Opony letnie – jaki wybrać rodzaj bieżnika i kiedy je zmienić?

Kiedy zima ma się już ku schyłkowi, a wiosna zbliża się wielkimi krokami, należy bezwzględnie pamiętać o zmianie opon. Warunek ten jest konieczny ze względu na bezpieczeństwo podróżujących. Opony zimowe łatwiej tracą przyczepność, co zwiększa prawdopodobieństwo kolizji i wypadku.

 
Najlepszy czas na zmianę opon
Opony do jazdy po śniegu są bardziej miękkie niż opony letnie i przy dodatnich temperaturach (powyżej 7ºC) szybciej się zużywają. Zdaniem ekspertów opony zimowe należy zmieniać wcześniej, a letnie później. Nawet jeśli w ciągu dnia temperatura powietrza przekroczy 7 kresek, wieczorem bądź już popołudniu może spaść nawet do zera. W takim wypadku lepiej wstrzymać się jeszcze z wymianą ogumienia. Przesunięcie terminu zmiany opon o dwa tygodnie nie spowoduje drastycznych spustoszeń w bieżniku zimówek. Najbardziej optymalnym miesiącem na wymianę
opon jest kwiecień.
Trzy rodzaje bieżnika – symetryczny, asymetryczny i kierunkowy
Producenci opon oferują nam szeroki wachlarz propozycji. Kwestią ważniejszą niż marka opon jest ich bieżnik, ponieważ to od niego zależy nasze bezpieczeństwo na drodze. Na rynku popularnością cieszą się trzy rodzaje bieżników – symetryczne, asymetryczne i kierunkowe. Opony symetryczne mają po obu stronach taki sam kształt bieżnika. Umożliwia to dowolne przekładanie opon na osiach. Tego typu opony słabo odprowadzają wodę. Najlepiej sprawdzają się w autach o małej mocy i małych gabarytach.
Bieżnik asymetryczny jest inny po obu stronach opony. Opony te odprowadzają wodę i mają lesze właściwości od opon symetrycznych. Trzecim rodzajem opon są opony kierunkowe. Bieżnik jest w nich nacięty centralnie – na kształt litery „V”. Głębokie rowki łatwo odprowadzają wodę . Opony kierunkowe dobrze sprawdzają się nawet w trudnych warunkach i są zalecane do aut sportowych oraz samochodów klasy premium.
 
Wysokość bieżnika na oponach
Wymieniając opony należy zwrócić szczególną uwagę na wysokość ich bieżnika. Powinien mieć on co najmniej 1,6 mm. Mniejszy bieżnik oznacza, że opona jest mocno zużyta i nie należy jej już zakładać. Takie opony nie będą dobrze pełniły swojej funkcji. Ich przyczepność będzie słabsza przez co auto gorzej będzie trzymało się drogi. Zwiększy się też droga hamowania i ryzyko utraty kontroli nad samochodem w przypadku mokrej nawierzchni.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj