Podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie w 2012 roku należąca do koncernu Renault rumuńska marka Dacia zaprezentowała swój pierwszy minivan pod nazwą Lodgy. Auto ma zapewnić stosunkowo dużą przestrzeń za możliwie najniższą cenę. Najtańszą pięciomiejscową wersję modelu napędzaną silnikiem benzynowym 1.6 84KM w kompletacji wyposażenia Access można nabyć już za kwotę niespełna 37 900 złotych.
Podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie w 2012 roku należąca do koncernu Renault rumuńska marka Dacia zaprezentowała swój pierwszy minivan pod nazwą Lodgy. Auto ma zapewnić stosunkowo dużą przestrzeń za możliwie najniższą cenę. Najtańszą pięciomiejscową wersję modelu napędzaną silnikiem benzynowym 1.6 84KM w kompletacji wyposażenia Access można nabyć już za kwotę niespełna 37 900 złotych.
Konstrukcja pojazdu oparta została na zmodernizowanej płycie podłogowej „B0 Renault-Nissan”, w której między innymi zwiększono rozstaw osi. Platforma posłużyła również do budowy pozostałych modeli marki. Konstruktorom udało się na stosunkowo niewielkiej płycie podłogowej stworzyć auto o naprawdę sporych gabarytach. Sama nazwa Lodgy, produkowanego od zeszłego roku w Tangerze w Maroku auta, ma symbolizować funkcjonalność oraz komfort podróży. Oferta sprzedaży skierowana jest raczej do mniej zamożnych klientów, którzy poszukują taniego i praktycznego auta rodzinnego. Dacia Lodgy występuje w konfiguracji 5 lub 7 osobowej. Paleta silników obejmuje dwie jednostki benzynowe 1.6 84KM i 1.2 TCe 115KM oraz dwa silniki wysokoprężne 1.5 dCi 90KM i 110KM. Zróżnicowany jest też zakres kompletacji wyposażenia; w cenniku znajdują się cztery jej wersje: Access, Ambiance, Laureate oraz Prestige. Po sukcesach rynkowych modeli Sandero, Logan oraz Daster Dacia wprowadziła do sprzedaży rodzinnego vana, którego zadaniem jest poszerzenie grona klientów.
Wygląd zewnętrzny
Design Dacii Lodgy nie porywa, trudno dopatrzeć się w nadwoziu efektownych motywów dekoracyjnych. W stylistyce można jednak doszukać się elementów wzorowanych na modelu Renault Scenic. Bryła to typowe, wysokie i długie nadwozie typu van o niewyszukanych kształtach. Bardzo duże gabaryty: długość prawie 4,5 metra i wysokość 1,7 metra sugerują, że będziemy mieli do dyspozycji bardzo obszerne wnętrze. Profil auta to duże powierzchnie bez zbędnych urozmaiceń. Dodatki w postaci relingów dachowych, czarnych, dolnych listew ochronnych drzwi oraz dużych 16-calowych aluminiowych tarcz kół wzbogacają stonowany design pojazdu. Przód pojazdu zasługuje na pochwałę. Wyróżniają go takie cechy jak zgrabnie zarysowane linie pokaźnych rozmiarów reflektorów, duża krata wlotu powietrza, wykończona efektowną szeroką listwą chromową oraz subtelnie wkomponowane światła przeciwmgielne w dolną część zderzaka przedniego. W części tylnej mamy typową dla vanów pionową pokrywę bagażnika z dużą szybą oraz lampy o ciekawym kształcie, zachodzące na poszycie boczne auta. Nowy produkt rumuńskiej marki to pojazd o niewyszukanej, ale poprawnej stylistyce, która sprawia wrażenie, że mamy do czynienia z autem solidnym bazującym na sprawdzonych rozwiązaniach koncernu Renault.
