W dniach 16-17 lutego w Poznaniu odbyła się prezentacja nowego modelu up! marki Volkswagen. Miejscem gdzie pojazd został zaprezentowany był awangardowy hotel „blow up hall5050” mieszczący się w Centrum Sztuki i Biznesu – Stary Browar. Każdy z uczestników miał możliwość zapoznania się z nowym małym Volkswagenem od strony praktycznej jak i teoretycznej. Praktyczne zapoznanie się z modelem obejmowało prawie dwugodzinną przejażdżkę ulicami miasta oraz zainscenizowany przez organizatorów egzamin na prawo jazdy. Taki scenariusz pozwolił na sprawdzenie właściwości jezdnych tego małego auta i potwierdził, że znakomicie sprawuje się w mieście, oraz że nikt nie powinien mieć żadnych trudności w jego parkowaniu.
Up! oficjalną światową premierę miał we wrześniu ubiegłego roku na salonie samochodowym IAA Frankfurt Motor Show. Model zyskał przydomek „najmniejszego Volkswagena wszech czasów”. Zaprojektowany został przez stylistów niemieckiej marki pod kierownictwem Waltera de Silvy i jest nową koncepcją i pierwszym pojazdem z grupy „New Small Family”. Up! z założenia miał być pojazdem o niepowtarzalnej, funkcjonalnej stylistyce i perfekcyjnych proporcjach. Jego nadwozie to kompaktowa bryła oparta na konstrukcji wykonanej ze stalowych profili o dużej sztywności. Dzięki temu uzyskano małe auto miejskie charakteryzujące się niewielką masą własną 929 kg i przestronnością wnętrza, porównywalną z pojazdami z wyższego segmentu. Potwierdzeniem tego jest pojemność bagażnika wynosząca 251 litrów, którą można powiększyć nawet do 951 litrów po złożeniu oparć kanapy tylnej. Długość samochodu to 3540 mm przy szerokości 1641 mm i wysokości 1489 mm. Wymiary zewnętrzne, w połączeniu z dość dużym rozstawem osi, pozwoliły konstruktorom uzyskać wnętrze, które pod względem komfortu zadowala kierowcę i wszystkich pasażerów. Pomiędzy charakterystycznymi, zaokrąglonymi reflektorami, umieszczono centralnie duże chromowane logo producenta. Linie elementów składowych zderzaka przedniego tworzą wrażenie uśmiechu. Duży rozstaw osi i koła rozmiarze 15 cali podkreślają zwarte proporcje boku pojazdu. Zewnętrzną powłokę charakterystycznej pokrywy komory bagażnika tworzy szkło pomalowane w dolnej części na czarno. Centralnie, pomiędzy lampami tylnymi, z charakterystycznym dla marki białym elementem w kształcie litery C, umieszczone jest chromowane logo podkreślające jego stylistykę.
Wnętrze pojazdu, jak w większości aut niemieckiej marki, to połączenie ergonomii i komfortu. Deska rozdzielcza jest dość skromna i jednocześnie bardzo czytelna. Zastosowana osłona kokpitu (tzw. Dash Pad) dodaje wnętrzu nieco elegancji, jest ona pokryta dekoracyjnym lakierem w zależności od poziomu wyposażenia. Cechą szczególną modelu jest możliwość indywidualizacji wnętrza zgodnie z gustem klienta. Ma on do dyspozycji pięć zakresów kompletacji wyposażenia: take, move, high oraz white i black. Elementy wnętrza mogą być pomalowane w kolorze nadwozia w zależności od jego wersji. Dodatkowo do dyspozycji jest kilka zestawów kolorystycznych tapicerki siedzeń.
Do napędu up! Oferuje się dwa zupełnie nowe trzycylindrowe silniki benzynowe z czterema zaworami na cylinder. Osiągają one maksymalną moc 44kW (60KM) i 55kW (75KM). Nowe jednostki to lekkie, ciche, kompaktowe konstrukcje wykonane ze stopów aluminium, w których zastosowano innowacyjny układ korbowy niewymagający wałków wyrównujących. Obie jednostki spełniają normę emisji spalin Euro 5 oraz charakteryzują się niewielkim zapotrzebowaniem na paliwo. W wersjach, w których zastosowano technologię „ BlueMotion Technology” średnie spalanie na 100 kilometrów nie przekracza 4,5 litra benzyny. Napęd na koła przednie może być przekazywany za pośrednictwem 5 biegowej, manualnej lub zautomatyzowanej skrzyni biegów. Obydwie nowe przekładnie zostały specjalnie przystosowane do trzycylindrowego silnika benzynowego w celu zoptymalizowania zużycia paliwa. Zawieszenie przednie pojazdu tworzą kolumny Mcpherson, a główne elementy zawieszenia tylnego to wahacze wleczone. W modelu zastosowano układ kierowniczy z elektromechanicznym wspomaganiem.
Up! jest autem bezpiecznym, został wyposażony między innymi w przednie i boczne poduszki powietrzne oraz w systemy ABS z ASR uzupełnione elektronicznym systemem kontroli toru jazdy ESP. Nowością techniczną w up! związaną z bezpieczeństwem jest wyróżniona przez organizację EuroNCAP nagrodą Advanced Award funkcja awaryjnego hamowania w mieście. W chwili powstania zagrożenia kolizją drogową powoduje ona automatyczne zahamowanie pojazdu, który porusza się z prędkością 5 – 30 km/h.
Volkswagen up! jest całkowicie nową konstrukcją małego miejskiego auta. Ten kompaktowy, zwrotny i ekonomiczny pojazd pozwala wygodnie podróżować czterem osobom. Oferta cenowa w polskich salonach rozpoczyna się od kwoty 31290 złotych i odnosi się do wersji take up! wyposażonej w silnik o mocy 60KM.
Tekst – Robert Kulczyk – Info-Ekspert