Pierwsza jazda: Toyota GT86

Po kilku latach od zakończenia produkcji modeli Supra i Celica, Toyota wprowadza do swojej oferty kolejny sportowy model – GT86. Dwustukonny silnik typu Boxer i napęd na tylną oś gwarantują radość z prowadzenia oraz emocje niespotykane dotąd w produktach japońskiego producenta.

GT86 powstał przy współpracy z Subaru. Toyota przygotowała koncepcję pojazdu, stylistykę oraz projekt techniczny, natomiast Subaru dostarczyło silnik, nadzorowało rozwój i wdrożyło projekt. Pierwszy człon nazwy sportowej Toyoty „GT” nawiązuje do dwulitrowego coupe z roku 1967 – 200GT. Model ten był inspiracją dla projektantów nowego nadwozia. Druga część „86” to odwołanie do sportowego modelu Corolla Levin AE86 produkowanego w latach 1983-1987.

Wygląd zewnętrzny

Sylwetka japońskiego modelu posiada proporcje tradycyjnego coupe – masywna maska, mocno pochylona szyba przednia, zwarty tył i smukła linia boczna. Na pokrywie silnika, wokół logo marki mają swój początek charakterystyczne przetłoczenia, które następnie „przechodzą” na dach, aby zakończyć swój bieg na skrzydle tylnego spoilera. Wyraziste reflektory przednie z designerskimi listwami świateł LED podkreślają sportowy charakter pojazdu. Mocno zarysowane nadkola, dwie końcówki układu wydechowego, bezbramkowe szyby drzwi i tylny dyfuzor to również elementy podnoszące atrakcyjność nadwozia. Ciekawym rozwiązaniem jest umieszczenie kierunkowskazów na nadkolach kół przednich oraz dodatkowego światła stopu w kształcie trójkąta na dyfuzorze tylnym pomiędzy światłami cofania.

Dla entuzjastów bardziej agresywnego i sportowego wyglądu Toyota przygotowała dostępny za dopłatą pakiet Aero (8000 zł). W skład zestawu stylizacyjnego wchodzą nakładki zderzaków i progów oraz potężny spoiler tylny.

Nadwozie o długości 4240 mm, szerokości 1775 mm i wysokości 1285 mm posiada rozstaw osi 2570 mm i współczynnik oporu powietrza 0,27.

auto

Wnętrze

W kabinie GT86 znajdziemy trzy najważniejsze elementy cechujące sportowe samochody: kierownicę o małej średnicy, fotele z dobrym trzymaniem bocznym oraz centralnie umieszczony obrotomierz.

Kierownica o średnicy 365 mm jest najmniejszą jaka kiedykolwiek znajdowała się w Toyotach. Konstruktorzy zrezygnowali z umieszczenia na niej przycisków sterowania komputerem pokładowym, telefonem i systemem audio. Odpowiednia grubość wieńca i dobrej jakości skóra ułatwiają pewne trzymanie i szybkie operowanie.

Fotele przednie wykończone skórą i alcantarą (tylko w wersji Prestige) posiadają idealnie dobraną twardość, dobrze wyprofilowane siedzisko i oparcie. Dzięki temu zarówno spokojna jazda na co dzień jak i sportowe testy na torze nie powodują dyskomfortu ani dodatkowego zmęczenia u kierowcy. Biodra prowadzącego znajdują się tylko 40 cm nad jezdnią – to o 7 mm niżej niż np. w Porsche Caymanie.

Kierowca ma przed oczami zestaw wskaźników wśród których centralne miejsce zajmuje obrotomierz. Towarzyszące mu pozostałe zegary to analogowy i cyfrowy prędkościomierz, wyświetlacz komputera pokładowego, wskaźniki temperatury płynu chłodzącego oraz poziomu paliwa.

Na konsoli centralnej dominuje wyświetlacz systemu Toyota Touch pod którym znalazło się miejsce na trzy pokrętła oraz pięć przycisków do sterowania klimatyzacją i nawiewem. Materiały użyte do wykończenia kabiny prezentują się dobrze i są przyjemne w dotyku.

Tylne siedziska teoretycznie umożliwiają przewiezienie 2 osób, jednak próba zajęcia tam wygodnej pozycji może udać się tylko dzieciom lub osobom bardzo drobnym.

Za przestrzenią pasażerską znajduje się bagażnik o pojemności 243 litrów, który możemy powiększyć poprzez złożenie oparcia tylnej kanapy.

