Trzy generacje terenowej Hondy przez 17 ostatnich lat znalazły na całym świecie ponad 5 milionów nabywców. Debiutująca obecnie czwarta odsłona modelu CR-V dzięki gruntownej modernizacji oraz szczególnemu uwzględnieniu preferencji europejskich klientów ma za zadanie kontynuować, a nawet zwiększyć wyniki sprzedaży tego popularnego japońskiego SUVa.
Trzy generacje terenowej Hondy przez 17 ostatnich lat znalazły na całym świecie ponad 5 milionów nabywców. Debiutująca obecnie czwarta odsłona modelu CR-V dzięki gruntownej modernizacji oraz szczególnemu uwzględnieniu preferencji europejskich klientów ma za zadanie kontynuować, a nawet zwiększyć wyniki sprzedaży tego popularnego japońskiego SUVa.
Wymiary zewnętrzne nowej Hondy uległy tylko nieznacznym zmianom. Nadwozie jest obecnie o 5 mm krótsze i 30 mm niższe w porównaniu do poprzedniej generacji. Przód zdobi charakterystyczna osłona chłodnicy zachodząca aż na smukłe reflektory. Zderzak przedni i tylny oraz pionowe, wysoko osadzone światła tylne nabrały bardziej dynamicznych i nowoczesnych kształtów. W profilu zmieniono linię okien, skrócono (o 60 mm) pokrywę silnika, przesunięto do przodu szybę przednią i przeprojektowano tył, co nadało większej lekkości ważącemu ok. 1600 kg pojazdowi.
Zastosowanie płaskich paneli podwozia, lepiej wyprofilowanych nadkoli, dłuższego dachu i spoilera tylnego pozwoliło na zmniejszenie współczynnika oporu powietrza o 6,5% , co ma bezpośredni wpływ na zmniejszenie zużycia paliwa. Dzięki zastosowaniu nowych materiałów wygłuszających ograniczono o 3dB hałas dobiegający z komory silnika i opon do kabiny.
Wnętrze nowej CR-V zachowało największe zalety poprzedniej generacji czyli przestronność i funkcjonalność. Pięć dorosłych osób, niezależnie od wzrostu i swoich gabarytów będzie podróżowało wygodnie w obu rzędach siedzeń. Fotele przednie zostały nieznacznie przesunięte w kierunku drzwi, a siedziska foteli tylnych obniżono o 38 mm. Zabiegi te pozwoliły uzyskać jeszcze bardziej optymalną pozycję siedzącą.
Modernizacja wnętrza objęła m.in. konsolę centralną na której pojawił się 5-calowy wyświetlacz systemu audio, telefonu i nawigacji oraz zestaw wskaźników wśród których centralne miejsce zajmuje duży prędkościomierz.
Za komfortową przestrzenią pasażerską wygospodarowano bagażnik o pojemności 589 litrów. Przy pomocy dźwigienek na ścianach bocznych przestrzeni bagażowej możemy w łatwy sposób złożyć asymetrycznie dzielone oparcie tylnej kanapy i powiększyć przestrzeń bagażową do 1669 litrów. Długość bagażnika wzrosła o 140 mm, a wysokość progu załadunkowego obniżyła się o 25 mm.
Niezależnie od wersji wyposażenia (S, Comfort, Elegance, Lifestyle, Executive) każda Honda CR-V charakteryzuje się wysokim poziomem kompletacji elementów odpowiedzialnych za komfort i bezpieczeństwo podróżnych.
Gama jednostek napędowych składa się z jednego silnika benzynowego i jednego wysokoprężnego, do których w połowie 2013 roku dołączy diesel o pojemności 1.6 litra. Obie jednostki powstały na bazie silników z trzeciej generacji modelu. Silnik wysokoprężny nadal charakteryzuje się mocą 150 KM, zmniejszono jednak o ponad 10% emisję CO². W silniku benzynowym moc wzrosła o 5 KM do 155 KM przy podobnym jak w dieslu ograniczeniu emisji dwutlenku węgla. Diesel dostępny jest wyłącznie z napędem na obie osie – Real Time AWD, natomiast jednostka benzynowa oferowana jest do wyboru z napędem na dwie lub jedną oś. W ofercie znajdziemy również dwa rodzaje skrzyni biegów: sześciobiegową maualną oraz pieciostopniową automatyczną.
W ograniczeniu zapotrzebowania na paliwo pomagają systemy Start-Stop oraz Eco Assist. Pierwszy z nich automatyczne wyłącza silnik po wybraniu „luzu” oraz zdjęciu nogi z pedału sprzęgła i uruchamia go po ponownym wciśnięciu lewego pedału. Drugi układ dzięki zmianom koloru podświetlenia prędkościomierza (od zielonego do białego) pozwala ocenić bieżący styl jazdy kierowcy, sugerując prowadzącemu najbardziej ekonomiczny sposób prowadzenia. Dodatkowo silnik benzynowy został wyposażony w tryb Econ zmieniający działanie przepustnicy, tempomatu i klimatyzacji tak, aby jak najbardziej obniżyć zużycie paliwa.
Zawieszenie Hondy to połączenie kolumn McPhersona z przodu oraz układu wielowahaczowego z tyłu. Zwiększenie sztywności na zginanie i skręcanie nadwozia w zestawieniu z 10% większą siłą tłumienia zawieszenia sprawia, że wysokie nadwozie prowadzi się pewnie bez nadmiernych przechyłów.
Honda CR-V czwartej generacji to projekt pozbawiony radyklanych zmian, co na pewno spotka się przychylnością dotychczasowych miłośników marki, a dzięki atrakcyjnemu designowi i funkcjonalności zdobędzie również uznanie nowych klientów.
Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka