Klasa kompaktowa to najbardziej popularna klasa aut w Europie. Ja również najlepiej czuję się w tej wielkości samochodzie. Dlatego wielką radością jest dla mnie możliwość obcowania z przedstawicielami aut tej klasy. Dziś chciałbym przedstawić Peugeota 308 i Toyotę Auris.
Klasa kompaktowa to najbardziej popularna klasa aut w Europie. Ja również najlepiej czuję się w tej wielkości samochodzie. Dlatego wielką radością jest dla mnie możliwość obcowania z przedstawicielami aut tej klasy. Dziś chciałbym przedstawić Peugeota 308 i Toyotę Auris.
Od 2007
Historia Peugeota 308 sięga 2007 roku, kiedy został zaprezentowany na salonie we Frankfurcie jako następca modelu 307. Rok później do gamy dołączył kombi, czyli SW zaś w 2009 roku do salonów trafiła odmiana Coupe-Cabrio. W ubiegłym roku 308 przeszła delikatny facelifting obejmujący wlot powietrza oraz dodanie świateł do jazdy dziennej w technologii LED.
Podobnie jak francuski kompakt, Toyota Auris w salonach pojawiła się 5 lat temu, zastępując dobrze znaną Corollę. Model ten dostępny jest jako 3 i 5-drzwiowy hatchback i oferuje sporą gamę jednostek paliwowych. W 2010 roku japoński koncern poddał swoje auto delikatnemu retuszowi, zmieniając przednie światła i atrapę silnika. Reszta pozostała niemalże bez zmian.
Wnętrza
Środek prezentowanego Peugeota gwarantuje pięć bardzo komfortowych i wygodnych miejsc, które mogą zająć nawet dorosłe osoby. Przestrzeni zarówno na nogi jak i nad głowami, gdzie króluje panoramiczny dach, jest pod dostatkiem. Nikt nie powinien narzekać na dyskomfort związany z brakiem miejsca.
Bez większych problemów uda się również zapakować bagaże. Do dyspozycji mamy 430 litrowy bagażnik o regularnych kształtach, dzięki którym dostępną przestrzeń możemy zagospodarować w dowolny sposób.
Spójrzmy teraz na deskę rozdzielczą. Jest pochylona ku dołowi, dzięki czemu kierowca wszystko ma pod ręką, a jej obsługa nie sprawia żadnych problemów. Podobnie jest z zegarami, które zaprojektowano tak, aby były zawsze przejrzyste i miłe dla oka. Białe cyferblaty z czerwono-białym podświetleniem nie tylko będą umilać podróżowanie, ale nadają sportowego charakteru zegarom.
Plastiki, które wykorzystano we wnętrzu prezentowanego 308, są bardzo dobrej jakości.miłe w dotyku i dobrze spasowane. Podobnie jest z materiałami pokrywającymi fotele, które mają przy tym ciekawy wzór.
Zajrzyjmy do wnętrza Aurisa. Podobnie jak w 308, środek oferuje dużo przestrzeni dla wszystkich pasażerów. Fotele są obszerne i wygodne, choć trzymanie boczne mogłoby być minimalnie lepsze. Z tyłu kanapa jest wygodna, o ile usiądą na niej tylko dwie osoby.
Bagażnik to już klasowy kompakt, jego pojemność wynosi 354 litry. Jeśli komuś to mało, po złożeniu oparć tylnej kanapy można go powiększyć do niemal 780 l.
Deska rozdzielcza to charakterystyczne zegary oraz wielka konsola, która przechodzi w tunel środkowy, na którym znajduje się lewarek skrzyni biegów. Zegary nie są wykonane, jak to w Toyotach bywa, w technologii Optitron, tylko są to typowe analogowe cyferblaty, które swoim kształtem przypominają te z Avensisa.
Środek Aurisa wykończony jest, bardzo dobrymi materiałami. Siedzenia są miłe w dotyku i sprawiają wrażenie odpornych na trudy codziennego użytkowania. Plastiki są idealnie spasowane, a dotykanie ich to niewątpliwa przyjemność.
Jednostki napędowe
Maska czerwonego Peugeota 308 kryje pod sobą najmocniejszą jednostkę wysokoprężną dostępną w tym modelu. Jest nią 2 litrowy turbodiesel o mocy 150 KM. Silnik ten wykazuje się bardzo wysoką kulturą pracy a wykorzystuje technologię i konstrukcję Common Rail.
Podobnie jak francuski kompakt, testowana Toyota Auris została wyposażona w najmocniejszy dostępny silnik – tym razem jest to benzynowa jednostka 1,6 o największej mocy spośród wszystkich oferowanych w tym aucie, czyli 132 KM. Jednostka ta nie posiada turbiny ani innych dodatkowych wzmocnień.
Zarówno 308 jak i Auris wyposażone są w sześciobiegowe, manualne skrzynie biegów, które przekazują napęd na przednie koła. Ich zestopniowanie jest podobne, a kierowcy rzadko muszą sięgać do lewarków w celu zmiany przełożenia. Jednostka Peugeota 308 dysponuje sporym momentem obrotowym wynoszącym 340 Nm Jego wartość maksymalna dostępna jest przy 2000 obr./min. Połączenie wysokiego momentu obrotowego, niezłej skrzyni biegów i sporej mocy gwarantuje bardzo dobre przyśpieszenie do pierwszej setki. Ważący 1398 kg Peugeot osiąga 100 km/h w 8,8 sekundy i maksymalnie możemy rozpędzić auto do 205 km/h.
