Na początku bieżącego tygodnia w Warszawie marka Audi zaprezentowała oficjalnie nowy model luksusowej limuzyny A8. Pierwszy raz szerszej publiczności pojazd przedstawiony był na Frankfurt Motor Show w połowie września 2013 roku. Zmodernizowany w znacznym stopniu reprezentacyjny model charakteryzuje się niezwykle lekką konstrukcją, prawie w całości wykonaną ze stopów aluminium zgodnie z najnowszą stosowaną w marce technologią Audi Space Frame. W połączeniu z innymi rozwiązaniami technicznymi pozwoliło to na znaczną redukcję masy pojazdu. Masa własna samochodu wyposażonego w silnik 3.0 TFSI z napędem na cztery koła to niespełna 1830 kg.
Na początku bieżącego tygodnia w Warszawie marka Audi zaprezentowała oficjalnie nowy model luksusowej limuzyny A8. Pierwszy raz szerszej publiczności pojazd przedstawiony był na Frankfurt Motor Show w połowie września 2013 roku.
Zmodernizowany w znacznym stopniu reprezentacyjny model charakteryzuje się niezwykle lekką konstrukcją, prawie w całości wykonaną ze stopów aluminium zgodnie z najnowszą stosowaną w marce technologią Audi Space Frame. W połączeniu z innymi rozwiązaniami technicznymi pozwoliło to na znaczną redukcję masy pojazdu. Masa własna samochodu wyposażonego w silnik 3.0 TFSI z napędem na cztery koła to niespełna 1830 kg.
Sylwetka modelu, który przeszedł gruntowny facelifting niewiele się zmieniła w porównaniu z poprzednikiem. Główne widoczne zmiany dotyczą przedniej i tylnej części nadwozia. Bardziej przestrzenna forma przodu oraz zastosowanie najnowszej generacji reflektorów spowodowało, że wygląd limuzyny stał jeszcze bardziej wyrazisty. Od wersji napędzanej silnikiem V8 standardowo producent wyposaża auto w reflektory diodowe. Na życzenie klienta mogą to być reflektory Matrix LED, które wyznaczają nie tylko nowe kierunki w stylistyce, ale również w rozwiązaniach technicznych. Wyposażone w 25 pojedynczych diod świetlnych potrafią dostosować natężenie oraz kierunek padania światła w zależności od zaistniałej sytuacji na drodze tak, aby jak najbardziej zminimalizować efekt oślepiania kierowców innych pojazdów. Cechy charakterystyczne przednich lamp zespolonych to inteligentne światła doświetlania zakrętów, światła jazdy dziennej o nowej stylistyce oraz kierunkowskazy z nowatorskim dynamicznym sygnalizowaniem zamiaru skrętu. Tylne prawie płaskie lampy diodowe oraz łącząca je cienka listwa chromowa to elementy podkreślające nowy wizerunek pojazdu.
Wnętrze Audi zachwyca przestronnością, harmonią oraz jak przystało na pojazd z klasy Premium starannością wykończenia jak i doborem zastosowanych materiałów. Wzorcowa ergonomia i łatwość obsługi urządzeń, w jakie zostało wyposażone auto to cechy charakteryzujące nowego A8. Wzbogacona została stylistyka. We wnętrzu, znajdziemy bardzo duży wybór materiałów i kolorów wykończenia. Aktualna aranżacja obejmuje obicia, listwy dekoracyjne i wiele innych elementów, nowe są na przykład tapicerka ze skóry Unikat oraz gatunki drewna zastosowane do wykończenia. O komfort dbają znakomicie wyprofilowane elektrycznie regulowane przednie i tylne siedzenia z funkcją masażu. Kompletacja wyposażenia pojazdu obejmuje wiele systemów wspomagających kierowcę, należą do nich między innymi: tempomat adaptacyjny z funkcją Stop&Go i automatyczną regulacją odległości od poprzedzającego pojazdu, asystent toru jazdy Audi active lane Assist oraz asystent zmiany pasa ruchu Audi side Assist.
Nowy model z Ingolstadt napędzany może być jednym z czterech silników: dwóch wysokoprężnych i dwóch benzynowych. Charakteryzują się one zwiększoną mocą i efektywnością. Jednostki diesla to 3.0TDI o mocy 258 KM (190 kW) oraz charakteryzujący się niespotykanie dużym momentem obrotowym 850Nm silnik 4.2 TDI clean diesel o mocy 385 KM (283 kW). Silniki z zapłonem iskrowym reprezentują jednostki 3.0 TFSI o mocy 310 KM (228 kW) oraz V8 biturbo 4.0 TFSI o mocy 435 KM (320 kW). Uzupełnieniem standardowej oferty jest wyposażona w szereg luksusowych elementów odmiana Audi A8 L W12 quattro. Dwunastocylindrowy silnik w układzie W o pojemności skokowej 6,3 litra generuje moc 500 KM (368kW). Pochwalić się on może jednym z najlepszych wyników spalania w swojej klasie. Zapotrzebowanie na paliwo w cyklu mieszanym, przy tak dużej pojemności skokowej wynosi zaledwie 11,7 litra benzyny na 100km. Ciekawym rozwiązaniem technicznym wspomnianej jednostki napędowej jest system odłączania cylindrów COD, który umożliwia pracę silnika przy mniejszych obciążeniach z wykorzystaniem jedynie sześciu cylindrów.
Wraz z wprowadzeniem na rynek modelu niemiecki producent przygotował również odmianę z napędem hybrydowym. Wersja ta wyposażona została w silnik 2.0 TFSI i silnik elektryczny, które generują moc systemową 245KM (180kW) i moment obrotowy 480 Nm. Własnością tego układu jest możliwość pokonania przez pojazd odcinka trzech kilometrów z prędkością 100 km/h przy wykorzystaniu jedynie energii elektrycznej zgromadzonej w akumulatorze jonowo-litowym. Średnie zapotrzebowanie na paliwo Audi A8 Hybrid wynosi zaledwie 6,3 litra na 100 km.
W ubiegłym miesiącu model pojawił się w się w niemieckich salonach, a od tego miesiąca można go nabyć również w Polsce. Mimo wielu zmian technologicznych, stylistycznych oraz znacznie bogatszego wyposażenia producent obiecał, że ceny nowego produktu wzrosną nieznacznie. Najtańsza wersja Audi A8 wyposażona w silnik 3.0 TFSI 310KM została skalkulowana na kwotę 389 800 złotych.
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert