Samochody łączące w sobie atuty pojazdów osobowych i terenowych cieszą się w Polsce niesłabnącą popularnością. Segment SUVów jest obecnie najszybciej rozwijającym się sektorem rynku motoryzacyjnego, a paleta tych uniwersalnych modeli z roku na rok staje się coraz szersza. Producenci prześcigają się w oferowaniu nowych atrakcyjnych konstrukcji, innowacyjnych rozwiązań i nowoczesnych technologii, które mają za zadanie zdetronizować konkurencję lub wypełnić niezagospodarowaną niszę. Najnowszą propozycją w segmencie samochodów terenowo-osobowych jest produkt spod znaku trzech diamentów – Mitsubishi Outlander PHEV.
Samochody łączące w sobie atuty pojazdów osobowych i terenowych cieszą się w Polsce niesłabnącą popularnością. Segment SUVów jest obecnie najszybciej rozwijającym się sektorem rynku motoryzacyjnego, a paleta tych uniwersalnych modeli z roku na rok staje się coraz szersza. Producenci prześcigają się w oferowaniu nowych atrakcyjnych konstrukcji, innowacyjnych rozwiązań i nowoczesnych technologii, które mają za zadanie zdetronizować konkurencję lub wypełnić niezagospodarowaną niszę. Najnowszą propozycją w segmencie samochodów terenowo-osobowych jest produkt spod znaku trzech diamentów – Mitsubishi Outlander PHEV.
Japońska hybryda jest pierwszym SUVem ze stałym elektrycznym napędem 4WD i generatorem prądu. Outlander Plug-in Hybrid Electric Vehicle oferuje funkcjonalność typowego SUVa w połączeniu ze znacznie niższymi kosztami eksploatacji. Dzięki kilku różnorodnym sposobom ładowania akumulatorów i trzem trybom jazdy średnie zużycie paliwa oscyluje w granicach 2 litrów na każde przejechane 100 km.
Najnowszy model Mitsubishi napędzany jest za pomocą dwóch silników elektrycznych oraz dwulitrowej jednostki spalinowej. Przy obu osiach znajdują się silniki elektryczne z których każdy generuje moc 82 KM i moment obrotowy 137 Nm. Dodatkowe 121 KM i 190 Nm oferuje silnik spalinowy. Elektryczno-benzynowe trio umożliwia rozpędzenie ważącego 1810 kg Outlandera (o 320 kg cięższego od wersji z silnikiem spalinowym) do pierwszych 100 km/h w 11 sekund i osiągnięcie prędkości maksymalnej 170 km/h. Oryginalnym zespołem napędowym zarządza system operacyjny PHEV OS, który zbiera informacje od wszystkich kluczowych elementów układu napędowego i automatycznie aktywuje jeden z trzech trybów jazdy: EV, szeregowy lub równoległy. W trybie EV możemy pokonać do 52 kilometrów z prędkością ograniczoną do 120 km/h korzystając wyłącznie z siników elektrycznych. W wariancie szeregowym analogicznie jak w trybie EV rozpoczynamy jazdę korzystając z dwóch silników elektrycznych, a silnik spalinowy włączany jest przy nagłym zapotrzebowaniu na moc (powyżej 60 kW) lub przy prędkościach przekraczających 120 km/h. Jednostka benzynowa uruchamiana jest automatycznie, aby napędzić generator i dostarczyć dodatkową energię do akumulatora. W trybie równoległym pojazd napędzany jest przez silnik benzynowy, który wspomagany jest przez oba silniki elektryczne. Wariant ten wykorzystywany jest przy ciągłym i dużym zapotrzebowaniu na moc.
SUV z Kraju Kwitnącej Wiśni oferuje aż pięć sposobów ładowania akumulatorów. W wariancie automatycznego ładowania w czasie jazdy w trybie szeregowym automatycznie uruchamiany silnik spalinowy napędza generator prądu ładujący akumulator. W trybie automatycznego ładowania w trybie równoległym jednostka benzynowa napędza jednocześnie koła i generator. Kierowca może również aktywować proces ładowania akumulatora za pomocą przycisku Charge – w tym trybie zarówno podczas jazdy jak i na postoju za pomocą silnika spalinowego możemy naładować akumulator do 80% pojemności. Alternatywą dla ładowania akumulatora za pomocą silnika spalinowego jest ładowanie z gniazda 230V, które trwa 5 godzin lub specjalnego terminala, który w 30 minut ładuje akumulator do 80% pojemności. Doładowanie akumulatorów następuje również podczas hamowania regeneracyjnego. Po zdjęciu nogi z gazu lub rozpoczęciu hamowania odzyskiwana energia trafia do akumulatora.
Hybrydowy Mitsubishi oprócz szeregu nowatorskich rozwiązań charakteryzuje się również znacznie niższym poziomem hałasu wewnątrz kabiny, inną charakterystyką zawieszenia, mniejszym o 14 litrów bagażnikiem i podniesioną o 45 mm kanapą tylną.
Outlander PHEV oferowany jest w trzech kompletacjach wyposażenia. Bazowa Intense + wyceniona została na 176 990 zł, bogatsza Intense Navi to wydatek 190 990 zł, a nabywca topowej wersji Intense Navi Plus musi zapłacić 198 990 zł.
Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka Info-Ekspert
(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)