IAB opublikował wyniki przeprowadzonego przez PriceWaterhouseCoopers badania IAB AdEx dotyczącego kondycji polskiej reklamy internetowej. Badanie dotyczy I kwartału 2010 i wykazało 17,5% wzrost jej wartości w porównaniu do analogicznego okresu roku 2009. Oznacza to, że łączne wydatki na reklamę w polskim internecie wyniosły w 1Q 2010 371,5 mln zł. Na reklamę w wyszukiwarkach przypadło z tego 27,7%, a więc 103 mln zł.
IAB opublikował wyniki przeprowadzonego przez PriceWaterhouseCoopers badania IAB AdEx dotyczącego kondycji polskiej reklamy internetowej. Badanie dotyczy I kwartału 2010 i wykazało 17,5% wzrost jej wartości w porównaniu do analogicznego okresu roku 2009. Oznacza to, że łączne wydatki na reklamę w polskim internecie wyniosły w 1Q 2010 371,5 mln zł. Na reklamę w wyszukiwarkach przypadło z tego 27,7%, a więc 103 mln zł.
Polscy reklamodawcy wciąż najwięcej wydają na reklamę graficzną. Łączne na nią wydatki sięgnęły blisko 47% całego tortu wydatków (ok. 171 mln złotych).
Drugim największym segmentem wydatków są wydatki na reklamę w wyszukiwarkach, na którą wydano blisko 28% środków. Warto jednak pamiętać, że kwota ta nie uwzględnia ani wydatków na SEO, ani – prawdopodobnie – kosztów zarządzania kampaniami PPC, odsetek ten jest zatem w rzeczywistości wyraźnie większy. W raporcie składają się na nią niemal wyłącznie koszty kliknięć w programie Google AdWords. Na tej podstawie można ostrożnie szacować, że przychody Google z polskiego rynku wyniosą za cały 2010 rok przeszło 400 mln złotych.
Dlaczego przychody Google z polskich AdWords trzeba szacować, zamiast spojrzeć po prostu w sprawozdanie Google Polska składane w Krajowym Rejestrze Sądowym? Przychody od polskich reklamodawców AdWords trafiają bowiem bezpośrednio do Google Ireland, a polskie biuro Google nie widzi ich na oczy.
Wracając do raportu, utrzymują się widoczne od kilku lat tendencje w wydatkach na poszczególne rodzaje reklamy. Coraz mniej wydajemy na reklamę display (w 2008=52%, rok później=50%, teraz=47%), a coraz więcej na SEM (2008=23%, 2009=26%, dzisiaj=28%).
Kolejne miejsce w wydatkach zajmuje e-mail marketing, który pochłania 6,7% wydatków, co daje 25 mln złotych. Reklama wideo zanotowałą ponad 3-krotny wzrost w stosunku do Q1 2009, z 0,5% na 1,5% całości wydatków, w całym 2009 był to 1%. Reklama efektywnościowa uzyskała 10,2% notując nieznaczny spadek z 11,0% na 10,2%. W całym 2009 było 11,8%. Po raz pierwszy badany udział reklamy behawioralnej wyniósł 0,8%.
W 1Q 2010 najwięcej wydano na reklamę firm z branży finansowej (13%), telekomunikacyjnej 10%, motoryzacyjnej (9%). Po 5% wydały takie branże jak handel, komputery i audio-video, produkty multimedialne i książki, czas wolny oraz żywność.
Badanie IAB AdEx, zlecone przez Interactive Advertising Bureau, a wykonane przez firmę audytorską PriceWaterhouseCoopers powstało na podstawie danych zebranych od 32 uczestników rynku internetowego.
Maciej Janas
Zobacz także:
– Nowa wersja Bing Webmaster Tools
– Kontekstowe sprawdzanie pisowni w Sugestiach Google
– Google wchodzi na rynek Social Games – Google Games