Testowany pojazd to druga generacja produkowanego przez francuską markę kompaktowego modelu C4. Oficjalnie po raz pierwszy zaprezentowany został na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Paryżu na początku października 2010 roku. Cele, jakie przyświecały konstruktorom przy tworzeniu nowego modelu C4 to stworzenie pojazdu dającego większe możliwości wszechstronnego, jednocześnie ekonomicznego użytkowania przy zachowaniu bezpiecznej solidnej konstrukcji.
Testowany pojazd to druga generacja produkowanego przez francuską markę kompaktowego modelu C4. Oficjalnie po raz pierwszy zaprezentowany został na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Paryżu na początku października 2010 roku. Cele, jakie przyświecały konstruktorom przy tworzeniu nowego modelu C4 to stworzenie pojazdu dającego większe możliwości wszechstronnego, jednocześnie ekonomicznego użytkowania przy zachowaniu bezpiecznej solidnej konstrukcji. Zaprojektowany został w centrum stylistycznym PSA Peugeot Citroen.
Budowa oparta została na zmodernizowanej płycie podłogowej poprzednika. Dzięki zastosowanym modyfikacjom udało się powiększyć nadwozie przy jednoczesnym zmniejszeniu masy całkowitej pojazdu. Nowy Citroen C4 to auto o wysokim poziomie bezpieczeństwa, które jeszcze przed swoją oficjalną premierą otrzymało najlepszą ocenę ze wszystkich kompaktowych aut klasy średniej i zdobyło 5 gwiazdek we wszystkich kategoriach systemu Euro NCAP. Do nowych rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo należy dostępny za dopłatą tak zwany „Pakiet Bezpieczeństwo” obejmujący między innymi system kontroli martwego pola opierający się na sygnałach z czterech ultradźwiękowych czujników. Nadzoruje on przestrzeń nie objętą lusterkami zewnętrznymi. W sprzedaży model oferowany jest w trzech zakresach kompletacji wyposażenia: Atraction, Seduktion oraz Exclusive. Najtańsza wersja modelu C4 Atraction wyposażona w silnik benzynowy 1.4 VTi o mocy 95 KM dostępna jest za kwotę 57900 złotych.
Wygląd zewnętrzny
Citroen wprowadzając na rynek nowy model zdecydował, że będzie on początkowo oferowany jedynie jako 5 drzwiowy hatchback, co jest wynikiem niewielkiego zainteresowania klientów wersją 3 drzwiową jego poprzednika. Obok nowego C4 nie można przejść obojętnie. Jego styl jest wyrazisty i sprawia wrażenie mocnego oraz stabilnego. Odczucie to zawdzięcza wyważonym proporcjom nadwozia. Długość nadwozia wynosi 4,33 m, szerokość 1,79 przy wysokoći1,49 m. Wymiary modelu spełniają wymogi samochodu kompaktowego, a jednocześnie powodują, że auto może pochwalić się bardzo przestronnym wnętrzem. Modele francuskiej marki do tej pory bardzo często zaskakiwały innowacyjnym wyglądem. Model C4 bardziej przypomina klasyczny, rodzinny i przestronny kompakt. Przedni masywny zderzak, linie boczne, wyraźnie pochylone tylne szyby boczne oraz tylny dachowy spoiler dodają pojazdowi sportowego, dynamicznego charakteru. Styl auta podkreślają takie elementy jak pokrywa silnika o zaokrąglonym kształcie na bocznych krawędziach, wydłużone reflektory przednie zachodzące na błotniki oraz osłona chłodnicy z chromowanymi listwami tworzącymi logo producenta. Pokrywa bagażnika o łagodnych liniach wraz z chromowanym logiem marki i nowoczesny kształt lamp tylnych nadają nadwoziu prestiżowego charakteru. Jakość połączeń elementów karoserii i wykończenia elementów zewnętrznych, zastosowane chromowane akcenty uzupełnione tarczami kół ze stopów lekkich dodają sylwetce nieco elegancji i powodują, że pojazd wyróżnia się na drodze. Model w porównaniu z poprzednią wersją daje wrażenie auta nowocześniejszego i ponadczasowego.