Toyota GT86 dostępna jest w dwóch wersjach wyposażenia: Sol i Prestige. W tańszej kompletacji Sol na liście wyposażenia standardowego znajdziemy m.in.: sportowe fotele, sześć poduszek powietrznych, systemy ABS, TRC, EBD, BA oraz sportowy tryb systemu stabilizacji toru jazdy VSC Sport, siedemnastocalowe aluminiowe tarcze kół, regulację wysokości fotela kierowcy, podgrzewane, regulowane i składane elektryczne lusterka, elektrycznie sterowane szyby, skórzane wykończenie kierownicy,dźwigni zmiany biegów i hamulca ręcznego, reflektory bi-ksenonowe ze światłami LED do jazdy dziennej, światła przeciwmgielne, tempomat, dwustrefową automatyczną klimatyzację, system inteligentny kluczyk oraz system multimedialny Toyota Touch z sześcioma głośnikami. Droższa wersja Prestige posiada dodatkowo tapicerkę foteli z alcantary i skóry oraz podgrzewane fotele.

Lista dostępnych opcji ogranicza się do systemu nawigacji, pakietu Aero, lakieru metalic oraz automatycznej skrzyni biegów.

Silnik i właściwości jezdne

Sercem sportowego coupe jest opracowany przez Subaru dwulitrowy Boxer. Czterocylindrowy, wysokoobrotowy silnik zasilany benzyną wyposażony został w najnowszą technologię wtrysku Toyota D-4S. Jednostka dysponująca mocą 200KM i momentem 204 Nm oferuje przyspieszenie do pierwszych 100 km/h w 7,6 sekundy oraz prędkość maksymalną 226 km/h. Pomimo niewielkiego momentu obrotowego silnik w każdym zakresie obrotów zapewnia świetne przyspieszenie i elastyczność. Jednostka dynamicznie i płynnie przyśpiesza od najniższych obrotów, w okolicach 6 tysięcy nabiera rasowego brzmienia i dopiero po przekroczeniu 7,4 tys. obrotów wskazówka obrotomierza wkracza na czerwone pole. Silnik współpracuje z sześciobiegową, precyzyjną przekładnią o krótkich przełożeniach. Za dopłatą (7000 zł) możemy zamienić manualną przekładnię na automat. Automatyczna skrzynia zmienia biegi z szybkością 0,2 sekundy, pracuje w trzech trybach – ręcznym M, sportowym S i automatycznym D oraz umożliwia zmiany biegów za pomocą łopatek przy kierownicy. W przypadku tego modelu zdecydowanie więcej emocji dostarcza manualna przekładnia.

Japoński Boxer w mieście zużywa średnio 10,4 litra benzyny na 100 km, 6,4 litra/ 100 km poza miastem oraz 7,4 litra/ 100 km podczas jazdy mieszanej. Z przekładnią automatyczną wartości te są mniejsze o ok. 0,7 litra na każde przejechane 100 km.

Zawieszenie oparte z przodu na kolumnach McPhersona i podwójnych wahaczach z tyłu w połączeniu z małą masą pojazdu (1240 kg) oraz bardzo nisko położnym środku ciężkości zapewnia rewelacyjne właściwości jezdne. Samochód prowadzi się pewnie i przewidywalnie. Dodatkowo rozłożenie masy 53:43 poprawia zachowanie w trakcie dynamicznej sportowej jazdy.

Podczas jazd na lotnisku pod Warszawą, gdzie odbywała się prezentacja modelu, mieliśmy okazję przetestować sportową Toyotę w szeregu dynamicznych prób. Slalom przy prędkościach 140-160 km/h, szybko pokonywane zakręty i szykany, jazda na nawierzchni o zmiennej przyczepności czy wreszcie próby driftu pokazały jak bardzo jest to dopracowany i wszechstronny pojazd. W przypadku mniej doświadczonych kierowców włączony system kontroli trakcji VSC pozwala na efektowną i bezpieczną jazdę. Samochód „wybacza” i koryguje wiele błędów kierowcy. Dopiero duża przesada w operowaniu pedałem przyspieszenia może zakończyć się wyjechaniem poza obrany tor jazdy. Kierowcy bardziej doświadczeni w prowadzeniu tylnonapędowych samochodów mogą wyłączyć kontrolę trakcji i cieszyć się jazdą „bokami” w obłokach palonej gumy.

Sportowa Toyota została wyceniona na 129 900 zł. Japoński producent chce konkurować z VW Sirocco, Hyundaiem Genesis Coupe i Peugeotem RCZ. W tym roku plan przewiduje sprzedaż 60 sztuk modelu, aby w kolejnym pierwszym pełnym roku obecności na rynku znaleźć nabywców na 400 egzemplarzy. Ambitne założenia mają szansę powodzenia, ponieważ GT86 jest samochodem którego od lat brakowało w ofercie Toyoty i który ma szansę podbić serca miłośników sportowych coupe.

Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj