skrzynia ładunkowa. Front pojazdu tworzą skośne reflektory pomiędzy którymi osadzono chromowaną osłonę wlotu powietrza. Połyskującą warstwą chromu pokryte zostały również lusterka boczne, klamki i elementy tylnego zderzaka. Przestrzeń ładunkowa w zależności od zasobności naszego portfela może być otwarta lub zostać przykryta jedną z kilkunastu zabudów, których zakup wiąże z dodatkowym wydatkiem od 7 do 14 tys. zł. Ponadto szeroka gama dedykowanych akcesoriów daje duże możliwości personalizacji wyglądu zewnętrznego D-Maxa. Mamy do wyboru m.in. różnorodne stopnie boczne, orurowanie przedniej i tylnej części nadwozia, chromowane roll-bary skrzyni ładunkowej, nakładkę ochronną zderzaka przedniego, owiewki maski i szyb bocznych lub relingi dachowe. Możemy również zwiększyć walory użytkowe japońskiego pickupa montując akcesoryjną wciągarkę, hak holowniczy, wysuwaną platformę skrzyni ładunkowej, skrzynkę narzędziową, szyny, kratę lub siatkę przestrzeni ładunkowej oraz zestaw do transportu rowerów.
Wnętrze pojazdu
Przestrzeń pasażerska Isuzu zaskakuje równie pozytywnie jak design zewnętrzny. Wnętrze wita nas czarno-srebrnymi plastikami na desce rozdzielczej i czekoladową skórzaną tapicerką. Lista wyposażenia standardowego w testowej wersji LSX pasuje raczej dla dobrze wyposażonego modelu klasy średniej niż użytkowego pickupa. Oprócz zestawu systemów bezpieczeństwa czynnego – ABS, EBD, ESC, TCS i kompletu sześciu poduszek powietrznych na pokładzie japońskiego modelu znajdziemy kierownicę pokrytą skórą, tempomat, elektrycznie regulowane wszystkie szyby, automatyczną klimatyzację, elektryczną regulację fotela kierowcy, ogrzewanie przednich foteli czy zestaw audio z systemem Live Surround.
Klasyczny i stonowany projekt deski rozdzielczej cechuje się przejrzystością i ergonomią. Przed trójramienną kierownicą (regulowaną tylko w pionie) z przyciskami sterowania systemem audio, telefonem i tempomatem znalazły się dwa czytelne zegary z centralnie umieszczonym wyświetlaczem komputera pokładowego. Na podświetlonym na niebiesko ekranie oprócz standardowych informacji o zużyciu i poziomie paliwa, temperaturze zewnętrznej czy przebiegu dziennym prezentowany jest stopień zapełnienia filtra DPF.
Główne miejsce na konsoli centralnej zajmuje panel sterowania nawiewem i automatyczną klimatyzacją. Trzynaście przycisków zgrupowanych wokół miniaturowego wyświetlacza prezentującego aktualnie ustawioną temperaturę tworzy kształt koła. Powyżej usytuowano archaiczny ale czytelny wyświetlacz radioodtwarzacza. Za 2091 zł możemy zamienić go na kolorowy ekran stacji multimedialnej Kenwood lub za 4059 zł kupić zestaw sygnowany przez tego samego producenta zawierający nawigację. Na samym szczycie konsoli centralnej oraz przed pasażerem przedniego fotela znajdują się praktyczne zamykane schowki.
D-Max oferowany jest z trzeba wariantami kabin: pojedynczą dwuosobową, przedłużoną z drugim rzędem awaryjnych siedzisk pozwalających przewieźć na krótkich dystansach dwie dodatkowe osoby oraz kabiną podwójną gwarantującą komfortową podróż czterem, a nawet pięciu osobom. Testowy egzemplarz posiadał najbardziej przestronną przestrzeń pasażerską w której zarówno na fotelach przednich jak i na tylnej kanapie niezależnie od wzrostu podróżujących nie brakowało miejsca. Dodatkowym atutem podwójnej kabiny są mocno przyciemnione tylne szyby, które pozwalają wykorzystać drugi rząd siedzeń jako chronioną przed niepożądanymi spojrzeniami dodatkową przestrzeń bagażową.
Sam bagażnik, a w zasadzie skrzynia ładunkowa Isuzu w zależności od wyboru kabiny może mieć od 1552 do aż 2305 mm długości. Przy szerokości od 1530 do 1570 mm i wysokości od 440 do 465 mm daje nam to kubaturę (do wysokości burt) przestrzeni bagażowej od 1044 do 1682 litrów. Testowy egzemplarz wyposażony był w efektowną podnoszoną do góry pokrywę przestrzeni ładunkowej o wymiarach – długość 1552 mm, szerokość 1530 mm, wysokość 465 mm. Wadą podnoszonej pokrywy jest utrudniony dostęp do rzeczy pozostawionych na skrzyni ładunkowej przy tylnej ścianie kabiny. Niewielka szczelina jaka pozostaje z boku przy maksymalnym uniesieniu pokrywy uniemożliwia sięgnięcie po znajdujące się w głębi przestrzeni bagażowej przedmioty.
Silnik i właściwości jezdne
Pod maską pickupa z Tokio pracuje 2.5-litrowa wysokoprężna jednostka generująca moc 163 KM i moment 400 Nm. Wartości te gwarantują optymalne osiągi przy bardzo niskim zużyciu paliwa. Potężny D-Max zadowala się 9 litrami oleju napędowego na 100 km w mieście i tylko 7 litrami w trasie. Przy tej masie pojazdu i współczynniku oporu powierza znacznie wyższym niż w przypadku samochodów osobowych jest to wzorowy wynik. Z niewysilonym dieslem współpracuje sześciostopniowa manualna skrzynia biegów. Poza bardzo długimi drogami prowadzenia drążka zmiany biegów jej praca nie budzi zastrzeżeń. Zawieszenie Isuzu (z tyłu na resorach piórowych) zestrojone jest dosyć miękko. Nie jest to wada w terenie gdzie lepiej tłumione są nierówności nawierzchni, jednak na asfalcie podczas gwałtowanych zmian kierunku jazdy lub szybko pokonywanych zakrętach nadwozie nadmiernie się przechyla. Prześwit wynoszący 235 mm, dołączany napęd 4×4, 30-stopniowy kąt natarcia i o 5 stopni mniejszy kąt zejścia pozwala na bezstresowe zjechanie D-Maxem z utwardzonych dróg. Napęd na oś przednią (standardowo napędzana jest tylna) możemy dołączyć bez zatrzymywania się jadąc nie szybciej niż 100 km/h, a jeżeli to okaże się niewystarczające, tym samym pokrętłem znajdującym się na tunelu centralnym możemy po zatrzymaniu się włączyć reduktor 4L. Właściwości terenowe Isuzu są więcej niż wystarczające dla przeciętnego użytkownika i spełnią oczekiwania osób zmuszonych do poruszania się w trudnym terenie jak i tych, którzy taką jazdę traktują jako przyjemny sposób spędzania wolnego czasu.
Podsumowanie
D-Max to model oferowany na rynku od 2002 roku. Obecna druga generacja Isuzu z otwartą przestrzenią bagażową debiutowała dziewięć lat później. Japoński produkt nabrał bardziej europejskich i nowoczesnych kształtów, zwiększył swoje gabaryty, zdecydowanie poprawiła się jakość jego wykończenia, a po bliższym poznaniu okazuje się konkurencyjny na tle bardziej znanych i popularnych pickupów. Pomimo tego nadal jeszcze postrzegany jest jako samochód egzotyczny oraz niszowy i bardzo rzadko gości na polskich drogach.
Dane techniczne
Silnik – diesel
– Pojemność skokowa – 2499 cm3
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 120(163)
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 400 przy 1400-2000
Pojemność zbiornika paliwa: 76l
Wymiary
– Długość (mm) – 5295
– Wysokość (mm) – 1795
– Szerokość (mm) –1860
– Rozstaw osi (mm) – 3095
Napęd
– 4WD
Układ kierowniczy
– ze wspomaganiem
Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 255/65 R17
– Standardowe obręcze kół – 17” (aluminiowe)
Masa(kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1945
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 3000
Pojemność bagażnika: 1104 l
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia LSX. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
• Bluetooth
• Centralna klamka tylnej klapy (chromowana)
• Chromowana listwa na przedniej masce
• Chromowane progi boczne
• Chromowane wykończenie tylnego zderzaka
• Deska rozdzielcza z chromowanymi elementami
• Fotel kierowcy z elektryczną regulacją położenia
• Gniazdo 12V w schowku po stronie pasażera
• ISOFIX – kabina podwójna
• Kierownica i uchwyt dźwigni zmiany biegów skórzane
• Klimatyzacja automatyczna
• Kolumna kierownicza z regulacją kąta pochylenia
• Kontrolka zapięcia pasów bezpieczeństwa
• Kurtynowe poduszki powietrzne
• Lusterka boczne ogrzewane, sterowane elektrycznie z kierunkowskazami
• Ogrzewane fotele przednie
• Osłona miski olejowej
• Osłona skrzynki rozdzielczej
• Osłona zbiornika paliwa
• Otwieranie wlewu paliwa z wnętrza pojazdu
• Podłokietnik w tylnej kanapie
• Podnóżek kierowcy
• Popielniczka i zapalniczka
• Poszerzone błotniki
• Progi boczne
• Przedni grill chromowany
• Przedni zderzak w kolorze nadwozia
• Przednie pasy bezpieczeństwa zintegrowane z systemem SRS
• Przednie poduszki powietrzne (kierowca, pasażer)
• Przednie szyby sterowane elektrycznie
• Radio CD / mp3
• Reflektory (światła mijania i drogowe) projekcyjne
• Regulacja wysokości przednich pasów bezpieczeństwa
• Regulowana wysokość fotela kierowcy
• Regulowane zagłówki
• Schowek pasażera / zamykany na kluczyk
• Schowek w konsoli centralnej z podłokietnikiem
• Schowki w oparciach przednich foteli
• System audio sterowany z kierownicy
• System bezpieczeństwa biernego – SRS w połączeniu z poduszkami powietrznymi
• System elektronicznego rozdziału siły hamowania – EBD
• System głośników
• System kontroli trakcji – TCS
• System Live Surround
• System stabilizacji toru jazdy – ESC
• System zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania – ABS
• System zapobiegający przytrzaśnięciu palców po stronie kierowcy
• Światła do jazdy dziennej z lampami przeciwmgielnymi
• Światła przeciwmgielne przednie / tylne
• Tapicerka skórzana
• Tempomat sterowany z kierownicy
• Trzecie światło stop
• Tylna kanapa składana oraz dzielona (60/40 – siedzisko)
• Tylne siedzenia składane
• Tylne szyby sterowane elektrycznie – kabina podwójna
• Tylne światła LED
• Tylny zderzak z ochronnymi nakładkami
• Uchwyty na napoje: drzwi przednie/deska rozdzielcza/pomiędzy przednimi fotelami
• Uchwyty wewnętrzne skrzyni ładunkowej
• Wejście AUX oraz mini USB
• Wskaźniki z multifunkcyjnym wyświetlaczem centralnym
• Wspomaganie kierownicy
• Zaczep do holowania (przód)
• Zamek centralny sterowany z kluczyka
Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert
(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)