Wnętrze samochodu
We wnętrzu pojazdu dominują nowoczesne i innowacyjne rozwiązania technologiczne z których słynie marka. Wrażenie nieograniczonej przestrzeni wnętrza uzyskano dzięki zastosowaniu koncepcji Visiodrive znanej z innych modeli marki to znaczy szyby czołowej zachodzącej na dach pojazdu oraz za dopłatą dużego panoramicznego szklanego dachu. Rozwiązanie to rozjaśnia wnętrze oraz znacznie powiększa pole widzenia. O fotelach przednich można powiedzieć, że jazda w nich na długich dystansach to naprawdę przyjemność. Zakres ich regulacji i kolumny kierowniczej pozwala optymalnie dopasować pozycję kierowcy. Odpowiednio wyprofilowane oparcia powodują, że charakteryzują się one bardzo dobrym trzymaniem na boki. Komfort osób podróżujących na siedzeniach przednich podnosi podgrzewanie oraz spotykana w samochodach wyższej klasy funkcja masażu odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Inaczej wygląda sytuacja na tylnej kanapie, miejsca na głowę i nogi nie jest zbyt wiele, osoby dość wysokie podczas jazdy mogą odczuwać pewien dyskomfort. Fotele przednie jak i siedzenia tylne pokryte zostały wysokiej jakości materiałowo-skórzaną tapicerką. Deska rozdzielcza wykonana została z miękkiego i przyjemnego w dotyku ciemnego tworzywa. Bardzo dobrze prezentuję się zestaw okrągłych cyfrowych zegarów, który posiada możliwość doboru koloru podświetlenia. W nowym modelu zrezygnowano z nietypowej kierownicy z nieruchomym rdzeniem na rzecz bardzo estetycznie wykonanej tradycyjnej wielofunkcyjnej kierownicy pokrytej miękką skórą. W środkowej części deski rozdzielczej usytuowany został duży czytelny, kolorowy wyświetlacz systemu audio, Bluetooth oraz systemu nawigacji satelitarnej. Poniżej znajduje się bardzo łatwy w obsłudze panel sterowania zestawu audio i komputera pokładowego. W części środkowej konsoli umiejscowione zostały podświetlane pokrętła i przyciski układu dwustrefowej automatycznej klimatyzacji. Bardzo przydatnym elementem wyposażenia może być ukryte w schowku w podłokietniku przednim gniazdo 230V. Model C4 dysponuje przestronnym jak na swoją klasę bagażnikiem o minimalnej pojemności 380 litrów. Zaletą jego jest regularny kształt i niski próg załadunkowy. Dzięki możliwości składania siedzeń tylnych w stosunku 40/60 możemy dowolnie konfigurować przestrzeń bagażową. Pojemność maksymalną jaką możemy uzyskać to 1183 litry po całkowitym złożeniu tylnej kanapy. Plastikowe elementy imitujące karbon i aluminium ożywiają stonowaną kolorystykę wnętrza przez co staje się ono nowoczesne i nieszablonowe.
Silnik i właściwości jezdne
W Citroenie C4 do napędu wykorzystywana jest gama ekologicznych silników, które spełniają normę emisji spalin Euro V: 4 silniki wysokoprężne HDi (HDi 90 FAP, HDi 110 FAP, e-HDi 110 FAP i HDi 150 FAP) oraz 3 benzynowe (VTi 95, VTi 120 i THP 155). Z silnika wysokoprężnego HDi 150 FAP w jaki wyposażony był testowany pojazd, moc na koła jezdne przekazywana jest za pośrednictwem manualnej 6-przełożeniowej skrzyni biegów. Jednostka ta o pojemności 1997 cm3 osiąga maksymalną moc 150KM przy 3750obr/min i charakteryzuje się maksymalnym momentem 340Nm przy 2000 obr/min. Silnik jest bardzo dynamiczny a jednocześnie bardzo ekonomiczny. Zawdzięcza to między innymi dobrze dobranym przełożeniom skrzyni biegów. Rozpędza auto do prędkości 100 km/h w czasie 8,6 sekundy. Średnie zapotrzebowanie na paliwo w ruchu miejskim wynosi około 6,5 litra oleju napędowego na 100 km. Citroen C4 na drodze zachowuje się stabilnie. Jego właściwości jezdne sprawiają, że samochód daje kierowcy dużą przyjemność z jazdy przy zachowaniu maksymalnego bezpieczeństwa i wysokiego komfortu. Zawieszenie przednie to kolumny McPherson z trójkątnymi wahaczami, zaś tylne to oś odkształcalna z wahaczami wleczonymi. Jest ono miękkie i komfortowe, bardzo dobrze tłumi nierówności drogi, osoby jadące C4 mają wrażenie poruszania się samochodem z wyższego segmentu. Układ kierowniczy wspomagany elektrycznie pozwala na precyzyjne i bezpieczne wykonywanie manewrów.
Podsumowanie
Jest to samochód bezpieczny. Już w podstawowej wersji posiada pakiet poduszek powietrznych obejmujący poduszki czołowe, boczne oraz kurtynowe. W wyposażeniu standardowym znajduje się również system ABS uzupełniony systemem wspomagającym gwałtowne hamowanie BAS oraz elektronicznym układem rozdziału siły hamowania EBD. Oferta francuskiego producenta w postaci kompaktowego C4 skierowana jest głównie do osób ceniących komfort, wszechstronność oraz jakość wykończenia. Cechy przemawiające za nowym Citroenem to też atrakcyjny solidny wygląd, dynamiczny, zrywny i jednocześnie ekonomiczny silnik. Za sprawą wspomnianych zalet model może w niedługim czasie stać się liderem na rynku wśród samochodów typu hatchback. Testowany pojazd wyposażony w silnik 2.0 HDi 150KM w wersji Exclusive z uwzględnieniem wyposażenia dodatkowego to wydatek rzędu 104 000 złotych.
Dane techniczne testowanego samochodu:
Silnik – wysokoprężny (diesel)
– Pojemność skokowa – 1997 ccm
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 110 (150) przy 3750
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 340 przy 2000
– Rodzaj zasilania – Common Rail
Osiągi
– Prędkość maksymalna (km/h) –207
– Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 8,6”
Zużycie paliwa
– Cykl miejski (l/100 km) – 6,5
– Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4,0
– Cykl mieszany (l/100 km) – 4,9
– Emisja CO¬2 (g/km) – 127
Pojemność zbiornika paliwa:
– 60 litrów
Wymiary:
– Długość (mm) – 4329
– Szerokość (mm) – 1789
– Wysokość (mm) – 1502
– Rozstaw osi (mm) – 2608
– Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1522
– Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1515
Napęd:
– Przedni
Układ kierowniczy:
– ze wspomaganiem
– średnica zawracania (m) – 11,46
Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 205/55 R16
– Standardowe obręcze kół („) – 16
Masa (kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1426
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 1885
Pojemność bagażnika:
– Minimalna (litry) – 380
– Maksymalna (litry) – 1183
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Exclusive. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
– ABS + EBD + system wspomagania nagłego hamowania
– Czujnik parkowania -przód
– Czujnik parkowania – tył
– Dywaniki
– Fotel kierowcy z funkcją masażu
– Fotel kierowcy z regulacją odcinka lędźwiowego elektryczną
– Fotel pasażera z funkcją masażu
– Fotel pasażera z regulacją odcinka lędźwiowego elektryczną
– Fotel pasażera z regulacją wysokości
– Głośniki 6 szt.
– Gniazdo 12V
– Gniazdo 230V
– Hamulec postojowy elektryczny
– Kierownica pokryta skórą
– Klimatyzacja automatyczna 2 strefowa
– Kolumna kierownicy regulowana
– Komputer pokładowy
– Kurtyny powietrzne boczne
– Listwy wykończeniowe szyb bocznych srebrne
– Lusterka zewnętrzne podgrzewane elektrycznie
– Lusterka zewnętrzne regulowane elektrycznie
– Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie
– Lusterko wewnętrzne ściemniane automatycznie
– Oparcie siedzeń tylnych składane
– Podłokietnik centralny przedni
– Podłokietnik tylny z wnęką na narty
– Poduszka powietrzna kierowcy
– Poduszka powietrzna pasażera z możliwością odłączenia
– Poduszki powietrzne boczne
– Przygotowanie do montażu radia
– Radioodtwarzacz CD i MP3 ze sterowaniem przy kierownicy
– Siedzenia tylne dzielone asymetrycznie
– System ESP + ASR + TCS +wspomaganie ruszania na wzniesieniu
– Szyby przednie regulowane elektrycznie
– Szyby tylne przyciemniane
– Szyby tylne regulowane elektrycznie
– Światła mijania włączane automatycznie
– Światła p/mgielne przednie z doświetlaniem łuków
– Tarcze kół aluminiowe 16″
– Tempomat z ogranicznikiem prędkości
– Wspomaganie układu kierowniczego zmienne
– Wycieraczka z czujnikiem deszczu
– Wykończenie zewnętrzne elementami chromowanymi
– Zamek centralny zdalnie sterowany
– Zderzaki w kolorze nadwozia
Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Exclusive posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:
– Audio System Hi-Fi Denon
– Dach panoramiczny
– Fotele przednie podgrzewane
– Reflektory ksenonowe
– System kontroli ciśnienia w oponach
– System BLIS – układ monitorowania „martwych pól” luster
– System nawigacji satelitarnej „My Way”
– Tarcze kół aluminiowe 17”
Test przeprowadzony w dniach 2 – 9 marca 2012r.
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert
Serdecznie dziękujemy firmie Citroen Polska Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.
(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)