Niespełna 12 km od Olsztyna, gdzie piękno natury jest nieodłącznym elementem regionu Warmii i Mazur miała miejsce polska premiera nowego Volkswagena Tiguana. Odbyła się ona 11 maja w Hotelu Marina Club urokliwie umiejscowionym nad jeziorem Wulpińskim. Nowoczesny obiekt współgrający z otoczeniem stał się idealnym miejscem do zaprezentowania nowego produktu niemieckiej marki.
Faktem jest, że od momentu wprowadzenia na rynek pierwszej generacji stał się on jednym z najlepiej sprzedawanych aut tego typu. Do tej pory od roku 2007 znalazł nabywców w liczbie blisko 2,8 miliona.
Po raz pierwszy druga generacja zaprezentowana została we wrześniu ubiegłego roku na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie. Charakterystyczny design nowego Tiguana wyróżnia się dużą dozą dynamiki i elegancji. Stylistycznie nawiązuje do innych modeli marki: Passata oraz Golfa VII. Model powstał w oparciu o modułową platformę MQB, a za jego projekt odpowiadał Klaus Bischoff. Powstał pojazd o nieco zmienionych proporcjach. Jest niższy, a zarazem szerszy i dłuższy od swojego poprzednika. Powiększony do 2681 mm rozstaw osi nie tylko spowodował poprawę stabilności jazdy, ale jednocześnie pozwolił konstruktorom na wygospodarowanie większej przestrzeni wewnątrz pojazdu. Przednia część nadwozia to chromowana osłona chłodnicy, która wraz z reflektorami wykonanymi w technologii LED oraz subtelnie wkomponowanymi w dolną część zderzaka przedniego światłami przeciwmgielnymi tworzą spójną całość. Patrząc na auto z profilu nie sposób nie zauważyć takiego elementu jak wyraźna krawędź przetłoczenia pod unoszącą się ku górze linią okien z perfekcyjnie wkomponowanymi klamkami drzwi, która wraz przetłoczeniami nadkoli nadaje sylwetce dynamicznego wyglądu. Obramowanie chromowane szyb bocznych, srebrne relingi dachowe, chromowane listwy okalające auto w dolnej części nadwozia oraz aluminiowe tarcze kół nadają sylwetce elegancji. Plastikowe, czarne nakładki progów i dolnej części drzwi zabezpieczają przed dostaniem się brudu do wnętrza pojazdu, a nakładki nadkoli nawiązują do typowego wykończenia dla pojazdów typu SUV. Tył to szeroka pokrywa komory bagażnika ze zintegrowanym spoilerem dachowym, po bokach której umiejscowione są trójwymiarowe klosze lamp tylnych.
Atutem Tiguana jest obszerne wnętrze. Zarówno w przedniej części jak i na tylnej kanapie miejsca jest pod dostatkiem. Komfortowe fotele wraz z dobrze wyprofilowanymi oparciami, które zapewniają perfekcyjne trzymanie na boki bez względu na kształt drogi, po jakiej się poruszamy to atuty prezentowanego pojazdu. Tuż za wielofunkcyjną, obszytą skórą kierownicą w wersji Highline zamiast tradycyjnego zestawu zegarów znalazł swoje miejsce ekran „Active Info Display” o przekątnej 12,3 cali i rozdzielczości 1440 x 540 pikseli. Wyświetlacz imituje tradycyjny panel zegarów prędkościomierza i obrotomierza, gdzie przestrzeń wypełniona może być ekranem komputera pokładowego lub stać się dodatkowym ekranem systemu nawigacji. W środkowej części deski rozdzielczej dominować może 5 calowy wyświetlacz systemu radiowego „Composition Colour” lub 8 calowy „Composition Media”. Obsługiwać on może systemy audio, nawigacji, Bluetooth jak i wyświetlać obraz z kamer przedstawiających otoczenie pojazdu. Zastosowany system kamer w znaczny sposób ułatwia manewrowanie pojazdem zarówno podczas parkowania jak i poruszania się w nierównym terenie.
Nowy Tiguan naszpikowany jest bardzo dużą ilością systemów bezpieczeństwa jak i wspomagających kierowcę. Już w standardzie otrzymujemy między innymi takie systemy jak: ESP – system stabilizacji toru jazdy wraz z ASR, ABS, EDS, MSR, asystent siły hamowania oraz stabilizacji toru jazdy z przyczepą. Na uwagę zasługuje dostępny za dopłatą w kwocie 1230 złotych w wersji Highline system Trailer Assist – asystent cofania i parkowania z przyczepą. Względnie sztywnie zestrojone zawieszenie nie sprawia pogorszenia komfortu, ale w znaczny sposób poprawia stabilność pojazdu, zarazem charakterystyka tłumienia powoduje, że do wnętrza nie dostają się praktycznie żadne odgłosy jego pracy. Wraz z układem kierowniczym i znakomicie działającym układem hamulcowym stają się atutami nowego modelu Volkswagena. Napęd w zależności od wersji może być przenoszony na oś przednią lub wszystkie koła (4MOTION) za pośrednictwem 6-cio biegowej przekładni manualnej lub 7-mio biegowej DSG. Tiguan z napędem 4MOTION oraz ze skrzynią biegów typu MQ500 (manualna) i DQ500 (automatyczna) może ciągnąć przyczepę o masie 2500 kg, co w klasie kompaktowych SUV-ów jest niepowtarzalnym wynikiem.
Nowy Tiguan oferowany jest z imponującą gamą jednostek napędowych, do wyboru są: silniki benzynowe – 1.4 TSI BMT 125 i 150 KM, 2.0 TSI BMT 180 i 220 KM oraz silniki wysokoprężne – 2.0 TDI BMT 115, 150, 190 oraz 240 KM. Wersje kompletacji wyposażenia otrzymały tradycyjne dla Volkswagena nazwy: Trendline, Comfortline oraz Highline. Najtańsza wersja Trendline nowego Volkswagena Tiguana z napędem na jedną oś, którą napędza silnik 1.4 TSI BMT 125 KM dostępna jest już od kwoty 97 980 złotych. Takie zróżnicowanie oferty, ceny porównywalne z poprzednią generacją modelu, wysoka jakość wykonania, bogate wyposażenia standardowe a także nowoczesny design wskazują, że w najbliższym czasie producent może spodziewać się dużego zainteresowania wśród potencjalnych nabywców.