Civic to jeden z najpopularniejszych i najdłużej produkowanych modeli Hondy. Od 1973 roku powstało dziewięć generacji pojazdu, który sprzedał się na całym świecie w ponad 21 milionach egzemplarzy. W pierwszym kwartale 2013 roku oferta silnikowa japońskiego przedstawiciela segmentu C ograniczająca się dotychczas tylko do dwóch silników benzynowych została poszerzona o nowoczesną jednostkę wysokoprężną – 1.6 i-DTEC.
Civic to jeden z najpopularniejszych i najdłużej produkowanych modeli Hondy. Od 1973 roku powstało dziewięć generacji pojazdu, który sprzedał się na całym świecie w ponad 21 milionach egzemplarzy. W pierwszym kwartale 2013 roku oferta silnikowa japońskiego przedstawiciela segmentu C ograniczająca się dotychczas tylko do dwóch silników benzynowych została poszerzona o nowoczesną jednostkę wysokoprężną – 1.6 i-DTEC.
Silnik 1.6 i-DTEC jest pierwszą w Europie jednostką z serii „Earth Dreams Technology”, której głównym założeniem jest uzyskanie dobrych parametrów ekologicznych przy zachowaniu dynamicznych osiągów. Zaprojektowany na potrzeby rynku europejskiego diesel oferuje moc 120 KM, moment aż 300 Nm, zużywając przy tym tylko ok. 4 litry oleju napędowego na 100 km. Silnik ten jest świetną alternatywą dla jednostek benzynowych i atrakcyjną ofertą na tle konkurencji w segmencie modeli kompaktowych.
Najnowsza jednostka Hondy jest aż o 47 kg lżejsza od diesla 2.2L i-DTEC. Dzięki zastosowaniu m.in. otwartego bloku silnika wykonanego jako wysokociśnieniowy odlew z aluminium, lekkiego wału korbowego lub staliwnego nierdzewnego lekkiego kolektora wydechowego udało się znacznie zredukować wagę silnika. Ponadto obniżono masę tłoków i zmniejszono powierzchnię płaszczy tłokowych. Zoptymalizowano kształt płaszcza tłoka pod kątem ograniczenia hałasów i drgań oraz zastosowano pokrycie sworzni tłokowych DLC (Diamond-Like Carbon), aby ograniczyć tarcie, które w silniku zostało zmniejszone aż o 40%. Obniżeniu uległa również głośność pracy silnika, dzięki m.in separowaniu częstotliwości drgań własnych w celu uniknięcia rezonansów.
W praktyce nowy diesel Hondy łączy w sobie wysoką kulturę pracy z optymalnymi osiągami. Moc 120 KM i wysoki moment obrotowy pozwalają rozpędzić pięciodrzwiowego hatchbacka ważącego ok. 1400 kg do pierwszych 100 km/h w 10.5 sekundy i osiągnąć prędkość maksymalną 205 km/h. Jednostka okazuje się elastyczna w całym zakresie obrotów i dynamicznie reaguje na zmiany położenia pedału przyśpieszenia.
W ograniczeniu zużycia paliwa pomagają systemy „Asystent Eco” oraz „Idle Stop”. Pierwszy z nich poprzez zmianę koloru tła prędkościomierza informuje o aktualnym stylu jazdy. Niebieskie podświetlenie pojawia się podczas pracy na biegu jałowym, dynamicznym przyśpieszaniu lub hamowaniu, natomiast przy spokojnej jeździe pojawia się kolor zielony sugerujący bardziej ekonomiczny, a co za tym idzie tańszy sposób jazdy. Dodatkowo za pomocą przycisku Econ na desce rozdzielczej możemy zmienić pracę przepustnicy oraz klimatyzacji, tak aby jeszcze bardziej ograniczyć spalanie. System „Idle Stop” natomiast ogranicza zużycie benzyny oraz emisję dwutlenku węgla poprzez automatyczne wyłączanie silnika na postoju.
Przy okazji premiery nowej jednostki wysokoprężnej wprowadzono również kilka innych zmian, które wpłynęły pozytywnie na właściwości jezdne modelu. Zaprojektowano nową, lżejszą i bardziej precyzyjną sześciostopniową manualną przekładnię. Zastosowano korekty w aerodynamice nadwozia podwyższające stabilność prowadzenia – przedni deflektor z przysłoną wlotu powietrza, deflektor tylny oraz dodatkowe małe boczne spoilery. Zmniejszono przełożenie układu kierowniczego (14,5 zamiast 15,5) oraz zmieniono mocowanie przedniego wahacza, co zwiększyło stabilność kąta zbieżności kół o 24%.
Nadwozie pięciodrzwiowego Civica jest rozwinięciem futurystycznej stylistyki ósmej generacji. Profil hatchbacka ze wznoszącą się linią okien i ukrytymi klamkami drzwi tylnych nadal przypomina trzydrzwiowe coupe. Projektanci zmienili kształt reflektorów przednich oraz dodali łączącą je plastikową osłonę. Miejsce trójkątnych kloszy świateł przeciwmgielnych zajęły mniejsze, okrągłe obudowy nad którymi umieszczono listwy LEDowe ze światłami dziennymi. Z tyłu widoczne są zapożyczenia z modeli Insight oraz CRZ. Trójkątne lampy zostały połączone poziomymi światłami stopu, które pełnią również rolę spoilera. Niestety zniknęły charakterystyczne trójkątne końcówki wydechu będące atrakcyjnym sportowym akcentem. Najnowsze wcielenie kompaktowej Hondy jest o 45 mm krótsze, 5 mm szersze oraz 20 mm niższe od modelu poprzedniej generacji. Współczynnik oporu powietrza zmniejszył się o 10,8%. Poszerzono lusterka wsteczne, zmieniono położenie tylnego spoilera oraz zastosowano węższe słupki przednie, co wpłynęło na poprawę widoczności we wszystkich kierunkach.
Miejsce pracy kierowcy zostało podzielone na dwie strefy: „Information Interface” oraz „Driver Interface”. Strefa informacyjna znajdująca się na konsoli centralnej zawiera sterowanie ogrzewaniem, klimatyzacją, systemem audio i systemem nawigacji. W obszarze „Driver Interface” znajdującym się bezpośrednio przed oczami kierowcy prezentowane są informacje dotyczące m.in. prędkości pojazdu, aktualnego czasu, temperatury zewnętrznej, przebiegu dziennego, zużycia paliwa lub źródła odtwarzanego dźwięku. W hatchbacku na wysokości kierownicy, na trzech okrągłych zegarach kierowca odczyta wskazania dotyczące poziomu paliwa, temperatury oraz obrotów silnika. Pozytywny obraz wnętrza uzupełnia trójramienna kierownica z wieńcem o optymalnej grubości oraz krótka dźwignia zmiany biegów pozwalająca na szybką i precyzyjną zmianę przełożeń. Kabina japońskiego modelu niezależnie od wersji wyposażenia zapewnia wysoki komfort podróżowania zarówno na przednich, obszernych i dobrze wyprofilowanych fotelach jak i na tylnej kanapie.
Dzięki przeniesieniu zbiornika paliwa pod przednie fotele, przestrzeń bagażowa pięciodrzwiowej Hondy ma aż 477 litrów pojemności. Z pomocą systemu składania tylnej kanapy Magic Seats możemy w prosty sposób powiększyć ją do 1210 litrów.
Wprowadzenie do oferty małolitrażowego silnika wysokoprężnego podnosi atrakcyjność i konkurencyjność japońskiego modelu na rynku europejskim. Jeżeli Honda zaproponuje dobrze skalkulowaną cenę dla swojego nowoczesnego silnika, przyszłość modelu o ponad 40-letniej historii wydaje się być niezagrożona.
Dane techniczne
Silnik – diesel
– Pojemność skokowa – 1597 cm3
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 88(120) przy 4000
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 300 przy 2000
Osiągi
– Przyspieszenie 0 – 100 km/h (s) – 10,5
– Prędkość maksymalna – 203 km/h
Zużycie paliwa
– Cykl miejski (l/100 km) – 4,0
– Cykl mieszany (l/100 km) – 3,6
– Emisja CO2 (g/km) – 94
Pojemność zbiornika paliwa: 50l
Wymiary
– Długość (mm) – 4300
– Wysokość (mm) – 1590
– Szerokość (mm) – 2065
– Rozstaw osi (mm) – 2595
Napęd
– przedni
Układ kierowniczy
– ze wspomaganiem
Masa (kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1310 – 1428
Pojemność bagażnika: 477 l
Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert
(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)