Wnętrze samochodu
Samochód produkowany jest w dwóch odmianach, jako 5 lub 7 osobowy van. Wymiary zewnętrzne Dacii Lodgy wskazują, że wnętrze jest bardzo obszerne i tak jest w rzeczywistości. Imponuje ono przestronnością i ilością miejsca w pierwszym i drugim rzędzie siedzeń. Nad głowami jest tyle przestrzeni, że z łatwością znalazłoby się tam miejsce na dodatkową półkę i konsolę podsufitową, element, który często spotykamy w małych samochodach dostawczych. Trochę gorzej sytuacja wygląda na fotelach trzeciego rzędu, na których trudno sobie wyobrazić podróżowanie osób dorosłych na długich odcinkach drogi. Już samo zajmowanie tam miejsc może przysporzyć trudności. Nie burzy to jednak pozytywnego odczucia odnośnie przestronności kabiny. Duże szyby: przednia i boczne oraz sporych rozmiarów lusterka zewnętrzne powodują, że widoczność z pozycji kierowcy jest bardzo dobra praktycznie we wszystkich kierunkach. Małe lusterko wewnętrzne sugeruje, że widoczność do tyłu będzie ograniczona, jednak zastosowanie szkła lekko powiększającego powoduje, że jest ona wystarczająco poprawna. Fotele przednie są dość miękkie i wygodne, a jedynym doskwierającym elementem jest brak odpowiedniego wyprofilowania, które mogłoby podtrzymywać ciało w chwili szybkiego pokonywania zakrętów. Stylistyka wnętrza jest prosta i stonowana kolorystycznie. Wstawki wykonane z jasnego tworzywa oraz chromowane elementy wykończeniowe znacznie ożywiają trochę posępne wnętrze. Można stwierdzić, że kabina została zaprojektowana poprawnie, a ergonomia jest na przyzwoitym poziomie. Wszystkie elementy sterowania urządzeniami, w które wyposażone zostało wnętrze są praktycznie pod ręką, a obsługa ich jest prosta i intuicyjna. Producent wykorzystał elementy już sprawdzone chociażby w samochodach marki Renault. Przykładem tego może być pilot zdalnego sterowania systemem audio i telefonem, umiejscowiony na kolumnie kierowniczej. Kierowca po zajęciu miejsca ma do dyspozycji kierownicę wykończoną skórą, za którą znajduje się tradycyjny zestaw zegarów prędkościomierza i obrotomierza z monochromatycznym wyświetlaczem dosyć prostego komputera pokładowego. W testowanym pojeździe znajdował się element wyposażenia szczególnie zwracający uwagę a mianowicie 7- calowy kolorowy i dotykowy wyświetlacz systemu multimedialnego MEDIA NAV. Obsługuje on zarówno system audio jak nawigację satelitarną, system Bluetooth oraz telefon. Ekran umiejscowiony został na czarnym błyszczącym plastiku, który otacza chromowana obwódka. Cena pojazdu sugeruje, że materiały użyte do wykończenia wnętrza nie są najwyższej jakości. Znajdziemy tam twarde plastiki, których jakość spasowania nie budzi żadnych zastrzeżeń. Lodgy to auto rodzinne i bardzo praktyczne. Funkcjonalność jego odzwierciedla duża ilość różnego rodzaju schowków oraz przestrzeń bagażowa. W wersji 7 miejscowej auto nie imponuje standardową objętością bagażnika, która wynosi zaledwie 207 litrów. Po złożeniu i wyjęciu z pojazdu foteli trzeciego rzędu wzrasta ona do 827 litrów, co jest naprawdę niezłym wynikiem w klasie. Model daje możliwość przewiezienia również ładunków o pokaźnych wymiarach, załadunek ułatwia nisko umiejscowiony próg i bardzo duży otwór bagażnika. Po złożeniu siedzeń drugiego rzędu przestrzeń ładunkowa wzrasta do objętości aż 2617 litrów. Możliwość dowolnego konfigurowania przestrzeni wnętrza pojazdu jest atutem Dacii Lodgy. Poprawnie stylistyczne oraz bardzo praktyczne wnętrze pozwala sądzić, że nowy model rumuńskiej marki może znaleźć klientów wśród osób poszukujących auta oferowanego po przystępnej cenie.
Silnik i właściwości jezdne
Pod maską testowanego pojazdu kryje się 16 zaworowy turbodoładowany silnik Renault 1.2 TCe. Jednostka opracowana została zgodnie z najnowszym trendem motoryzacyjnym znanym pod pojęciem „downsizing” co oznacza redukcję pojemności skokowej z zachowaniem parametrów i osiągów silnika o większej pojemności. Producentowi udało się uzyskać z tak niewielkiego silnika moc 115 KM osiąganą przy prędkości obrotowej 4500 obr./min. Wysokie nadwozie Dacii Lodgy posiada właściwości aerodynamiczne znacznie gorsze od przeciętnego hatchbacka, mimo to maksymalny moment obrotowy, który wynosi 190Nm pozwala rozpędzić auto do prędkości 100km/h w czasie 11,1 sekundy. Jednostka jest na tyle cicha, że we wnętrzu trudno usłyszeć odgłosy jej pracy. Pojazd przyśpiesza sprawnie i pozwala na w miarę dynamiczne poruszanie się w praktycznie każdych okolicznościach. Napęd przenoszony jest na koła przednie za pośrednictwem manualnej 5 biegowej przekładni. Skrzynia biegów działa poprawnie i precyzyjnie; jedynie czego może brakować to 6 biegu, który przydałby się podczas dalszych podróży na autostradzie czy drodze szybkiego ruchu. Gdy prowadzimy Dacię Lodgy powinniśmy pamiętać o jej wysokiej sylwetce. Podczas szybkiego pokonywania zakrętów można odczuć przechyły nadwozia, mimo to auto prowadzi się z poczuciem dużej dozy bezpieczeństwa. Układ kierowniczy działa poprawnie i reaguje natychmiast na ruchy koła kierownicy. W pojeździe zastosowany jest klasyczny układ zawieszenia, który składa się z przodu z kolumn MacPhersona a z tyłu belki skrętnej. Zawieszenie zestrojone zostało dość miękko i komfortowo. Bardzo dobrze radzi sobie na nierównościach drogi, dobrze je tłumi nie przenosząc żadnych odgłosów do wnętrza kabiny. Układ hamulcowy działa skutecznie, a nad bezpieczeństwem w testowanym aucie czuwa dodatkowo elektroniczny system kontroli trakcji ESP.
Podsumowanie
Nowy produkt rumuńskiej marki w postaci modelu Lodgy to oferta skierowana głównie dla mniej zamożnych klientów. Jest autem solidnym, dobrze wykonanym, którego głównymi atutami jest obszerna i funkcjonalna kabina. Pojazd znakomicie sprawdzi się, jako uniwersalne auto rodzinne. Oczywiście we wnętrzu nie znajdziemy materiałów z klasy premium, ale te zastosowane są dość estetyczne oraz bardzo poprawnie spasowane. Nowoczesne rozwiązania wykorzystane w konstrukcji testowanej wersji nowej Dacii takie jak silnik Renault 1.2TCe oraz system multimedialny MediaNav podnoszą zdecydowanie atrakcyjność modelu. Stosunek jakości do ceny oraz trzyletnia gwarancja pozwalają sądzić, że Dacia Lodgy może cieszyć się dużym zainteresowaniem wśród potencjalnych klientów.
Dane techniczne:
Silnik – benzynowy
– Pojemność skokowa (cm3) – 1198
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 85 (115) przy 4500
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 190 przy 2000
Osiągi
– Prędkość maksymalna (km/h) – 179
– Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 11,1
Zużycie paliwa
– Cykl miejski (l/100 km) – 7,5
– Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4,9
– Cykl mieszany (l/100 km) – 6,0
– Emisja CO2 (g/km) – 135
Pojemność zbiornika paliwa
– 50 litrów
Wymiary
– Długość (mm) – 4498
– Szerokość (mm) – 1751
– Wysokość (mm) – 1682
– Rozstaw osi (mm) – 2810
– Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1492
– Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1478
– Zwis przedni (mm) – 822
– Zwis tylny (mm) – 866
– Prześwit (mm) – 120
Napęd
– Przedni
Układ kierowniczy
– ze wspomaganiem
Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 205/55 R16
– Standardowe obręcze kół („) – 16
Masa
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1192
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 1818
Pojemność bagażnika
– Standardowa dla wersji 7 osobowej (litry) – 207
– Standardowa dla wersji 5 osobowej (litry) – 827
– Maksymalna (litry) – 2617
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Prestige. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
– ABS + system wspomagania nagłego hamowania
– Czujnik parkowania -tył
– Gniazdo 12V
– Kierownica i dźwignia zmiany biegów pokryte skórą
– Klimatyzacja
– Komputer pokładowy
– Konsola centralna
– Listwy boczne
– Immobilizer
– Lusterka zewnętrzne podgrzewane elektrycznie
– Lusterka zewnętrzne regulowane elektrycznie
– Mocowanie fotelika dziecięcego ISOFIX na tylnym siedzeniu
– Napinacze pasów bezpieczeństwa
– Ogranicznik prędkości
– Oparcie siedzeń II rzędu składane asymetrycznie
– Oświetlenie przestrzeni bagażowej
– Pakiet dla palących
– Pakiet ESP
– Pakiet Komfort
– Pakiet MEDIA NAV
– Poduszka powietrzna kierowcy
– Poduszka powietrzna pasażera
– Poduszki powietrzne boczne
– Relingi dachowe
– Siatka mocująca bagaż
– Sygnalizacja niezapiętych pasów przednich
– Szyba tylna ogrzewana
– Szyby przednie regulowane elektrycznie
– Szyby tylne regulowane elektrycznie
– Tarcze kół aluminiowe 16″
– Wspomaganie układu kierowniczego
– Wycieraczka szyby tylnej ze spryskiwaczem
– Wykończenie wnętrza elementami chromowanymi
– Zamek centralny zdalnie sterowany
– Zasłona części bagażowej
– Zderzaki dwukolorowe
– Zestaw naprawy opon
Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Prestige posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:
– Lakier metalizowany
– Pakiet Dacia Plug & Radio
– Sterowanie radia pilotem
– System Bluetooth
– Światła p/mgielne przednie
– Złącze „USB”
– Złącze „AUX”
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert
(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)