Natomiast kierowca Aurisa z benzynowym silnikiem do wykorzystania posiada 160 Nm przy 4400 obr./min. Toyota, mimo mniejszej wagi (1245 kg) rozpędza się do 100 km/h w równe 10 sekund zaś prędkość maksymalna wynosi 195 km/h.
Trzeba jednak pamiętać, że trudno jest porównywać jednostki o zupełnie innej konstrukcji i nie możemy na podstawie danych na papierze przekreślać silnika Toyoty, który mimo gorszego przyśpieszenia daje niesamowicie dużo frajdy z jazdy.
Zawieszenie w 308 jest typowo francuskie, czyli zapewnia maksymalny komfort i wygodę podróżowania, zaś elektroniczne wspomaganie umożliwia bardzo lekkie obracanie kierownicy.
Zupełnie inaczej podeszła do tego japońska Toyota. Wspomaganie jest bardziej sztywniejsze co może przypaść do gustu amatorom ostrzejszej jazdy. Podobnie jest z zawieszeniem, które mimo zapewniania komfortu dla podróżujących, również motywuje do szybszego pokonywania zakrętów.
Spalanie
Oba samochody, mimo zupełnie odmiennych konstrukcji pod maską, nie zrujnują portfeli ich właścicieli. Benzynowa Toyota w mieście zużywa 9,6 litrów benzyny bezołowiowej. Dużo mniej jest w trasie gdzie zaspokaja się zaledwie 6,3 l. Natomiast podczas całego testu średnio Auris zaspakajał się 7,9 litrami na każde 100 km.
Peugeot 308 w mieście potrzebuje 7,1 l oleju napędowego zaś w trasie tylko 5,3 litrów. Średnio podczas całego testu auto spaliło 6,2 litrów ropy. Zarówno 308 jak i Auris wyposażone są w ponad 50-litrowe baki, a dzięki niskiemu spalaniu na pełnych zbiornikach bez problemu możemy przejechać ponad 700 kilometrów.
Ciekawe propozycję
Toyota Auris i Peugeot 308 to godne polecenia kompakty, które są ciekawymi propozycjami dla osób potrzebujących przestronnego i komfortowego środka transportu a nie lubiących zbytnio wyróżniać się z tłumu innych aut. Który model jest lepszy? To najtrudniejsze pytanie, dlatego odpowiedź pozostawiam dla Państwa.
Dane techniczne: Peugeot 308
Pojemność silnika: 1997 ccm turbodiesel (Common Rail)
Moc: 150 KM przy 3750 obr./min
Moment obr.: 340 Nm przy 2000 obr./min
Skrzynia biegów: 6 biegowa, manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 8,8 sek.
Vmaks: 205 km/h
Zużycie paliwa: 6,5/4,3/5,1 (7,1/5,3/6,2 w teście) (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 60 litrów
Teoretyczny zasięg: 967 kilometrów
Wymiary: 4276/1815/1498 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1398 kg
Ładowność: 502 kg
Pojemność bagażnika: 430/(1398) l (po rozłożeniu siedzeń)
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2 : 134 g/km
Gwarancja mechaniczna: 2 lata
Okresy międzyprzeglądowe co: 15 tys km
Opony: 225/45 R17
Wyposażenie: wersja Alure
dodatkowe wyposażenie: Pakiet Vision – reflektory ksenonowe, system dynamicznego doświetlania zakrętów AFS, automatyczna regulacja położenia reflektorów, spryskiwacze reflektorów, czujnik spadku ciśnienia w oponach DSG (+ 4 000 zł), system Hi-Fi JBL – 7 głośników JBL 4 przód, 2 tył i subwoofer w bagażniku; amplituner 240W JBL; laminowane szyby boczne (+ 1 900 zł), WIP Nav – nawigacja satelitarna z mapą Europy na karcie SD, kolorowy wyświetlacz LCD 7″ na desce rozdzielczej, radio CD z MP3 + 6 głośników (4 przód + 2 tył), sterowanie z kolumny kierownicy, gniazdo RCA audio w zamykanym schowku przed pasażerem, bluetooth; Pakiet niedostępny z opcją WIP Bluetooth, powoduje usunięcie gniazda USB (+ 3 300 zł), lakier metalik (+ 2 200 zł)
Cena: 87 400 zł (wersja Alure 2,0 HDI) 98 800 zł (wersja testowana)
Dane techniczne: Toyota Auris
Pojemność silnika: 1598 ccm benzynowy
Moc: 132 KM przy 6400 obr./min
Moment obr.: 160 Nm przy 4400 obr./min
Skrzynia biegów: 6 biegowa, manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 10,0 sek.
Vmaks: 195 km/h
Zużycie paliwa: 8,4/5,4/6,5 (9,6/6,3/7,9 w teście) (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 55 litrów
Teoretyczny zasięg: 696 kilometrów
Wymiary: 4245/1760/1515 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1245 kg
Ładowność: 505 kg
Pojemność bagażnika: 354/(777) l (po rozłożeniu siedzeń)
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2 : 152 g/km
Gwarancja mechaniczna: 3 lata lub 100 000 km
Okresy międzyprzeglądowe co: 15 tys km
Opony: 225/45 R17
Wyposażenie: wersja Dynamic
dodatkowe wyposażenie: lakier metalik (+ 2 100 zl)
Cena: 73 900 zł (wersja Dynamic 1,6) 76 000 zł (wersja testowana)
Tekst i zdjęcia – Artur Ławnik