Superb to jedna z ciekawszych propozycji czeskiego koncernu Skoda. Olbrzymia przestrzeń we wnętrzu jest największym atutem tego auta, choć w prezentowanym dziś egzemplarzu dodatkowym plusem jest jeden z lepszych silników benzynowych dostępnych w tym modelu, czyli 1,8 TSI o mocy 160 KM. Zapraszam do lektury.
Superb to jedna z ciekawszych propozycji czeskiego koncernu Skoda. Olbrzymia przestrzeń we wnętrzu jest największym atutem tego auta, choć w prezentowanym dziś egzemplarzu dodatkowym plusem jest jeden z lepszych silników benzynowych dostępnych w tym modelu, czyli 1,8 TSI o mocy 160 KM. Zapraszam do lektury.
Historia sięga II wojny światowej
Już przed II wojną światową (w latach 1934-49r.) w czeskim Mlada Boleslav był produkowany samochód o nazwie Skoda 640 Superb, który można uznać za protoplastę obecnie dostępnego w salonach modelu. Dopiero w 2001 roku Skoda postanowiła wskrzesić nazwę wypuszczając na rynek auto klasy średniej zbudowane na przedłużonej płycie Volkswagena Passata 5 generacji. Po 7 latach zastąpiono Superba II generacją, czyli do dziś produkowanym modelem. Auto dostępne jest jako 5 drzwiowy liftback i kombi.
Reprezentacyjne kombi
Przód to nietypowych kształtów lampy, które łączy dość duża chromowana atrapa silnika z logiem marki. Płynna i dynamiczna linia boczna ukazuje typowe kombi, które zostało „obute&” w 17 calowe alufelgi z oponami 225/45. patrząc na Superba z tyłu widzimy ogromnych rozmiarów elektrycznie otwieraną i zamykaną klapę bagażnika, otoczoną opływowymi lampami i o ładnym wyglądzie.
To się nazywa przestrzeń
Zacznę nietypowo. Wnętrze Skody Superb to naprawdę rzadko spotykana w tej klasie (i nie tylko) przestrzeń, jaką pasażerowie maja do wykorzystania. Miejsca nad głowami czy na nogi nikomu nie zabraknie i zgrzeszy ten kto powie, że w Superbie jest ciasno! Mało które auto pozwala na założenie nogi na nogę przy odsuniętych maksymalnie przednich fotelach! A fotele są obszerne i posiadają bardzo dobre wyprofilowane siedziska z niezłym trzymaniem bocznym. Z tyłu wygodnie i komfortowo zasiądzie trójka dorosłych osób, dla których przygotowano dużą kanapę z lekkim wyprofilowaniem dwóch miejsc.
W tym aucie każdy poczuje się jak w samochodzie z klasy wyższej, niż w rzeczywistości.
Przyjrzyjmy się teraz desce rozdzielczej, która jest typowo „skodowska”. Zegary umieszczone są w oddzielnych i wyłupiastych tubach, które rozdziela wyświetlacz komputera pokładowego komunikujący się z nami w języku polskim.
Konsola środkowa składa się z niewielkiego wyświetlacza dotykowego obsługującego radio oraz system czujników wspomagających parkowanie. Niżej znajdują się przyciski i pokrętła do intuicyjnej obsługi dwustrefowej, automatycznej klimatyzacji.
Po otwarciu dużych rozmiarów klapy naszym oczom ukazuję się aż 633 litrowa przestrzeń bagażowa, którą w dowolny sposób można zagospodarować dzięki całkowicie płaskiej podłodze. Jednym ruchem ręki możemy złożyć tylną kanapę i powiększyć go do 1865 litrów!
Jakość wykonania wnętrza nie zmienia się od kilku lat i uwierzcie mi, nie mam do niej żadnych uwag. Materiałowa tapicerka, podobnie jak plastiki, jest rewelacyjnej jakości.
Najlepsza propozycja
Pod maską prezentowanej Skody znajduje się benzynowa, turbodoładowana jednostka napędowa o pojemności 1,8 litra. Silnik ten dysponuje 160 końmi mechanicznymi, które dość żwawo i bez sprzeciwu pozwalają rozpędzić tą ogromną bryłę nadwozia w 8,6 sekund do pierwszych 100 km/h.
Napęd przekazywany jest na przednie koła przy pomocy manualnej skrzyni biegów o sześciu przełożeniach. Wszystkie biegi wędrują na wytyczone miejsce bez kłopotów, a długości poszczególnych przełożeń są najbardziej optymalne i odpowiednie dla tej jednostki.
Moment obrotowy, wynoszący 250 Nm i dostępny od 1500 do 4500 obr./min, gwarantuje bardzo dobrą elastyczność. Warto jedynie pamiętać, żeby dobrać bieg tak, aby silnik pracował w tym zakresie prędkości obrotowej.
Układ kierowniczy jest precyzyjny, a polecenia wydane za pośrednictwem kierownicy wykonywane są bez zbędnych opóźnień, co gwarantuje pewność i bezpieczne podróżowanie autem.
Zawieszenie zestrojono kompromisowo. Dzięki temu auto prowadzi się nie tylko pewnie i bezpiecznie, ale zapewnia wysoki komfort podróżowania. Amortyzatory bardzo dobrze tłumią i wychwytują wszelkie nierówności i doły, dając pasażerom komfort podróży.
Zależy od nas
Silnik Skody charakteryzuje się tym, że potrafi spalić niewiele, ale podczas dynamiczniejszej jazdy może również zużywać sporo benzyny bezołowiowej. W mieście spalanie wynosi 11 litrów, natomiast w trasie spada do 8,3 l. Podczas całego testu średnie zużycie wyniosło 9,6 litrów na każde 100 kilometrów i to przy dość dynamicznym traktowaniu prawego pedału.
Bez sprzecznie godna polecenia
Dzięki uniwersalnemu nadwoziu każdy z nas znajdzie w tym aucie coś dla Siebie. Pasażerowie docenią przestronność i olbrzymi bagażnik natomiast kierowca rewelacyjny benzynowy silnik, który daje bardzo dużo możliwości, mimo mocy nie przekraczającej 200 koni mechanicznych. Moim zdaniem warto zainwestować w tak skonfigurowany model.
Plusy
Przestronność wnętrza
Dynamiczny silnik
Ogromny bagażnik
Układ kierowniczy
Minusy
Że nie posiadam tego auta
Dane techniczne:
Pojemność silnika: 1798 ccm benzyna (turbo)
Moc: 160 KM przy 4500-6200 obr./min
Moment obr.: 250 Nm przy 1500-4500 obr./min
Skrzynia biegów: 6 biegowa, manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 8,6 sek.
Vmaks: 218 km/h
Zużycie paliwa: 9,5/6,0/7,3 (11,0/8,3/9,6 w teście) (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 60 litrów
Teoretyczny zasięg: 625 kilometrów
Wymiary: 4838/1817/1510 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1533 kg
Ładowność: 563 kg
Pojemność bagażnika: 633/(1865) l (po rozłożeniu siedzeń)
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2 : 171 g/km
Gwarancja mechaniczna: 2 lata
Okresy międzyprzeglądowe co: według wskazań komputera
Opony: 225/45 R17
Wyposażenie: wersja Ambition
Cena: 125 060 zł (wersja testowana)
AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik – www.autotesty.com.pl